Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
20 januar 2023 09:44
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Berre det siste året har fire nye dødsulykker ramma områder Fv61–E39 Veibust–Blindheim–Moa, men pengane til veg sløsast vekk på Møreaksen.

Med heile 118 dødsulykker i 2022 på norske vegar, blir trafikktrygging svært viktig å sette eit sterkt fokus på framover.
Vi kan ikkje fortsette å bruke pengane på vanvittige prosjekt som folket ikkje vil ha, samtidig som fylkets mest trafikkerte vegområde med 20–30.000 bilar i døgne ikkje blir prioritert.

Fv61 i Sula samt vidare på E39 Veibust, Blindheim –Moa er ikkje prioritert, noko som dei fleste ikkje fattar.

Istaden har ein prestert å bruke 100 mill kr til planlegging av Møreaksen i 2022, ei fjordkryssing der det er 2300 bilar i døgnet og sjølvsagt aldri har vore ei ulykke.

Folket i Møre og Romsdal vil ikkje ha Møreaksen, men eit stort fleirtal vil ha fortsatt ferjer. Dette er det raskaste og billigaste alternativet over fjorden og definitiv det mest miljøvennlige. Vi har svært god tid til å planlegge ei fjordkryssing over Romsdalsfjorden med flytebru og Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse

Fram til Romsdalsaksen kan bli realiser inn i framtida, lever ein svært godt med ferjer. Dette er også betydeleg billigare for alle, kven vil ha råda til 4–500 kr per dag for å krysse på Møreaksen tur-retur?

Det er vanvittig at 100 mill kr i planleggingsmidlar i 2022 blir sløsa vekk når desse pengane sårt er nødvendige på planlegging av E136 frå Ålesund–Bjorli, samt E39 Veibust–Blindheim–Moa.

No har regjeringa kutta planleggingsrammane i statsbudsjettet med heile 30 prosent, og Vegdirektoratet viser til at aktiviteten kjem til å bli betydelig kutta innan planlegging av veg.

Då må ein jammen også bruke desse midlane fornuftig, stoppe bruken av kvar ei kr på Møreaksen og bruke kvar ei kr tilgjengeleg til planlegging på viktig trafikktrygging og næringsvegar.

Å bære høy til ein døyande hest, er på same viset som å sløse vekk hundrevis av million kr til planlegging av Møreaksen, som er sjanselaus til å kunne bli realisert i praksis.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker på Fjørtofttunellen og Nogvafjordtunellen, sombegge ble stengt pga enormt store mengder med innsig av vann i de. begge tuneller ble stenkt og brannmanskap med hjelpere jobbet på spreng for å pumpe ut alt vannet.Såå,NEI undersøisk er ikke trygghet bestandig!  JA, til bruer og ferger og tunnerer over havet!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges pga. mye vanninnsig. Fergestrekninger stegnes enda oftere, bl.a. på grunn av vind.

      Nå ser det dessuten ut til at hver 4. fergeavgang kan bli kuttet vekk: https://www.rbnett.no/nyheter/i/dwk2rB/fylkespolitikerne-vil-ha-opproer-mot-ny-pengefordeling-hver-fjerde-ferjeavgang-kan-bli-kuttet-vekk .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Si ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ganger pr år! Finnes ikke en veistrekke iNorge somstenges like mye! https://www.nrk.no/osloogviken/stengt-300-ganger-hvert-ar-1.12610049.  Og her enda flere ..: https://www.nrk.no/nordland/riksrevisjonen-slar-alarm-om-41-tunneler-1.13120874.  Fakta kan ikke bortforklares.  God helg. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg ser du viser til at Oslofjordtunnelen stenges ofte pga. hendelser i tunnelen. Det er ikke rart – men den store trafikken og bare ett løp. I artikkelen her nevnes spesielt fjordkryssingen på Møreaksen. Den tunnelen vil ha to løp, med to felt i hver retning. Det betyr at den neppe stenges om en bil får motorstopp eller lignende. Og stengningen vil da bare gjelde i den ene retningen.

      Riksrevisjonen påpeker svakheter med gamle tunneler som ikke oppfyller dagens minimumskrav til sikkerhet. Og viser til problemene med stigningsgrad på mer enn 5%. Ikke noe av denne kritikken rammer den undersjøiske tunnelen på Møreaksen.

      Skal du bruke eksempler for å sammenligne, så må du finne eksempler som er sammenlignbare - altså, mest mulig lik, ellers faller poenget ditt på sin egen urimelighet.

      Ellers er det interessant å merke seg at folket ønsker seg mere tunneler. Det gjelder både E39 på Sunnmøre, og i Gjemnes på Nordmøre. Det kan heller ikke bortforklares.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn

      Har du lest korrigeringen? 
      https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/ingen-stoppordre-for-moreaksen?publisherId=17847490&releaseId=17955776

       

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse