Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
24 mars 2023 09:45
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

25,6 milliard kr, for kun fjordkryssinga og til Molde, beviser at dette prosjektet totalt vil ligge mellom 30–40 milliardar kr.

Eg har lenge hevda at dette prosjektet slett ikkje er verken økonomisk bærekraftig eller samfunnsmessig forsvarleg.

Annonse
Annonse

Fasiten i KS2 er at Møreaksen har negativ samfunnsnytte med heile 7,5 milliard kr.

Med andre ord, verken fornuftig eller samfunnsøkonomisk lønsamt for verken folk flest eller næringslivet.

No kom KS2 som dokumenterer det eg har hevda, sjølv om enkelte i «Møreaksen klanen» med bind for auga har forsøkt å framstille dette som feil.

Med heile 25,6 milliard kr for fjordkryssinga til Molde på Møreaksen, viser dette at med nødvendig utbygging for å kunne sette trafikk på dette nord og sør om fjorden, fyk kostnadane sjølvsagt opp mellom 30–40 milliard kr.

Prisveksten på over 22 prosent har både Statens vegvesen og Møreaksen klanen forsøkt «trylla vekk» men dei faktiske forholda klarer ein ikkje å skjule.

Prosjektet er no skubba ut i tid, noko som sjølvsagt eksponerer prosjektet voldsomt for vidare prisvekst.

I rapporten står også dette:

«Sammenliknet med mer gjennomsnittlige prosjekt i Statens vegvesen gir størrelsen og varigheten av dette prosjektet meget høy grad av usikkerhet»

Dette betyr at det er svært stor sansynligheit for at prosjektet får vesentlige ytterlegare auka kostnadar i eit så risikofylt prosjekt med omlag verdensrekord i bru og undersjøisk tunell.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Alle forstår no kvifor Vegdirektoratet bråstoppa vidare behandling av dette prosjektet og utsette dette betydeleg.

Dei fem store vegprosjekta her i landet som er prioritert på topp og er byggeklare, på E6, E134 og på E16, som regjeringa stoppa og har utsette på ubestemt tid, har omlag samme kostnaden som del 1 av Møreaksen prosjektet.

Og etter desse fem prosjekta kjem prosjekt til ca. 65 milliard kr, i prosjekt som er prioritert før Møreaksen.

Berre kostnadsauken no på Møreaksen på 5 milliard kr, er meir enn store delar av utbygginga av heile E136 Vestnes–Bjorli.

Alle som VIL forstå, forstår at Møreaksen er sjanselaus.

Møreaksen vil framstå i historien som tidenes skandaleprosjektet der skattepengane til folk flest vart kasta vekk på eit prosjekt folket ikkje ville ha.

Og forklar, kven har råda til å betale 245 kr en veg over Romsdalsfjorden i tillegg til bompenger på Hjelset og vidare mot Ålesund, samla 5–600 kr i bompengar tur retur?

Var det nokon som snakka om «bu og arbeidsmarknads effekt ved Møreaksen?

Så folkens, stem FrP og sørg for at eg som kampkandidat på 13.-plass på fylkestingslista kjem på fylkestinget og kan fortsette kampen mot Møreaksen, tidenes sløseri og skandaleprosjektet!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Basert på presseoppslagene virker det som at de faglige utredningene Statens vegvesen har presentert om trinn 1 på Møreaksen har vært svært gode. Det ser ut til at den eneste viktige innsigelsen fra den omfattende og grundige kvalitetssikringen er at Møreaksen rammes av nøyaktig de samme kostnadsøkninger som alle andre samferdselsprosjekter i Norge. En kostnadsøkning som skyldes Russlands invasjon av Ukraina og krigen der. Det må være betryggende å vite at uten Putins krigføring, så ville det knapt vært innsigelser mot analysene til Statens vegvesen for Møreaksen.

    De samme presseoppslagene gir også inntrykk av at Dovre Group og Transportøkonomisk institutt, som har utført KS2-analysen, legger til grunn at hele denne kostnadsøkningen skal dekkes inn utelukkende av økte bompenger. Det er godt mulig at på dette punktet er det kvalitetssikrerne som tar feil.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Virker som, inntrykk, legges til grunn, godt mulig, kvalitetsikrerene som tar feil…

      Det var virkelig nye toner fra TS.

      Er det ikke på tide å dra inn årene? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Sundsbø,  du har hevdet at 80% har vært for Møreaksen,  siden Frp fikk ca. 20% av stemmene. Disse politikerne elsker bompenger,  og er blind for andre løsninger en bompenger,  som tyner vanlige folk, slik at Fjordkryssingen blir en permanent lukket veistrekning.  
      Du som har kritisert og latterliggjort de som har vært kritisk til fagmiljøet i Molde,  og samrøre med det politiske miljøet rundt Julsundet. Nå ble du plutselig kritisk til fagmiljøet, som står for KS2?
      Passet ikke rapporten til din, og dine meningsfeller hårete drøm?
      Nå er det på tide å skrinlegge Møreaksen. 
      Det er nå vi må se på løsninger som kan bygges uten bompenger,  og betraktelig billigere en Møreaksen,  både for invistering og drift. 
      Det er lov å innrømme at man har latt seg styre av prestisje. 
      Ingen skam å snu, Sundsbø. 

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Rolf Erik Pedersen Du lyver så det renner av deg. Jeg har aldri påstått at 80% er for Møreaksen. Jeg har vist til at over 62% av velgerne her i M&R ved forrige stortingsvalg stemte på partier som kjemper for Møreaksen.

      Jeg er heller ikke kritisk til fagmiljøet som her stått for KS2-analysen. Tvert imot, de bekrefter jo at uten prisstigningene som følge av krigen i Ukraina, så ville de faglige rapportene som SVV har levert vært meget gode.

      Og dette bekrefter at samme kostnadsøkning vil ramme også andre alternativer for fjordkryssing. På tide å skrinlegge drømmen om Romsdalsaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Var 62% du din venn har påstått.
      Men dere har veldig opptatt at det er Frp, som ikke er for Møreaksen. 
      Men nå det er sagt, så viser ny meningsmåling at Møreaksen har litt over 20% tilslutning. Det er nettopp det jeg har prøvd å få deg til å forstå,  Fylkestingvalg er ikke en folkeavstemning for et spesielt prosjekt. 
      Blir igrunn bare komisk å se dere, du og Rasmussen,  gjenta deres tøvete argumenter.  Slik innretningen er for finansieringen av dette håpløse prosjektet,  blir det aldri noe av.
      Det er rett og slett ikke Bærekraftig
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 11 måneder siden
    Ja Møreaksen er tidenes skandale, men følle prosjektet og den enda lengre omveien Hafast er mange ganger verre som ett E39 forslag.   Men den oversjøiske fjordkryssingen over Halsafjorden, som det er ingen uenigheter om nevnes aldri av den påståtte fagetaten SVV i Molde, ikke intrisangt, ligger for langt unna eliten i Fylket.     På tide og legge ned hele Statens Veivesen i Molde,  det fungerer kun som en Molde etat, en stor skam, bruker milliarder på udugelige påfunn, og vedlikeholds etterslepet på våre statlige veier bare vokser, dette kan ikke få fortsette.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 11 måneder siden
    Er enig med deg, Sve. På tide at noen flere en deg får fornuften og forstanden tilbake. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse