Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Protestene har enda ikke lagt seg når det gjelder de høye bompengene på Nordøyveien, når vi nå får vite at også Møreaksen blir mye dyrere enn tidligere beregnet. Det er på tide å skrinlegge hele prosjektet.

Sunnmørsposten skriver at i en fersk KS2-rapport for Møreaksen kommer det frem at det vil koste minst 225 kroner per passering. Med autopass-brikke koster en ferjetur mellom Molde og Vestnes i dag 113 kroner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De skyhøye bompengesatsene setter store spørsmålstegn ved den påståtte samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved prosjektet. Det hjelper lite med kortere reisetid, dersom du ikke har råd til å reise på jobb eller skole.

«Årets anlegg» – for dyr til å brukes

Tar du turen til Nordøyane vil du se at folk har forsøkt å tilpasse seg etter beste evne. Mange har sett seg nødt til å skaffe seg elektriske mopedbiler fordi de ikke har råd til å bruke bilen til arbeid.

De som ikke har gjort slike tilpasninger kvier seg for hver tur de må til fastlandet. Drømmen om at veien, som nå er kåret til «Årets anlegg», skulle føre til at det ble mer attraktivt å bo og jobbe på øyene, har i stedet ført til at folk har begynt å regne på om de i det hele tatt har råd til å bo der lengre.

Annonse
Annonse

Kulturtilbudene på fastlandet, som øyingene så frem til å benytte seg av bare de fikk fastlandsforbindelse, er redusert til noe de bare leser om i avisene. For det få, som i disse dager, har råd til forlystelsesturer over fjorden. Slik kan vi ikke organisere samfunnet vårt.

Feil bruk av penger

Hvor mye av offentlige penger har gått med til å prosjektere fergefrie krysninger over Romsdalsfjorden, Sulafjorden og Storfjorden? Prosjekt som kanskje aldri blir realisert. Er dette virkelig rett bruk av pengene? Burde ikke fylket heller fokusere på å trygge og forbedre eksisterende fylkesveier?

Nei til bompenger

Rødt mener at utbygging av veier ikke skal finansieres av bompenger. Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging.

I fergefylket Møre og Romsdal burde vi satse på ferger med hyppige avganger, som kan fungere som utstillingsvindu for verftene våre og den maritime leverandørindustrien.

Rødt jobber for gratis fergetransport for alle, og vi vil redusere priser på båt for de som pendler til arbeid, utdanning eller offentlig velferdstilbud. Vi ønsker også prøveprosjekt med mål om gratis kollektivtransport i hele landet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    På samme måte som vi nå snart får gratis ferger kan vi også få gratis fastlandssamband, uten bompenger. Hvorfor skal fergene særbehandles?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Fordi ferger ER og blir er kjærkommen pause  for de fleste, og de aller fleste trailerer legger inn pålagte hvilepauser for bilen nettopp på fergene! Må da lager store trailerparker her og der og da(en ekstrakostnad), hvor de kan stille seg opp når hvilteitden forbil er der! Ser det utover Nordøyvegen nå, det hender at en trailer med henger står å sperrer en møteplass, fordi han er NØDT til å stoppe pga pålagt hviletid for bilen sin.  Derfor er ferge best. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Ferger er ikke noen kjærkommen pause, men et utidig heft for nesten alle. Det er grotesk egoistisk å påtvinge alle trafikanter samme pause fordi enkelte lastebilsjåfører må ta en pålagt hvilepause. Ingen trenger en pause på turen mellom Ålesund og Molde. Fergekøer koster samfunnet millioner hvert år. En vei som er stengt med fergebom 85% av tiden koster enormt mye i tapt fleksibilitet sammenlignet med en vei som alltid er åpen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Fordi du hater ferger, betyr det ikke at alle andre gjør det! Og hva vet du om hva andre trenger og ikke? Sett at du kommer fra Oppdal eller Trondheim og skal til Ålesund, DA er den pausa på ferga god å ha. Skjønner ikke hva du har imot ferger, men la vær å trekke alle med deg i din personlige mening!  Jeg kjenner mange, og de fleste av de landet over LIKER ferga.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Med Møreaksen kan de som kommer fra Trondheim eller Oppdal ta pause akkurat når de selv vil, hvis de synes de trenger en pause før de kommer til Ålesund. Men du vil påtvinge absolutt ALLE til å ta en pause når de kommer til Molde for å ta ferge, uansett om de selv mener de vil ha pause der.
      Jeg hater ikke ferger, så det skal du slippe å pålegge meg. Jeg er er for mest mulig likhet for flertallet, der det er mulig - frihet til å bestemme selv.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 11 måneder siden
      @Terje Sundsbø Hvis de synes de trenger en pause får det, trailersjåfører og lastebilsjåfører er pålagt hviletid, ikke for engen del, men på grunn av ferdsskriveren de har montert i bilene sine. Der blir all kjøring registrert og også når de tar hvilepauser. Det er ikke noe de kan gjøre når de vil det selv. Har klokka kommet til en stans for kjøretøyet, så MÅ de stoppe, og da bruker de fleste av de å planlegge disse pålagte stansene nettopp til fergeturene. Hvilken boble lever du i som ikke skjønner dette? har du aldri snakket med eller vært med i et slikt kjøretøy, så du vet? Neppe, siden du skirever det slik, men det har jeg, mange ganger.  SÅ ja, ferga er god for mange, mange fler enn du forstår. Møre og Romsdal har og vil alltid forbil et fergefylke, det er en del av oss, vår identitet, vi har det i blodet.Møringer og båtliv hører sammen, U A N S E T T båt, ferga inkludert. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse