Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
28 mars 2023 11:03
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har nå fått lese avisenes dom fra en fersk, meget omfattende og grundig kvalitetssikring av de faglige utredningene som Statens vegvesen har framlagt for trinn 1 på Møreaksen. Den eneste alvorlige innsigelsen fra KS2-rapporten ser ut til å være at Møreaksen rammes av samme kostnadsøkninger som øvrige samferdselsprosjekter. Russlands invasjon av Ukraina og krigen der har medført store prisøkninger på mange råvarer, denne kostnadsøkningen er ikke unik for Møreaksen.

Slik sett er dette oppløftende, i den forstand at de rapportene som Statens vegvesen har presentert for Møreaksen dermed har vist seg å være grundige og korrekte. Med unntak altså av effektene av Putins krigføring i Europa. Disse faglige analysene er grunnlaget for at et stort politisk flertall både på Stortinget og i fylkestinget, samt alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen som den beste traséen for Fergefri E39 over Romsdalsfjorden.

Annonse
Annonse

I KS2-analysen legges det til grunn at hele denne kostnadsøkningen finansieres kun med økte bompenger. Det betyr at statens bidrag til veibygging er uavhengig av kostnadene. En eventuell kostnadsreduksjon større enn opprinnelig bompengefinansiering vil da medføre at bilistene mottar penger for hver bompassering på Møreaksen. Slik er det selvsagt ikke. Det kan være at KS2-analysen tar feil på dette punktet. Avisenes annonserte pris-sjokk for bilistene bygger på usikre premisser.

Alternativet til Møreaksen er ikke en annen trasé for kryssingen av Romsdalsfjorden, fordi tilsvarende kostnadsøkninger vil inntre også der. Dessuten vil Møre og Romsdal fylkeskommune da måtte stå for finansieringen av fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, som har flere innbyggere enn Nordøyene. Ikke mange ansvarlige fylkespolitikere ønsker å overta disse kostnadene.

Annonse
Annonse

Alternativet er fortsatt ferge. Ferger er energi-verstinger. Alle skip må trenge gjennom en enorm vannmotstand, også ved havblikk, uansett energikilde for framdrift. Dermed har el-ferger rekkevidde knapt til en fjordkryssing. Ferger er derfor ikke bærekraftig, og langt fra framtidsrettet. Med ferge er veiene oftest stengt minst 85 prosent av tiden, det bidrar ikke til positiv utvikling over tid.

Mange politikere kjemper for gratis ferge for brukerne. Likevel kommer årlige fergeopprør, til evig tid, etter hvert som rutetilbudet strupes for å spare kostnader, enten i fylkeskommunen eller i statsbudsjettet. Det hjelper lite med gratis ferge når den ikke går. Om man mener at fergene bør være gratis, så bør vel også fergeavløsningsprosjekter være gratis for brukerne?

Fergeavløsningsprosjekter er eneste garanti mot evige fergeopprør. Hensynstas at tunnelen under Romsdalsfjorden har levetid på 100 år, og alltid åpen, da er det vanskelig å forsvare en usikker fergeløsning. I hvert fall om tidshorisonten er lenger enn bompengeperioden. All erfaring viser at når fergene forsvinner så blomstrer lokaltrafikken, og dermed også lokalt næringsliv og kulturliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Må da spørre Herr Rassmuss Rassmussen om han synes det er ok med en bompris på 245 kr EN vei ved passering? For denne ene lille biten! Og hvor mange flere bomstasjoner vil det da komme, for å betale for resten av ( neppe) MA? Det er jo flere biter igjen å bygge. Hvor vil de bomstasjonene bli plasser og hva vil prisen bli på de? Har RR guts nok til å besvare spørsmål i kommentarfel? Eller er han "for høy på seg selv" til det? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Har du ennå ikke fått med deg at Rasmussen aldri har skrevet i kommentarfeltene? Du får garantert svar hvis du skriver et eget innlegg. (PS: Du bør lære deg å stave navn riktig hvis du skal bli tatt seriøst.)

      Jeg tviler på at det finnes noen som synes det er OK med en bompris på 245 kr for en bompassering over Romsdalsfjorden. Men det er jo en smule ironisk at KS2-analysen mener at Statens vegvesen har undervurdert usikkerheten i sine rapporter, mens KS2-analysen selv synes å være bombastiske i sine anslag på bomprisene.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Navn var skrevet slik, fordi jeg visste det ville komme reaksjon fra deg :) Og så rett ejg fikk :)  Men hvorfor kan ikke din gode venn være såppas til kar at han faktisk svarer forkl på direkte spørsmål i kimmentarfelt. Eller nei, glem det, han er så klart for feig til det. Og han greier vel ikke skrive kortfattet nok heller så.  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Er du for feig til å skrive egne innlegg i avisa? 
      Er du redd for hans utfyllende svar som du da vil få? 
      (PS: Å skrive navn feil med vilje, synes du det er barnslig?)
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hahaha.. Du altså. Jeg er ikke redd for å skrive egen innegg, men hvorfor skal jeg det? Og hvorfor kan ikke han svare på direkte spørsmål i kimmentarfelt på sine egne innlegg? hva er han redd for? Eller hva med deg, hvorfor skal du tale hans sak? Er du manageren hans?  Er du hans talsperson? Er det virkelig din rolle å svare for han? og nei, jeg synes ikke det er barnslig å skrive navn fei, jeg synes det er morsomt :) God påske til deg RR's største fant :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Du vet at Rasmussen svarer på alle avisinnlegg til han, og flere til. Rasmussen har aldri deltatt i sosiale media eller kommentarfelt. (Det burde du ha registrert etter alle årene du har vært aktiv i kommentarfelteene.) Og det er helt OK at du ikke liker dette, men du må nok akseptere det.

      Jeg registrerer du synes det er morsomt å skrive navn feil med vilje. Er ikke det en barnslig form for humor?

      At KS2-analysen ikke etterlyser flere utredninger av andre alternativer betyr at SVV også har gjort en god jobb her. Dermed er det exit for Romsdalsaksen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hva sier løgneren som bevisst, og mot bedre vitende, kontinuerlig forsøker å villede folket til å tro at Møreaksen er stoppet?

    https://www.tk.no/vegvesenet-prioriterer-romsdalsfjorden/s/5-51-1331430.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Når ingen av avisene har nevnt at KS2-analysen etterlyser bedre utredninger av Romsdalsaksen, så er vel grunnen til det at KS2-analysen mener den er godt nok utredet. Ellers ville jo det vært et viktig ankepunkt som avisene burde ha nevnt.
    Mao: Skrinlagt for godt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse