Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
28 mars 2023 11:03
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har nå fått lese avisenes dom fra en fersk, meget omfattende og grundig kvalitetssikring av de faglige utredningene som Statens vegvesen har framlagt for trinn 1 på Møreaksen. Den eneste alvorlige innsigelsen fra KS2-rapporten ser ut til å være at Møreaksen rammes av samme kostnadsøkninger som øvrige samferdselsprosjekter. Russlands invasjon av Ukraina og krigen der har medført store prisøkninger på mange råvarer, denne kostnadsøkningen er ikke unik for Møreaksen.

Slik sett er dette oppløftende, i den forstand at de rapportene som Statens vegvesen har presentert for Møreaksen dermed har vist seg å være grundige og korrekte. Med unntak altså av effektene av Putins krigføring i Europa. Disse faglige analysene er grunnlaget for at et stort politisk flertall både på Stortinget og i fylkestinget, samt alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen som den beste traséen for Fergefri E39 over Romsdalsfjorden.

Annonse
Annonse

I KS2-analysen legges det til grunn at hele denne kostnadsøkningen finansieres kun med økte bompenger. Det betyr at statens bidrag til veibygging er uavhengig av kostnadene. En eventuell kostnadsreduksjon større enn opprinnelig bompengefinansiering vil da medføre at bilistene mottar penger for hver bompassering på Møreaksen. Slik er det selvsagt ikke. Det kan være at KS2-analysen tar feil på dette punktet. Avisenes annonserte pris-sjokk for bilistene bygger på usikre premisser.

Alternativet til Møreaksen er ikke en annen trasé for kryssingen av Romsdalsfjorden, fordi tilsvarende kostnadsøkninger vil inntre også der. Dessuten vil Møre og Romsdal fylkeskommune da måtte stå for finansieringen av fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, som har flere innbyggere enn Nordøyene. Ikke mange ansvarlige fylkespolitikere ønsker å overta disse kostnadene.

Annonse
Annonse

Alternativet er fortsatt ferge. Ferger er energi-verstinger. Alle skip må trenge gjennom en enorm vannmotstand, også ved havblikk, uansett energikilde for framdrift. Dermed har el-ferger rekkevidde knapt til en fjordkryssing. Ferger er derfor ikke bærekraftig, og langt fra framtidsrettet. Med ferge er veiene oftest stengt minst 85 prosent av tiden, det bidrar ikke til positiv utvikling over tid.

Mange politikere kjemper for gratis ferge for brukerne. Likevel kommer årlige fergeopprør, til evig tid, etter hvert som rutetilbudet strupes for å spare kostnader, enten i fylkeskommunen eller i statsbudsjettet. Det hjelper lite med gratis ferge når den ikke går. Om man mener at fergene bør være gratis, så bør vel også fergeavløsningsprosjekter være gratis for brukerne?

Fergeavløsningsprosjekter er eneste garanti mot evige fergeopprør. Hensynstas at tunnelen under Romsdalsfjorden har levetid på 100 år, og alltid åpen, da er det vanskelig å forsvare en usikker fergeløsning. I hvert fall om tidshorisonten er lenger enn bompengeperioden. All erfaring viser at når fergene forsvinner så blomstrer lokaltrafikken, og dermed også lokalt næringsliv og kulturliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Må da spørre Herr Rassmuss Rassmussen om han synes det er ok med en bompris på 245 kr EN vei ved passering? For denne ene lille biten! Og hvor mange flere bomstasjoner vil det da komme, for å betale for resten av ( neppe) MA? Det er jo flere biter igjen å bygge. Hvor vil de bomstasjonene bli plasser og hva vil prisen bli på de? Har RR guts nok til å besvare spørsmål i kommentarfel? Eller er han "for høy på seg selv" til det? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Dette er voksen humor det, ikke barnslig slik du ser det :)  Du må aldri bli så voksen at du ikke kan spøke og ha det gøt, da blir livet bare trist og grått og bittert. Noe som kan påvirke meninger og måten man uttrykker seg på :)  Jeg har det bare litt gøy nå og da, forid det er sunt for helsa :)  Gledelig påske og ikke glem å le masse :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg ler masse – bare fortsett å skrive du….
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Takk det samme til deg og  :)  Jeg ler og masse hver dag :) 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hva sier løgneren som bevisst, og mot bedre vitende, kontinuerlig forsøker å villede folket til å tro at Møreaksen er stoppet?

    https://www.tk.no/vegvesenet-prioriterer-romsdalsfjorden/s/5-51-1331430.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Når ingen av avisene har nevnt at KS2-analysen etterlyser bedre utredninger av Romsdalsaksen, så er vel grunnen til det at KS2-analysen mener den er godt nok utredet. Ellers ville jo det vært et viktig ankepunkt som avisene burde ha nevnt.
    Mao: Skrinlagt for godt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse