Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås
Ytring
11 april 2023 09:42
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veivesenets (SVV) forslag til NTP 2024, og prioriteringer av E39 over Romsdalsfjorden er i total ubalanse med behovet for fylket.

Alle politiske partier og fylkeskommunen har 1.prioritet på riksvei korridor 6 D , E136, Dombås–Ålesund. Noe som også er i tråd med Veidirektoratets nye retningslinjer hvor godstrafikk, målt i verdi skal telle langt mer, enn Per og Kari sin tur på hytta.

Annonse
Annonse

Hovedtyngden av fylkets befolkning bor sør for Romsdalsfjorden, her ligger også den største godstrafikken målt i volum. SVV foreslår at man skal prioriterer uten å ta hensyn til de nye retningslinjene. Dette mens Sunnmøre sliter med strekninger av E39/E136 som allerede er overbelastet og ligger langt under ønsket standard og funksjonsformål.

Fra SVVs presentasjon av ny E136 gjennom Ålesund kommune i 2021. Foto: Statens vegvesenFra SVVs presentasjon av ny E136 gjennom Ålesund kommune i 2021. Foto: Statens vegvesen

Sunnmøre blør

Strekningen Vegsund–Breivika har en ÅDT på 30.000 på Blindheim. Vegsundbrua er en flaksehals for beredskapen i Sula kommune med 12.000 innbygger, samt for regulariteten av trafikken på E39. Noe som igjen er med på å bremse næringsutviklingen i Stranda/Sykkylven/Ulstein/Hareid og Ørsta-regionen. Bare en liten hendelse eller feil på brua vil stoppe store deler av samfunnet rundt Ålesund og på Sunnmøre. Ingen midler kan forventes de første 20 årene om SVV sine prioriteringer opprettholdes.

Annonse
Annonse

Breivika–Digernes har en ÅDT på over 12.000 og går langs Ålesundregionen sin hovedvannkilde, som forsyner 70.000 mennesker. Der foreligger krav fra flere offentlige instanser om at dette forholdet må prioriteres av samfunnsmessige, miljø og sikkerhetsforhold. Statsforvalteren har satt strenge krav til Ålesund kommune om bedre sikkerhet for vannkilden. Den samme forvalteren har ikke lagt en pinne i kors ovenfor SVV. Får SVV som foreslått, vil det sannsynligvis gå 20–25 år før denne avlastes. Spesielt når SVV ønsker å utsette byggingen Vestnes–Ålesund til etter 2036.

Her er det blitt panikk og bordet fanger politikk som gjelder. Får man først hull på byllen, eller rette sagt under fjorden, så får resten bare koste hva det koste må, en gang i fremtiden.

Eksportveien ut av fylket ble foreslått i 1869 som jernbane. Den er ennå ikke fullført og kommet opp i ønsket standard. SVV sine egne tall fra 2019 antyder en totalkostnad på 17 milliarder for å oppgradere E136 Ålesund–Dombås.

Fylket vårt er ikke verdens navle. Med ca. 250.000 innbyggere og en forventet vekst med 10.000 frem til 2035, i all hovedsak rundt Ålesund, så må de knappe ressursene settes inn der midlene gir effekt.

Fylket har omkring 5 prosent av landets befolkning. Vi får ikke tildelt midler i bøtter og spann. Dersom NTP godkjennes som foreslått, kan vi glemme Hafast- /Halsafjord-sambandene for evige tider. Der er ytterst få som tror på en ny fjordkryssing i nær fremtid. Fergefri E39, Stoltenberg 2-regjeringens forslag var beregnet til 150 milliarder. Nå har prosjektet passert 500 milliard i estimerte kostnader. Når det settes streker under svaret vil vi nærme oss 750 milliarder.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDet er slik det er spesifisert for veganlegg.Jernbane får du lufte der det høyrer heime
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDet er meningsløst at et stort nasjonalt veiprosjekt skal finansieres med «lokal forankring», dvs. fylkeskommunal bompengegaranti. Mener du at slik ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse