Veivesenets (SVV) forslag til NTP 2024, og prioriteringer av E39 over Romsdalsfjorden er i total ubalanse med behovet for fylket.
Alle politiske partier og fylkeskommunen har 1.prioritet på riksvei korridor 6 D , E136, Dombås–Ålesund. Noe som også er i tråd med Veidirektoratets nye retningslinjer hvor godstrafikk, målt i verdi skal telle langt mer, enn Per og Kari sin tur på hytta.
Hovedtyngden av fylkets befolkning bor sør for Romsdalsfjorden, her ligger også den største godstrafikken målt i volum. SVV foreslår at man skal prioriterer uten å ta hensyn til de nye retningslinjene. Dette mens Sunnmøre sliter med strekninger av E39/E136 som allerede er overbelastet og ligger langt under ønsket standard og funksjonsformål.
Sunnmøre blør
Strekningen Vegsund–Breivika har en ÅDT på 30.000 på Blindheim. Vegsundbrua er en flaksehals for beredskapen i Sula kommune med 12.000 innbygger, samt for regulariteten av trafikken på E39. Noe som igjen er med på å bremse næringsutviklingen i Stranda/Sykkylven/Ulstein/Hareid og Ørsta-regionen. Bare en liten hendelse eller feil på brua vil stoppe store deler av samfunnet rundt Ålesund og på Sunnmøre. Ingen midler kan forventes de første 20 årene om SVV sine prioriteringer opprettholdes.
Breivika–Digernes har en ÅDT på over 12.000 og går langs Ålesundregionen sin hovedvannkilde, som forsyner 70.000 mennesker. Der foreligger krav fra flere offentlige instanser om at dette forholdet må prioriteres av samfunnsmessige, miljø og sikkerhetsforhold. Statsforvalteren har satt strenge krav til Ålesund kommune om bedre sikkerhet for vannkilden. Den samme forvalteren har ikke lagt en pinne i kors ovenfor SVV. Får SVV som foreslått, vil det sannsynligvis gå 20–25 år før denne avlastes. Spesielt når SVV ønsker å utsette byggingen Vestnes–Ålesund til etter 2036.
Her er det blitt panikk og bordet fanger politikk som gjelder. Får man først hull på byllen, eller rette sagt under fjorden, så får resten bare koste hva det koste må, en gang i fremtiden.
Eksportveien ut av fylket ble foreslått i 1869 som jernbane. Den er ennå ikke fullført og kommet opp i ønsket standard. SVV sine egne tall fra 2019 antyder en totalkostnad på 17 milliarder for å oppgradere E136 Ålesund–Dombås.
Fylket vårt er ikke verdens navle. Med ca. 250.000 innbyggere og en forventet vekst med 10.000 frem til 2035, i all hovedsak rundt Ålesund, så må de knappe ressursene settes inn der midlene gir effekt.
Fylket har omkring 5 prosent av landets befolkning. Vi får ikke tildelt midler i bøtter og spann. Dersom NTP godkjennes som foreslått, kan vi glemme Hafast- /Halsafjord-sambandene for evige tider. Der er ytterst få som tror på en ny fjordkryssing i nær fremtid. Fergefri E39, Stoltenberg 2-regjeringens forslag var beregnet til 150 milliarder. Nå har prosjektet passert 500 milliard i estimerte kostnader. Når det settes streker under svaret vil vi nærme oss 750 milliarder.