Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
24 april 2023 10:42
Del på Facebook
Illustrasjonen viser firefelt motorveg med dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya, den undersjøiske tunnelen (15 km) og tunnelene bak/under Molde er stiplet, og Julsundbrua mellom nevnte er heltrukket. Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjonen viser firefelt motorveg med dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya, den undersjøiske tunnelen (15 km) og tunnelene bak/under Molde er stiplet, og Julsundbrua mellom nevnte er heltrukket. Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den dyktige skribenten, Lars Valderhaug, døde høsten 2021 – men hans meninger lever videre. Lars var opptatt av rivaliseringen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen, men aller mest om prosessene – og det han benevnte som «juks og fanteri».

Det er ikke forbudt å være dyktige strateger – slik noen få bakmenn for Møreaksen i flere tiår har vært. På Sunnmøre har vi ikke vært årvåken, men det kan endres av konsekvensene.

Annonse
Annonse

Forløperen til Møreaksen var et selskap stiftet i 1986 med formål å skaffe fastlandsforbindelse for Haram, Aukra og Midsund, mens Møreaksen var prosjektnavnet for ny E39 gjennom fylket. Navneendringen til Møreaksen AS ga strategiske muligheter – samt forvirring for folk flest.

Statens vegvesen (SVV) har vært en aktiv og overivrig rådgiver, og det er til den rollen at Lars Valderhaug, undertegnede og mange andre har vært skeptisk. Mulige problem blir bagatellisert knyttet til Møreaksen, mens Romsdalsaksens løsninger alltid blir hausset opp til uhåndterlige hindringer, og åpenbart motarbeidet.

Uhildet utredning av Romsdalsaksen mangler fortsatt. En haste-utredning ble gjennomført i løpet 2–3 måneder for et par år siden. Da foreslo SVV ei ny bru over Tresfjorden like ved den eksisterende og velfungerende, samt en lang undersjøisk tunnel som krevde 2 løp. SVV kunne enkelt fått avklart RA sine foretrukne alternativ, eller undersøkt bedre selv.

Annonse
Annonse

SVV sitt nye utspill er at strekningen fra Bolsøynes i Molde til Vik i Vestnes bygges før 2036, men blir utsatt i minst 8 år. At resten av den såkalte Møreaksen mot Ålesund skyves til etter 2036 skaper harme på Sunnmøre.

Krav om 75 meters seilingshøyde er utfordrende for Romsdalsaksen, men det er minst 2 aktuelle alternativ. 1. Sluse som kan åpnes og lukkes. 2. En kort og svært grunn (20–30 m) senketunnel. Romsdaksaksen gjør ny E39 mange km kortene enn Møreaksen, og at Romsdalsaksen med flytebruer som hovedingrediens blir mange mrd billigere er jo svært sannsynlig.

8 års utsettelse for oppstart av Møreaksen gir rikelig tid til uhildet undersøkelse av de aktuelle alternativene for Romsdalsaksen. Den ferske prisen – kr 25,6 mrd for strekningen Molde–Vik, pluss fremtidig kostnad for Vik–Ørskogfjellet og omfattende oppgradering av veg med flere nye rundkjøringer mellom Molde og Lønset kan da måles mot Romsdalsaksen.

Det er på tide å bytte ut «juks og fanteri» med ærlighet og uhildede utredninger. Mens det pågår kan en bedre utgave av «Eksportvegen» E136 bygges.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Øyvind Hoksnes · 10 måneder siden
    Hvis man er så opptatt av redelighet så bør man vel ikke utelate kostnadene for fastland til to øykommuner ??
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Ja her kom det rette fram. Sannheten vil alltid vise seg til slutt. Og det er dette som er det rette å gjøre. la Gossingerog Otrøyeinger gjenopprette sitt opprinnelige selskap og lage sin egen fastlandsforbindelse, som Nordøyvegen, Atlanterhavstunellen, Atlanterhavsveien, Krifast, Imarsunder mm mm...  De vilfå støtte fra Fylkeskommunen som alle andre slike prosjekter, ingen forskjell der.  Glem den fordyrende MA!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse