Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2023 17:30
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et svarinnlegg til meg påstår Kasper Fossum, student og filosof, at jeg kommer med flere feilaktige påstander. Men Fossum peker ikke på en eneste feilaktig påstand fra meg. Isteden gjentar han sine egne usannheter. De florerer det av.

Fossum unngår å svare på viktige momenter i sitt tilsvar til meg, han sier eksempelvis ingen ting om fastlandssambandene til Otrøya og Gossen, eller om det faktum at det er Møreaksen som finansierer den mest trafikkerte delen av Eksportveien. Isteden beskylder student Fossum meg for ikke å ha svart på enkelte av hans momenter, men er ute av stand til å konkretisere hvilke det gjelder. At mitt forrige tilsvar i Sunnmørsposten var noe knapp, må redaksjonen i Sunnmørsposten ta størstedelen av skylden for. Mitt innlegg overskred allerede grensen for antall tegn som avisen aksepterer, og det er da vanskelig å ta med flere momenter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På tross av at Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, mener Fossum at trafikktall mellom Ålesund og Ørskog ikke kan brukes. Fossum hevder at trafikktallene for Møreaksen kun gjelder for fergestrekningen over Romsdalsfjorden. Han fortsetter å ignorere at denne fjordkryssingen på Møreaksen også gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen, og dermed avløser totalt tre fergesamband. Fossum fornekter disse fakta, og hevder isteden det er jeg som kommer med feilaktige påstander. Slikt er langt over grensen til uetisk, selv for en student og filosof.

Fossum har åpenbart Frank Sve (Frp) som sin læremester, og gjentar Sve sin usanne påstand om at Møreaksen er skrinlagt. På tross av at Møreaksen fortsatt er en del av NTP, som samferdselsministeren stadig minner Sve (Frp) om. Bør ikke Fossum sette seg inn i fakta om det emnet han skriver om? Fossum hevder til overmål at jeg meget godt vet at Møreaksen er skrinlagt. Men jeg har altså lest samferdselsministerens svar til Frank Sve (Frp), og vet at både Sve og Fossum også her tar feil.

I samme stil hevder Fossum feilaktig at folket ikke vil ha Møreaksen, på tross av min henvisning til Sunnmørspostens nylige meningsmåling, som viser at om en tar hensyn til feilmarginene er det i praksis dødt løp mellom Romsdalsaksen, Møreaksen og ferge. Fossum mener attpåtil at mine argumenter er utdaterte, og sier at den klare majoriteten av folket stemmer ned Møreaksen i spørreundersøkelser. Enda en løgnaktig feil fra Fossum. Eller leser han ikke Sunnmørsposten?

Annonse
Annonse

Fossum mener det er på tide at vi prioriterer og støtter opp om næringslivet her i Møre og Romsdal, og viser til at Frp er mot Møreaksen. Det kan være på sin plass å minne om underskriftskampanjen FOR Møreaksen som Terje Dyrseth ved Brunvoll i sin tid sto bak: «Nå har næringslivsledere for mer enn 100 virksomheter fra Møre og Romsdal signert. Mange av dem store og toneangivende industribedrifter, med til sammen rundt 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning.» Det virker som om Frp ikke er på parti med næringslivet, heller ikke Fossum.

Fossum mener at Eksportveien gjennom Romsdalen er langt viktigere enn Møreaksen, selv om totaltrafikken gjennom Romsdalen bare er halvparten av totaltrafikken på fjordkryssingen av Møreaksen. Kanskje Fossum og Frp bør se på de store verdiene som transporteres på Eksportveien med opprinnelse i Romsdal, slik som eksempelvis fisk fra Hustadvika, Aukra og Misund? Næringslivet der vil tjene stort på Møreaksen også.

Fossum hevder jeg ikke lytter til folket, og viser til at Frp er mot Møreaksen, og er det største partiet i fylket. Jeg kan opplyse om at Høyre, Venstre, KrF, Arbeiderpartiet og Senterpartiet er for Møreaksen. Disse partiene fikk ved forrige valg over 62 prosent av stemmene. Kanskje filosofen og studenten Fossum skal begynne å lytte til velgerne? Det bør de som er tilhenger av demokrati gjøre.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Møreaksen var viktigste sak i Stortingsvalget i 2021 ifølge Frank Sve (Frp). Resultatet i Møre og Romsdal ble et rungende JA til Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Nå snur du saken på hodet. Jeg har ikke fordømt deg for redigering av kommentarer. Dette var et tema du selv brakte på banen, uten noen foranledning fra meg.

      At du fortsetter med dette synes jeg er en avsporing. Temaet dreier seg i denne tråden om man støtter fortsatt ferge eller Romsdalsaksen ved å stemme Frp. Vestnes Frp ønsker ferge, mens Frps fylkesordførerkandidat vil ha fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Øyvind Hoksnes · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Noen stemmer nok Frp for å stoppe MA, uvisst av hvilken grunn og de vil heller ikke oppgi grunn. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Øyvind Hoksnes Dessverre for dem - en bortkastet stemme.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roger Dragseth · 1 år siden
    Ta deg en bolle nå Rasmus og prøv å forstå at Møreaksen aldri blir noe av! Synd at det skal ta så lang tid før du skjønner det! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Roger Dragseth Hva er din begrunnelse for denne konklusjonen? Er det fordi Møreaksen fortsatt ligger inne i NTP? Eller mener du at ingen av de prosjektene som er skjøvet ut i tid blir noe av?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    På samme måte som Frank Sve (Frp), lyver Fossum og påstår at Møreaksen er stoppet. Fossum lyver også om kostnadene for Møreaksen.

    Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har 15.05.2023 lagt fram prioriteringene for inneværende NTP 2022–2033.

    På listen kan man lese:

    9. E39 Ålesund - Molde (Møreaksen), 32 milliarder kroner.

    https://www.nrk.no/vestland/statens-vegvesen-legg-fram-nye-vegprioriteringar-1.16410026.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøNei dette er ikkje det samme. Det vil du sjå når du går gjennom voteringane som var gjort. Det kostar ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrSamme type flertallsvedtak som da Stortinget vedtok at staten skulle overta garantiansvaret for bompengedelen på riksveiene?
Det er bra at bystyret kommer med en uttalelse i denne saken, men samtidig virker det som om man ikke ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøVoteringa er over.Høgre freista å få inn både Hordfast og Vik Molde, samt å prioritere opp Vik Molde. Dette fikk ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDebatt ferdig. Votering torsdag.
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStortingets arbeidsdag er vel slutt, og ventetiden over. Hva ble konklusjonen?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse