Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
05 juni 2023 11:25
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var stort oppstyr da en bydel på Ålesund, Ona, risikerte å få dårligere fergetilbud. Rundt 80 innbyggere i ulike utkantbygder i Møre og Romsdal står i fare for å få erstattet daglige ferger med hurtigbåt kun noen dager i uken.

Etter at fylkespolitikerne ba fylkesadministrasjonen greie ut om fergetilbudet på steder med 15 innbyggere eller mindre, har det vært sterke reaksjoner rettet nettopp mot byråkratene som utførte oppgaven fylkespolitikerne hadde satt de til. Og ikke minst helt irrasjonelt mot byen der de er ansatt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er selvsagt svært ubehagelig å måtte leve med en usikker samferdselsløsning, både for bedrifter, næringsdrivende og andre fastboende. Betydelige forverringer vil på sikt bety fraflytting for mange – signalet som da blir gitt er jo tydelig: disse samfunnene skal det ikke satses på.

En lignende situasjon vil øyene Otrøya og Gossen på kysten av Romsdal snart stå overfor. De er forespeilet fergefritt fastlandssamband med Møreaksen, et prosjekt rangert som nr. 9 av Statens vegvesen i sitt ferske innspill til ny nasjonal transportplan, og ligger allerede inne i dagens NTP. Møreaksen er også støttet av fylkestinget i Møre og Romsdal, og er den vedtatte traséen for Fergefri E39 her i fylket.

Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, og er delt i to trinn. Trinn 1 går fra Vik på sørsiden av Romsdalsfjorden til Molde på nordsiden, og innbefatter selve fjordkryssingen, inkludert fastlandssambandene til Otrøya og Gossen. For trinn 1 er reguleringsplanene ferdige og vedtatt, og strekningen er klar for bygging. For trinn 2 derimot, fra Ålesund til Vik, er reguleringsplanene langt fra ferdige, spesielt ikke i Ålesund kommune. Dette har medført forslag om å utsette trinn 2 i NTP.

En slik utsettelse av trinn 2 harmonerer også med et uttalt ønske på Sunnmøre om at hele Møreaksen bør ferdigstilles samtidig. Ettersom anleggstiden for fjordkryssingen er anslått å ta 10 år, mens de øvrige strekningene har en byggetid på anslagsvis 4 år, er det rimelig å starte trinn 2 om lag 6 år etter at trinn 1 er påbegynt.

Nå har imidlertid formannskapet i Ålesund vedtatt et motsatt rekkefølgekrav – de ønsker at den delen av Møreaksen som innbefatter Ålesund kommune skal bygges først. Formannskapet i Ålesund ønsker å prioritere Eksportveien E136 fra Ålesund til Bjorli, og vil at den bygges før E39 Møreaksen, som har felles trasé med E136 fra Ålesund til Vestnes.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Å bygge ut Møreaksen i motsatt rekkefølge, trinn 2 før trinn 1, betyr først og fremst at byggestarten vil bli utsatt i svært mange år, ettersom reguleringsplanene for trinn 2 mangler. Det vil også umuliggjøre en samtidig ferdigstillelse av hele Møreaksen, et ønske man tidligere hadde. Før politikerne kan fatte veloverveide informerte beslutninger er det derfor viktig å fremskaffe informasjon om ulike kritiske konsekvenser av slike beslutninger.

Ikke minst vil det bety en svært langvarig utsettelse av fastlandssambandene til Otrøya og Gossen i Romsdal. Det vil være nøyaktig samme signal som man ønsker å unngå å sende til øyene i Ålesund kommune. For Misund og Aukra vil dette være et kraftig uheldig signal om at det ikke satses på disse samfunnene.

Når fylkestinget skal ta stilling til en slik prioritering mellom Eksportveien og Møreaksen, må dette aspektet grundig vurderes. Ikke minst må det klargjøres hvor lang tid disse fergefrie fastlandsforbindelsene utsettes. Kanskje i generasjoner? Ålesund kommune har allerede fått Nordøyvegen til 6,1 milliarder fylkeskommunale kroner. Møreaksen gir statlig finansiering av fergefrie forbindelser for langt flere innbyggere. Fylkespolitikerne bør ikke la tilfeldigheter styre og urettferdigheten råde.

Politikerne må også vite hva som kan gå tapt når to store øysamfunn må gi slipp på et døgnåpent fergefritt fastlandssamband, og isteden må kjempe årlige kamper mot stadig nye forslag om fergekutt. Kamper de ikke alltid kan regne med å vinne. Å møte en stengt fergebom nær 90 % av tiden er verken framtidsrettet eller et signal om at man blir satset på av fylkespolitikerne. Istedenfor et næringsliv i utvikling ender vi opp med et næringsliv i avvikling.

Et ønske om å prioritere Eksportveien framfor Møreaksen kan fort resultere i at Møreaksen faller ut av NTP. Da vil lagt mer enn bare øyene i Romsdal rammes, samferdselsprosjekter over hele fylket vil lammes i svært lang tid framover. Konsekvensene av dette bør fylkespolitikerne også vurdere grundig. Dessverre blir det ikke lett å argumentere for økte statlige overføringer når Frank Sve (Frp) til stadighet gjentar at fylkeskommunen vasser i penger og går med betydelige overskudd.

Den lengste delen på Møreaksen er Ålesund–Vestnes. Opprustingen av denne veistrekningen vil være et vesentlig bidrag til trafikksikkerheten for eksisterende veinett mellom fjordene i vårt fylke. De gigantiske summene fylkeskommunen sparer med fastlandsforbindelsene som følger med Møreaksen, vil bidra til enorme forbedringer av eksisterende veinett i hele fylket. Langt mer trafikksikkerhet enn uten Møreaksen.

Så kan en spørre seg om en omprioritering av Eksportveien foran Møreaksen er nødvendig. Begge er jo prioriterte og en del av dagens NTP. Hvorfor ønsker noen da å forsinke og kanskje stoppe det ene prosjektet – hva er det Møre og Romsdal fylke oppnår med det? Bortsett fra at to store øyer i Romsdal minster sine fergefrie fastlandssamband? Trafikken på Eksportveien gjennom Romsdalen, som er døgnåpen og gratis, er bare halvparten av trafikken på de tre fergestrekningene over Romsdalsfjorden som erstattes med Møreaksen, til tross for at disse er stengt med fergebom mesteparten av tiden og er ikke gratis.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 år siden
    Dette er underholdning på høyt nivå.  Måtte bare radarparet Rasmussen/ Sundsbø fortsette å skrive sine morsomme innlegg.  Savner forresten Olga Marie Michaelsen, ---litt i samme stil, men hun finnes på YouTube.🤣🤣🤣🤣
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 1 år siden
    Dette hadde vært en lettelse for mange, dersom Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen kune være så vennlig å ta denne interne dialogen over en "koppkaffikopp" på et sentralt sted i Molde, fremfor å fylle opp spaltene i lokalpressen med sine monologer. Ha en fortreffelig Sommer alle sammen !!! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Arne Almaas Det hadde vært enda bedre om du kunne komme med saklige momenter for en gangs skyld. Du fyller jo bare opp lokalpressen med innholdsløst pjatt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Enkelte små øysamfunn med få fastboende risikerer å få erstattet dagens fergesamband med et redusert tilbud bestående av hurtigbåt.

    Dette er ikke en verre situasjon enn når store øyer som er forespeilet fergefritt fastlandssamband på lik linje med Nordøyene risikerer å miste denne fergeavløsningen. Det er et like sterkt signal om at politikerne ikke prioriterer disse innbyggerne, og et signal om å flytte slik Sunnmørsposten skriver om bydelen Ona i Ålesund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Jo det er verre! Og det vet du!  Tibudet om hurtigbåt var 3!!! dager pr uke!!! Hvordan forventer du at små øysamfunn skal bestå med et så dårlig tilbud? Og Øyene Gossen og Otrøya blir IKKE, gjentar I K K E uten fergene sine! Enorm forskjell! Lær deg det nå... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Også du vet at det er langt verre at flere tusen mennesker blir frarøvet et fergefritt fastlandssamband, enn at en håndfull mennesker får hurtigbåt istedenfor ferge.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du er ikke sann!  De har ferge på de to øyene, de vil ikke liden noen nød, de trenger IKKE flytte fra øya, de trenger ikke legge ned gårdbruk, de trenger ikke stenke sine butikker. Og vet du hvorfor? Dette vet du tydeligvis ikke, men la meg fortelle deg. De H A R ferge nå, og det har de vært vant til helt fra tiden da ferga tok over for dampbåten. Det har de vært vant til , og det vli de fortsatt være vant med.  Du kan bare ikke sidestille to så vidt forskjellige ting!  Tror du at Gossen og Midsyund vil ende opp med tilbud om hurtigbåt 3 - T R E - avganger per U K E, ikke mer! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Du er ikke sann! 
      En fergefri forbindelse er 100% åpen hele tiden. Med ferge er den stengt 90% av tiden. Og dette gjelder flere TUSEN innbyggere. Det er langt verre enn at en håndfull personer får fergen erstattet med hurtigbåt.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Jeg fikk ikke svar på mitt spørsmål... Så jeg gjentar det i håp om at du faktisk er voksen nok til å gi et godt svar : Tror du at Gossen og Midsund vil ende opp med tilbud om hurtigbåt 3 - T R E - avganger per U K E, ikke mer!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo er det på tide at du skisserer korleis denne fergeavløysingsproblematikken kan løysast med dertil høyrande finsnsieringspakke. Og tidsperspektivet.I mellomtida ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse