Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
05 juni 2023 11:25
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det var stort oppstyr da en bydel på Ålesund, Ona, risikerte å få dårligere fergetilbud. Rundt 80 innbyggere i ulike utkantbygder i Møre og Romsdal står i fare for å få erstattet daglige ferger med hurtigbåt kun noen dager i uken.

Etter at fylkespolitikerne ba fylkesadministrasjonen greie ut om fergetilbudet på steder med 15 innbyggere eller mindre, har det vært sterke reaksjoner rettet nettopp mot byråkratene som utførte oppgaven fylkespolitikerne hadde satt de til. Og ikke minst helt irrasjonelt mot byen der de er ansatt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er selvsagt svært ubehagelig å måtte leve med en usikker samferdselsløsning, både for bedrifter, næringsdrivende og andre fastboende. Betydelige forverringer vil på sikt bety fraflytting for mange – signalet som da blir gitt er jo tydelig: disse samfunnene skal det ikke satses på.

En lignende situasjon vil øyene Otrøya og Gossen på kysten av Romsdal snart stå overfor. De er forespeilet fergefritt fastlandssamband med Møreaksen, et prosjekt rangert som nr. 9 av Statens vegvesen i sitt ferske innspill til ny nasjonal transportplan, og ligger allerede inne i dagens NTP. Møreaksen er også støttet av fylkestinget i Møre og Romsdal, og er den vedtatte traséen for Fergefri E39 her i fylket.

Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, og er delt i to trinn. Trinn 1 går fra Vik på sørsiden av Romsdalsfjorden til Molde på nordsiden, og innbefatter selve fjordkryssingen, inkludert fastlandssambandene til Otrøya og Gossen. For trinn 1 er reguleringsplanene ferdige og vedtatt, og strekningen er klar for bygging. For trinn 2 derimot, fra Ålesund til Vik, er reguleringsplanene langt fra ferdige, spesielt ikke i Ålesund kommune. Dette har medført forslag om å utsette trinn 2 i NTP.

En slik utsettelse av trinn 2 harmonerer også med et uttalt ønske på Sunnmøre om at hele Møreaksen bør ferdigstilles samtidig. Ettersom anleggstiden for fjordkryssingen er anslått å ta 10 år, mens de øvrige strekningene har en byggetid på anslagsvis 4 år, er det rimelig å starte trinn 2 om lag 6 år etter at trinn 1 er påbegynt.

Nå har imidlertid formannskapet i Ålesund vedtatt et motsatt rekkefølgekrav – de ønsker at den delen av Møreaksen som innbefatter Ålesund kommune skal bygges først. Formannskapet i Ålesund ønsker å prioritere Eksportveien E136 fra Ålesund til Bjorli, og vil at den bygges før E39 Møreaksen, som har felles trasé med E136 fra Ålesund til Vestnes.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Å bygge ut Møreaksen i motsatt rekkefølge, trinn 2 før trinn 1, betyr først og fremst at byggestarten vil bli utsatt i svært mange år, ettersom reguleringsplanene for trinn 2 mangler. Det vil også umuliggjøre en samtidig ferdigstillelse av hele Møreaksen, et ønske man tidligere hadde. Før politikerne kan fatte veloverveide informerte beslutninger er det derfor viktig å fremskaffe informasjon om ulike kritiske konsekvenser av slike beslutninger.

Ikke minst vil det bety en svært langvarig utsettelse av fastlandssambandene til Otrøya og Gossen i Romsdal. Det vil være nøyaktig samme signal som man ønsker å unngå å sende til øyene i Ålesund kommune. For Misund og Aukra vil dette være et kraftig uheldig signal om at det ikke satses på disse samfunnene.

Når fylkestinget skal ta stilling til en slik prioritering mellom Eksportveien og Møreaksen, må dette aspektet grundig vurderes. Ikke minst må det klargjøres hvor lang tid disse fergefrie fastlandsforbindelsene utsettes. Kanskje i generasjoner? Ålesund kommune har allerede fått Nordøyvegen til 6,1 milliarder fylkeskommunale kroner. Møreaksen gir statlig finansiering av fergefrie forbindelser for langt flere innbyggere. Fylkespolitikerne bør ikke la tilfeldigheter styre og urettferdigheten råde.

Politikerne må også vite hva som kan gå tapt når to store øysamfunn må gi slipp på et døgnåpent fergefritt fastlandssamband, og isteden må kjempe årlige kamper mot stadig nye forslag om fergekutt. Kamper de ikke alltid kan regne med å vinne. Å møte en stengt fergebom nær 90 % av tiden er verken framtidsrettet eller et signal om at man blir satset på av fylkespolitikerne. Istedenfor et næringsliv i utvikling ender vi opp med et næringsliv i avvikling.

Et ønske om å prioritere Eksportveien framfor Møreaksen kan fort resultere i at Møreaksen faller ut av NTP. Da vil lagt mer enn bare øyene i Romsdal rammes, samferdselsprosjekter over hele fylket vil lammes i svært lang tid framover. Konsekvensene av dette bør fylkespolitikerne også vurdere grundig. Dessverre blir det ikke lett å argumentere for økte statlige overføringer når Frank Sve (Frp) til stadighet gjentar at fylkeskommunen vasser i penger og går med betydelige overskudd.

Den lengste delen på Møreaksen er Ålesund–Vestnes. Opprustingen av denne veistrekningen vil være et vesentlig bidrag til trafikksikkerheten for eksisterende veinett mellom fjordene i vårt fylke. De gigantiske summene fylkeskommunen sparer med fastlandsforbindelsene som følger med Møreaksen, vil bidra til enorme forbedringer av eksisterende veinett i hele fylket. Langt mer trafikksikkerhet enn uten Møreaksen.

Så kan en spørre seg om en omprioritering av Eksportveien foran Møreaksen er nødvendig. Begge er jo prioriterte og en del av dagens NTP. Hvorfor ønsker noen da å forsinke og kanskje stoppe det ene prosjektet – hva er det Møre og Romsdal fylke oppnår med det? Bortsett fra at to store øyer i Romsdal minster sine fergefrie fastlandssamband? Trafikken på Eksportveien gjennom Romsdalen, som er døgnåpen og gratis, er bare halvparten av trafikken på de tre fergestrekningene over Romsdalsfjorden som erstattes med Møreaksen, til tross for at disse er stengt med fergebom mesteparten av tiden og er ikke gratis.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 10 måneder siden
    Dette er underholdning på høyt nivå.  Måtte bare radarparet Rasmussen/ Sundsbø fortsette å skrive sine morsomme innlegg.  Savner forresten Olga Marie Michaelsen, ---litt i samme stil, men hun finnes på YouTube.🤣🤣🤣🤣
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 10 måneder siden
    Dette hadde vært en lettelse for mange, dersom Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen kune være så vennlig å ta denne interne dialogen over en "koppkaffikopp" på et sentralt sted i Molde, fremfor å fylle opp spaltene i lokalpressen med sine monologer. Ha en fortreffelig Sommer alle sammen !!! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Arne Almaas Det hadde vært enda bedre om du kunne komme med saklige momenter for en gangs skyld. Du fyller jo bare opp lokalpressen med innholdsløst pjatt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 10 måneder siden
    Enkelte små øysamfunn med få fastboende risikerer å få erstattet dagens fergesamband med et redusert tilbud bestående av hurtigbåt.

    Dette er ikke en verre situasjon enn når store øyer som er forespeilet fergefritt fastlandssamband på lik linje med Nordøyene risikerer å miste denne fergeavløsningen. Det er et like sterkt signal om at politikerne ikke prioriterer disse innbyggerne, og et signal om å flytte slik Sunnmørsposten skriver om bydelen Ona i Ålesund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Hva er poenget med spørsmålet ditt? Det har jo ingen relevans til saken. Du kunne like gjerne spurt om jeg tror det tar kortert tid å dra til sola enn til månen.
      Kanskje du kan være voksen nok til å stille relevante spørsmål. Du har en evne til å spore av og forsøke å lede bort fra temaet. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 10 måneder siden
      @Terje Sundsbø Poenget er at siden du og RR sammeligner og påstår det er MYE verre at Gossen og Otrøya blir uten fastlandsforbindelse, selv om det fortsatt vil gå ferge der, så må man jo også tenke seg det scenarioet med null ferge i tillegg og kun skyssbåt nåen få ganger i uken? En teoretisk tanke! Man bør kunne se for seg konsekvenser med alt! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Joda, jeg kan se for meg et slikt scenario, en skyssbåt stor nok til å ta imot flere tusen passasjerer pr. tur. Men er et slikt scenario troverdig? Hva med LITT realisme…
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 10 måneder siden
      @Terje Sundsbø Jusst precis.  Realisme... Hvordan hadde det gått med gårdsbrukene, butikkene, bedriftene og ikke minst turismen ute på de små øyene, Ona, Sandøy og Orta OM farga ble tatt fra de? Noe den heldigvis ikke ble!  Det hadde ikke gått, for alle, selv du , vet at skyssbåt med 3 avganger pr uke, ikke hadde funka. Spesiellt ikke for bøndene... Og derfor er det heller INGEN krise om ikke MA kommer, eller evt kommer om et X antall år. Folket på både Aukra og Otrøya overlever med ferge de og, siden de ikke er vant med annet :)   Dermed setter vi punktum for denne debatten.  God sommer :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Takk for at du nå setter sluttstrek for denne debatten. Jeg vil bare påpeke at du synes å sette likhetstegn mellom at noen dusin øyboere får erstattet ferge med hurtigbåt – og mener det tilsvarer at mellom 4 og 5 tusen øyboere mister sin forespeilte fergefrie fastlandsforbindelse. Jeg mener dette siste opplagt har langt større konsekvenser. God sommer:)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse