Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
24 mars 2024 20:49
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Da NTP kom 22.03.24 skrev Sunnmørsposten at Møre og Romsdal er kranglefylket, som kanskje har fått det vi ba om: «Skal Nordvestlandet komme seg ut av ørkenen, må vi være bedre forberedt og stå mer samla når NTP rulleres igjen i 2028.»

Skuffelsen er stor over hvor lite samferdselsmidler vårt fylke får, bl.a. er Møreaksen skjøvet ut av NTP. Den er nå inne som to av ti nasjonale utviklingsprosjekter, og får kun midler til planlegging. Avisen antydet at det skyldes Frank Sve (Frp) som stadig prøver å stoppe Møreaksen.

Annonse
Annonse

Det har vært stor enighet om Møreaksen både på Stortinget og i Fylkestinget. Og at hele Møreaksen må ferdigstilles samtidig. Siden trinn 1 fjordkryssingen Vik–Molde har mye lenger byggetid enn trinn 2 Vik–Ålesund, må trinn 1 starte lenge før trinn 2.

Men samme dag skrev Sunnmørsposten at trinn 2 fra Ålesund må bygges først. Som umuliggjør å ferdigstille hele Møreaksen samtidig. Synes ikke avisen det er viktig at fylket står samlet likevel?

Avisen er i harnisk over at samferdselsminister Nygård vurderer å dele trinn 1 fjordkryssingen i to deler, og lurer på hvem har satt han på tanken. Hadde avisen tatt med de to siste avsnittene i Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne, ville avisens lesere se at idéen er luftet tidligere.

Det er ikke nytt. Når børen blir for tung økonomisk til å ta to i slengen, så tar man del for del. Slik som Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim, fjord etter fjord.

Da kan man enten starte fra Vik og bygge Tautratunnelen først, eller starte fra Molde og bygge Julsundbroen først. Problemet for Sunnmørsposten synes å være at samferdselsministeren ønsker å starte i Molde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Avisen er bekymret for at prosjektet vil stoppe opp etter at Julsundbroen er bygget, og kun være til glede for innbyggerne på Otrøya. Vi andre må fortsatt ta ferge Vestnes-Molde kanskje evig.

Seriøst? Burde ikke avisen være enda mer bekymret for at om man starter å bygge Møreaksen i Ålesund, så vil prosjektet stoppe opp før Tautratunnelen blir påbegynt?

Fergeleiet i Molde legger beslag på viktig areal og skaper store trafikale problemer. Det må flyttes ut av sentrum, som skaper vansker for syklister og fotgjengere. Å starte i Ålesund vil gjøre den midlertidige flyttingen mer påtrengende og vare lenger, og økt sjanse for at ferge blir permanent. For tre samband.

Beklager Sunnmørsposten, argumentet henger ikke på greip. Avisen har null troverdighet. Det er ingen grunn for å tro at hele Møreaksen blir raskere ferdig om man begynner i Ålesund, heller ingen grunn for at det blir lettere å finansiere alle delene.

Men avisen viser et viktig poeng. Når Sunnmørsposten kjemper så iherdig for den delen av Møreaksen de selv hevder ikke er nevnt med et ord i NTP, så er det langt mindre greinalaust å kjempe for den delen som er nevnt, og som ministeren ønsker å starte med.

Avisen synes å ønske å være samlende, men slår bena under seg selv. Den målbærer holdninger der viktige veivalg framstår som en borgerkrig. Skal fylket stå samlet må en ha køkultur når midler tildeles. Det er allerede flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Tiden vil vise om Sunnmørsposten ønsker å være brobygger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Møreaksen gjør Gossen og Otrøya fergefri. Møreaksen gir også fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Og Møreaksen gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes.

    Frp ønsker alt dette. Men ikke med Møreaksen. Greinalaust.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    SV er fornøyd med at fylket får lite penger til samferdsel, de ønsker mer til jernbane i sentrale strøk, og mer til gangveier. De vil ikke ha penger til Møreaksen, de vil ha fortsatt ferge.

    Frp vil heller ikke ha penger til Møreaksen. De vil ha fergefri forbindelse til Otrøya og Gossen. De vil også ha fergefri fjordkryssing, ikke via Otrøya men lenger inn. Dette blir i sum langt dyrere enn Møreaksen, som de mener det ikke er nok penger til.

    Dette bør være obligatorisk lesning for alle politiske partier: 
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/bg3VPe/refleksjoner-i-lys-av-nasjonal-transportplan

    Her er også interessant lesning:
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/RGPgB8/om-vegbygging-i-moere-og-romsdal
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Her kan du også få påfyll

      https://www.aalesund-chamber.no/nyheter/aktivitetskalender/eksportveikonferansen-2024-program-klart
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr En liste over paneldeltakere (noen ubekreftet) på en konferanse? Bør vel vente og lese presseomtalen etterpå.

      Naturvernforbundet jubler vel for ønske om veibygging, så lenge det skjer på Sunnmøre?

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det er vel  bare ein som ikkje er bekrefta, Torgeir Dahl.

      Naturvernforbundet møter for å halde oss orientert.

      Vi gjorde ferdig vårt innspel til E39 Brusdal til Ørskogfjellet før påske. Det som vi les er at Ålesund kommune gikk for det alternativet som vi foreslo i 2023 som gjenbruker store deler av noverande oppgraderte veg opp Landedalen og over Ørskogfjellet etter H1 standard.  Vel å merke med eit tidstap på 45 sekund i høve til H2 standard med nedbygging av myr og verna område.  

      Så får vi sjå om RR sitt forslag om at Nye Veier overtar ansvaret for Ålesund til Dombås og lar Vik til Molde svette i sitt eige fett i fleire tiår framover. 

      Naturvernforbundet skriv fråsegner til planer som blir lagt ut til høyring. På våre premisser for natur, klima og miljø.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er vel minst like stor grunn til å lytte til samferdselsministeren som til RR. Ministeren vil starte strekningen Vik-Molde på Møreaksen først, og begynne med strekningen Molde-Otrøya i første omgang.

      Du kan jo høre på konferansen om Nye Veier AS antyder ønske om å ta hele strekningen Ålesund-Dombås.

      Ellers er linken din av liten verdi. Jeg venter til avisene kommer med et resymé.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø I framlegging av NTP vart det lansert ein ide om å starte I Molde.  Dette skal vurderast i 4 år. I tillegg skal fokus vere å spare pengar og gjere bygginga meir effektiv. Ein ettløps tunell er ein tunell, ei allereie strypt bru blir ikkje billegare (breidde/stabilitet).
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes da?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse