Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
23 april 2024 11:02
Del på Facebook
Jernbaneundergangen på Skiri. Foto: Stein Siem
Jernbaneundergangen på Skiri. Foto: Stein Siem
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Stamveger har en helt annen funksjon enn lokale veger som jo skal løse lokale behov. Dersom stamveger som E39 skal både korte ned reiselengde og reisetid mellom regionene vest for Langfjella, samt løse lokale forhold som «bypakker» og fastlandsforbindelser blir oppgaven håpløs.

E39

Det er noen år siden nå at ideen om en fergefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand ble lansert. 7 fjorder skulle krysses, og 4 av fjordene i vårt område – 3 i Møre og Romsdal, og den i Nordfjord. Et formidabelt prosjekt – «Vestlandets E6».

Annonse
Annonse

Det ideelle ville vært en helhetlig vurdering av traseer, for oppdeling i delområder/delstrekninger har medført mange kokker og mye søl. Eksempel på god løsning er strekningen Kristiansand – Stavanger. Når kronglete veger mellom kystbyene blir erstattet med en kortere, raskere og langt bedre mer indre veg – så kortes reisetiden.

Boknafjorden er neste utfordring regnet fra syd. Der er byggingen i gang med en 26,7 km lang undersjøisk tunnel. Den kunne blitt kortere ved annet trasevalg, og ved å utelate fastlandsforbindelsen midtfjords til Kvitsøy. Kostnaden for tunnelen har steget jevnt og trutt til siste estimat kr 33,7 mrd før prisvurdering av siste del– det problematiske «midtstykket». Det inkluderer avkjørselen til Kvitsøy som ikke er ferdig priset. Årsaken er trolig hvordan man skal forholde seg til 62 svakhetssoner i grunnen. Ytterligere økt pris, eller at de 2 konkurrerende entreprenørene tar forbehold?

Annonse
Annonse

Om vi supplerer de 4 omtalte fjordene med Sognefjorden, vil 5 av de 7 fjordene være i et område med drøye 350.000 innbyggere, mens Rogaland alene nylig har rundet 500.000 innbyggere. Det hører med å minne om slike forhold, og skal vi ha håp om fergefri E39 gjennom vårt fylke om noen tiår, må løsningen være kortest, raskest og billigst. Vi må lære av løsningen mellom Kristiansand og Stavanger, samt å gjøre fjordkryssingene billigst og best mulig.

E136

I den nære fremtid må fokuset være på E136 mellom Ålesund og Dombås, samt de andre «eksportvegene» i fylket. Nye Veier er i gang med planlegging og klargjøring for flere delprosjekt på strekningen Vestnes–Dombås, mens den mest trafikkerte delen mellom Ålesund og Vestnes i stor grad er uavklart. Ellers må dagens veger i fylket oppgraderes og vedlikeholdes!

Det optimale ville vært at samme aktør fikk ansvar for hele strekningen mellom Ålesund og Dombås. Flere tiår med forsømmelser må opphøre, og nødvendige midler snarest tilføres fylkets viktigste næringsveg – E136!!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 10 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 12 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 14 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse