Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 6 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvor har jeg ytret noe om at Otrøya bør være fornøyd med ferge til evig tid? (Registrerer at du prøver å vri deg unna med tåpelige kommentarer.)

      Jeg sier at fylkeskommunen setter krav til fergeselskapene i anbudsdokumentene. Så lenge disse krav er oppfylt har ikke fylkeskommunen grunnlag for å reagere. At fergene er 40-50 år gamle bryter ikke med kravene. Om de havarerer er det også innenfor, så lenge regulariteten er oppfylt.

      Rene el-ferger vil være en stor risiko, eksempelvis ved langvarige strømbrudd. De vil også måtte taues for vedlikehold når det er langt til verksted. Hybridferger er langt mer robuste. Uansett vil kraftbehovet ved fergedrift være enormt – over 20 mill. kWh over Romsdalsfjorden for et samband som er stengt 85% av tiden. Stadig fornying av fergemateriell er også kostbart.

      Flott at du innser at investeringer i nye veier ikke er stoppet – de er bare utsatt.

      Men utsettelser har sin pris – som at fergeleiet i Molde sentrum da må flyttes.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 6 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kommentaren din var at det hjelper lite Otrøya at der er kome hybridferjer på Aukra og Sølsnes.  Du føler deg forbigått på vegne av Otrøya.

      For øvrig, det er ikkje snakk om reine elferger i Møre og Romsdal. 

      Ellers er det interessant at fergene over Romsdalsfjorden måtte kansellere bare 44 avganger av totalt over 33 tusen avganger i 2023.

      Det grenser til det barnslige å marme om at vegen er stengt 85 prosent av tida. Det er mykje ein kan produsere i Excel. Søppel inn, søppel ut.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 6 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg sier at hybridferger til Aukra og Sølsnes hjelper Otrøya lite. Du konkluderer da med at jeg slår meg til ro med hybridferge til Otrøya. Dette er tøv fra din side.

      Har du problemer med anslaget at fergebommen er stengt omkring 85% av tiden på sambandet Molde-Vestnes? Kan du utdype hva du mener er et mer korrekt estimat? Uten bruk av Excel.
      (Jeg har tatt utgangspunkt i at bommen er åpen for ombordkjøring i ca. 5 minutter før hver avgang. Tiden den er åpen for ilandkjøring er irrelevant.)
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 6 måneder siden
      @Terje Sundsbø Framleis er det tøvete argument i eit fergefylke. Dei som ikkje er i stand å planlegge etter ein fergetabell er på linje med analfabeter.

      Kva med sambandet eg har brukt over. 10 avganger med 105 minutt i mellom på dagtid. Ingen på natt, bortsett bestillingsrute +/- kl. 24. Snitt for bruken er 0,5 bil kvardag. Kvar ligg desse i køen for fergeavløysing? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 6 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Mener du at mitt estimat om at fergebommen på sambandet Molde-Vestnes er stengt 85% av tiden er korrekt?

      Hvorfor er et slikt tall tøvete i sammenligning med en fergefri strekning som er steng 0% av tiden?

      Er de analfabeter alle de som går glipp av fergeavganger fordi de har deltatt på arrangementer som har vart lenger enn annonsert?

      Er det flere strekninger du mener også bør bli fergefrie, i tillegg til de på Møreaksen?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 3 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 6 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 7 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse