Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø "fergefri strekning som er steng 0% av tiden?" hvor?? Ikke Freifjord tunellen, Ikke noen kjente undersjøiske tuneller er 100% åpne. INGEN!! Og verstingen er Atlanterhavstunellen!! Eneste undersjøiske tunellen i Møre og Romsdal som er så mye stengt, og med så fatale følger for hele Kristiansund - hvor trafikken stopper 100% opp langse hele innfartsveien fra Løkkemyra til Sentrum!! IKKE kall det bra eller positivt, for det er det IKKE!!!  Og neggu om den er 0% stent, den er stengt minst 15% av tiden den skulle vært åpen!!! Forrige gang den var steng, sto traffikken stille helt til krysset ved Rensvik og sist bare til Løkkemyra...  Les TK, så ser du hvor ofte den tunellen er stengt pga bilberging eller objekter i veibanen! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg tvilar ikkje på at du kan bruke Excel. Sjøl om ein nyttar 5% av programvaren kan ein få ut det svaret som passar inn  i srgumentrekka. O den samanheng kan det fort bli søppel inn og søppel ut.

      Du veit godt at det er viktigare å vedlikeholde og drifte det vegnettet framfor å promotere ulogiske prosjekt, slik Møreaksen er i ein slik samanheng.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Norske tunneler er typisk stengt under 1% av tiden. For fergestrekningene er det tatt utgangspunkt i at rutetabellen er fulgt uten unntak, det er ikke tatt hensyn til at flere titalls avganger er kansellert hvert år. For Tautratunnelen vil det nok bli langt under 1% stengt, siden den har to separate løp, med to felt i hver retning. Det vil være uhyre sjelden man må stenge begge feltene i samme kjøreretning. Langt sjeldnere enn kansellerte fergeavganger.

      En saktekjørende kø på en innfartsvei er ikke det samme som at veien er stengt. Den køen blir ikke påvirket av om veien også har en fergestrekning. Som garantert er stengt størstedelen av tiden.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Har du problemer med anslaget at fergebommen er stengt omkring 85% av tiden på sambandet Molde-Vestnes? Kan du utdype hva du mener er et mer korrekt estimat? Uten bruk av Excel. Eller blir du svar skyldig på dette og?

      (Jeg har tatt utgangspunkt i at bommen er åpen for ombordkjøring i ca. 5 minutter før hver avgang. Tiden den er åpen for ilandkjøring er irrelevant.)

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 8 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kjære deg, når trafikken står BOM stille fra langt bortenfor Løkkemyra og inn til sentrom i Kristiansund i ofte over en time på grunn av at Atlanterhavstunellen er stengt, er det I K K E snakk om saktegående trafikk. Men trafikk som STÅR STILLE!! Fordi tunellen er stengt, og da blokkeres 4 til 5 rundkjøringer i kristiansund! ALT står stille..  Og det skjer ofte, sist gang 2 ganger på samme dag!!! Så slutt å fable om under 1% når det slett ikke er reeelt...   All stans i Atlanterhavstunellen og ogsa periodevis Freifjord tunellen Drar den  gjennomsnittsstatistikken din LANGT opp over dine fattige 1%... 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNo er det slik at NTP var ut på høyring, mange innspel, også SVV som ikkje tilrådde bygging.Så et det ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er regjeringen som spiller hasard, med utsettelser og endring av planer. Slikt kaos koster, det har Erna Solberg (H) ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDå er vi tilbake til utgangspunktet,  Molde kommune hat spelt hasard i blind tru på Møreaksen. Dei kunne heilt sikkert fått ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrÅ flytte fergeleiet i Molde til Reknes er reisetidsmessig meningsløst, og nå også umulig. Da er Mordalsvågen løsningen, om en ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse