Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Berit Tønnesen, leder i Kristiansund Arbeiderparti
Ytring
Berit Tønnesen, leder i Kristiansund Arbeiderparti
16 juni 2017 14:06
Del på Facebook
Berit Tønnesen, leder i Kristiansund Arbeiderparti. Foto: Bernt Sønvisen.
Berit Tønnesen, leder i Kristiansund Arbeiderparti. Foto: Bernt Sønvisen.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS på Kvernberget lufthavn

Kristiansund Arbeiderparti forlanger nå at SAS setter inn en flytype på sine avganger Kvernberget/Gardermoen som gir oss trygghet og forutsigbarhet for reisende til og fra Kristiansund og Oslo. Det etterlyses også et engasjement fra politiske myndigheter.

Våre erfaringer med SAS sin tilstedeværelse i Kristiansund har historisk vært gode. Det vi nå opplever med endring av flytype på Osloruten fra Boeing (737 mv) til B CRJ 900 utfordrer vår tillitt til flyselskapet. Antall omtalte «episoder» etter at flytypen ble tatt i bruk fra 26.mars 2017 er urovekkende

Uverdig for mennesker med nedsatt funksjonsevne; Det er ingen hjelpemidler som er tilpasset CRJ 900 maskinen.  Flytypen har smal midtgang og mindre flydør, samt en integrert bratt flytrapp. Alle disse tre elementene skaper problemer spesielt for de reisende med assistansebehov. Trappen har ingen heis og er for bratt til sikker og trygg bæring av de som trenger slik hjelp. Flyplassen må derfor stille med ekstra bakkemannskap når denne flytypen benyttes av reisende som trenger bistand til å komme seg av og på flyet. En del av disse passasjerene kommer seg ikke ombord overhodet og har måttet reise til Årø lufthavn i Molde hvor de har større fly og tilgang på adekvat utstyr (AviRamp).   Når flyet lander på Gardermoen kan det heller ikke parkere ved en flybro da det ikke passer i forhold til høyde/døråpning. Den universelle utformingen er generelt dårlig på alle flytyper, men overgangen til CRJ 900 har forsterket problemet vesentlig

Plassbegrensning; Flyene har begrenset bagasje/godskapasitet, og noen passasjerer er blitt henvist til bruk av Årø lufthavn grunnet dette.

Denne flytypen egner seg helt tydelig ikke for vår flyplass og vårt klima; Det har vist seg at CRJ 900 er den eneste av flytypene som opererer på Kvernberget som ikke kan lande på grunn av tekniske egenskaper under gitte vindforhold. Dette påvirker regulariteten negativt.

Regulariteten kan bli ytterligere forverret når værforholdene blir mer utfordrende utover høst/vinter.

Å returnere til Gardermoen, eller flys til en annen flyplass er ikke akseptabelt når dette skjer med en slik hyppig frekvens som vi nå har erfart. Det er enormt frustrerende å registrere at all annen flytrafikk går som normalt der andre flytyper brukes.  Her må SAS reagere umiddelbart, og sette inn flymaskiner som egner seg for vårt klima og innflygningsmuligheter.

Å være på rett sted, til rett tid, til rett pris; Antall flyseter tilfredsstiller ikke behovet når folk opplever å ikke kunne reise til ønsket tidspunkt på grunn av overfylte fly. Prisene blir tilsvarende høye. Når billigere billetter, som er et tilbud SAS gir til reisende på andre flyplasser, ikke blir et gode som gjelder for reisende mellom Oslo og Kristiansund, oppleves dette provoserende, og undergraver den lokale lufthavnen.

Luftfarten og flytilbudet er en del av kollektivtilbudet for oss i distriktene. Staten eier rundt 10 % av SAS. Nå er det slik at dette eierskapet er rent forretningsmessig, og er utenfor politisk styring.  Men; SAS har en monopolsituasjon på vår flyplass, og bør derfor utfordres på å levere en tjeneste som dekker behovene til arbeids – og fritidsreisende til/fra Kristiansund på en bedre måte enn det de leverer i dag. Avinor som er et heleid statlig aksjeselskap er også avhengig av at det leveres et tilfredsstillende flytilbud. I regjeringens egen Meld.St. 27(2013-2014) om statlig eierskap står det følgende om Avinor sitat: «Målet med statlig eierskap i Avinor er å drive og utvikle et nett av lufthavner for sivil sektor og for en samlet flysikringstjeneste for sivil og militær sektor. Dette er selskapets samfunnsoppdrag. Sammen med andre statlige virkemidler bidrar det statlige eierskapet i Avinor til at hele landet får et tjenelig flyrutetilbud…» sitat slutt.

Dette innebærer at politiske myndigheter bør og må engasjere seg når et selskap delvis eid av staten, ikke leverer gode nok tjenester, og som medfører at samfunnsansvaret til heleide statlige selskap ikke oppfylles.

Kristiansund Arbeiderparti

Berit Tønnesen- leder

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøDet er du som ikkje er i stand å underbygge påstanden din.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse