Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilsvar til innlegget «Har MDG fått solstikk?», av Frank Sve, lørdag 27.juli 2019

MRQWgTog st 258Carl Johansen, førstekandidat for MDG i Møre og RomsdalSve hevder i innlegget "Har MDG fått solstikk?" og andre steder at han hele tiden har ment Møre og Romsdal når han påstår at MDG aldri stemmer mot bompenger. Altså ikke Stortinget, hvor Frp har stemt mest for og MDG mest mot bompenger. Men det stemmer ikke på fylkesplan heller.

Bypakken i Kristiansund er spesielt avslørende for Frp. Her stemte Frp ned MDG sitt forslag til en bypakke som ville betydd langt mindre bompenger, før de stemte for flertallets forslag, inkludert en større andel bompenger. Sve sier han vil ha gratis veier som ingen skal betale for — likevel stemmer partiet hans for bompenger både i Møre og Romsdal og på Stortinget.

Etter seks år med Frp i regjering, og Granavolden-erklæringen så sent som i januar i år, vil Sve nå at bommene hans egen regjering har satt opp, skal rives. Er det noen som tror på at dette handler om noe annet enn Bompengepartiets innhogg i Frps velgermasse? Sve har hatt 6 år på seg til å ta dissens på Frps politikk i regjering, men «opprøret» kommer først nå. Det er selve definisjonen på populisme og ansvarsfraskrivelse.

Det virker som om Sve prøver å være i to parti samtidig. Det ene er Frp nasjonalt, som har stemt for flere bompengeprosjekter enn noe annet parti. Det andre er Sve sin egen fantasiversjon av partiets politikk, hvor han raser mot bompenger i Møre og Romsdal og later som om Frps faktiske bompengepolitikk lokalt og nasjonalt ikke eksisterer.

Frp blir på et tidspunkt pent nødt til å forklare hvem som skal betale for bilveiene våre. De som kjører på dem skal åpenbart ikke gjøre det, for brukerbetaling er ifølge Sve for syklister og kollektivreisende, ikke for bilister. Er det kanskje gående, syklende og kollektivreisende som skal betale også for bilveiene? Er det naturen, miljøet og klimaet? Er det kanskje «alle andre» som skal betale?

MDG er for vår del ikke mot moderate bompenger, hvis det fører til mer effektiv samferdsel, bedre byer, mindre forurensning og lavere klimagassutslipp. Men vi er mot bompenger som finansierer kapasitetsøkning for biltrafikk. Frp er derimot i praksis for bompenger så lenge det finansierer mer bilvei, mens de i teorien er mot. Å være i opposisjon til seg selv er ingen enkel øvelse.

I MDG etterstreber vi at teori og praksis skal være det samme. Vi har et helhetlig syn på samferdsel, hvor de ulike transportmidlene må vurderes etter effekt, nytte og belastning for mennesker og miljø. Bil i by er og blir den minst samfunnsøkonomiske måten å flytte folk på, mens i distriktene er situasjonen en annen. Derfor har vi programfestet at vi vil utbedre og sikre det eksisterende veinettet i Møre og Romsdal, og vi ønsker å bygge ut 1000 ladepunkter i året for el-bil i Norge.

Av Carl Johansen, førstekandidat for MDG i Møre og Romsdal

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse