Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Lokalhistorie
27 juni 2019 12:11
Del på Facebook
(Foto: Thor Holten)
(Foto: Thor Holten)

Ørjavik ble et trafikknutepunkt når det ble opprettet ferjeforbindelse til Tøvika i 1955. Dette var det siste ferjesambandet som ble finansiert av den såkalte «Kompensasjonsplanen». Det første året var det også anløp av Vevang, som hadde fått egen ferjekai. Den ble lagt ned da mesteparten av trafikken gikk tvers over fjorden.

På bildet fra 1963 ser vi «Måløyferja» ved Ørjavik ferjekai. Den var leid inn som avløsningsferje. Med ca 5 min overfartstid, var dette fylkets korteste ferjesamband. I 1989 ble det avløst av Atlanterhavsveien. Ferjekaia står her fortsatt.

(Foto: Thor Holten)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse