Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
08 august 2020 19:30
Del på Facebook
GIGANT: Ford Explorer er av de aller største personbilene man får kjøpt i Norge, og den passer nok best i landlige omgivelser. I by blir det vel mye bil. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GIGANT: Ford Explorer er av de aller største personbilene man får kjøpt i Norge, og den passer nok best i landlige omgivelser. I by blir det vel mye bil. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Etter rundt 25 års fravær er Ford Explorer tilbake på det norske markedet. Den er fortsatt svær – og nå med en drivlinje som treffer tiden.

Ford Explorer har vært solgt i Norge tidligere, men det begynner å bli noen år siden. Mellom 1994 og 1998 ble det levert rundt 250 stykker, så ble den priset ut av markedet etter en avgiftsjustering.

Bilen var i hovedsak var laget for det amerikanske markedet, med en dimensjon som var ueuropeisk. Ifølge Ford er det USAs mest solgte SUV gjennom tidene, og det globale salget av modellen skal ha passert åtte millioner biler siden den første kom i 1991.

Nå er Explorer tilbake i norske butikker. Og man må ikke tro det er fordi den sjette generasjonen har krympet ned til snerten bybil. Explorer er fortsatt en diger rusk, 505 centimeter lang, to meter bred og med en matchvekt på 2,5 tonn.

Normalt en bil den norske importøren ikke ville vært så ivrig på, skulle man tro, men i det heller unormale norske bilmarkedet har den noe som får bilselgerne til å sprette bruskorken: Den er en ladehybrid. Uten en ladbar elektrisk motor ville bilen fått en utsalgspris som kunne fristet det noe smale segmentet «lottomillionær og Ford-entusiast», med lademulighet er historien en helt annen.

To versjoner

Importøren tar kun inn to versjoner, den mer sportslige ST-line og den luksuriøst anlagte Platinum, som begge har maks med utstyr, noe som betyr at en Explorer med alt koster henholdsvis 887.000 og 905.000 kroner.

Det er mye penger, men det er også veldig mye bil. I tillegg får man altså en drivlinje som gjør at den tunge bilen flytter seg uten nevneverdig pustebesvær. Samlet systemeffekt er 457 hestekrefter, noe gjør at dette beistet av en bil gjør null til hundre på seks sekunder.

Batteriet er på 13,6 kWt, mens oppgitt elektrisk rekkevidde er på 4,2 mil. Det som er litt snedig, er at bilen finner strøm selv om batteriindikatoren er på null. Etter en tur på 17 mil, uten lading underveis, viste det seg at bilen hadde gått 9,6 av dem elektrisk.

Explorer er med andre ord veldig flink til å regenerere strøm til batteriet. Grunnen til at det kom litt overraskende på denne sjåføren, er at bilen ikke gjør noe nummer ut av det. Her er det ingen fancy diagrammer som flimrer over skjermene for å vise det elektriske kunststykket.

Snittforbruket under turen kom på 0,65 liter, det er – som vanlig for ladehybrider – langt unna det som står i brosjyren, men det er likevel ganske imponerende når man vet at dette er en bil på 2,5 tonn med over 450 hestekrefter.

Amerikansk

På veien er det komfort, på den amerikanske måten, som blir servert. Riktignok er ikke Forden flytende som en syttitalls-Cadillac, men den duver mer enn man er vant til fra for eksempel de store, tyske SUV-ene. Det kler bilen. Den prøver aldri å late som den er noe mindre enn målene sine, og kjørestilen blir deretter. Det harmonerer også med bilens formidable innvendige størrelse. Her er det plass til sju voksne, og en del bagasje, og da er det ikke meningen at bilen skal kunne kastes rundt «Angsten» på Rudskogen uten å krenge.

Drivlinjen er altså i stand til både å gi lavt forbruk og en behagelig tur, men det er noen haker. Flyten mellom de to motorene er ikke alltid helt sømløs. Bilen er også veldig kontant på gasspedalen, slik man nærmest bykser i gang hvis man ikke er ytterst varsom med høyrefoten.

Masse standardutstyr

Utstyrsmessig er det aller meste på plass, og det som standardutstyr. Det eneste ekstrautstyret på testbilen var hengerfeste og metallic lakk. Det vi savnet, var head-up display, altså informasjon som vises på frontruta.

Interiøret ser ryddig ut, og det er lett å finne fram til de forskjellige funksjonene. Samtidig er ikke Explorer helt oppe på premiumnivå. Det er litt for mye plastfølelse innvendig, og selve designen er sånn passe.

Til tross for amerikanske dimensjoner er ikke Explorer en bil som føles helt fremmed i Europa. Med så mye plass, utstyr, komfort og krefter er den konkurransedyktig priset og et interessant alternativ for dem som tror de trenger lastekapasitet på inntil 2274 liter.

Tekniske data

Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost PHEV ST-Line
Pris: 887.500.-
Pris testbil: 909.300.-
Motor: 6 syl. Bensin/elektrisk. 2998 ccm 457 hk 825 Nm.
Batteri: 13,6 kWt
Elektrisk rekkevidde: 42 kilometer
Aks: 6 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: 0,31 l/mil
Utslipp: 71 g/km CO2. 4 mg/km NOx
Bagasjerom: 330/2274 liter
LxBxH: 5049/2004/1778 mm
Egenvekt: 2466 kilo
Tilhengervekt: 2500 kilo

Pluss og minus

+

Komfortabel
Enorm lastekapasitet
Mye bil for pengene

I største laget
Ikke helt sømløs drivlinje

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse