Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 august 2020 19:30
Del på Facebook
HYBRID: Polestar 1 er en ladehybrid med en skikkelig raus batteripakke og lang elektrisk rekkevidde. Bilen har også rikelig med hestekrefter. Foto: Heiko Junge / NTB
HYBRID: Polestar 1 er en ladehybrid med en skikkelig raus batteripakke og lang elektrisk rekkevidde. Bilen har også rikelig med hestekrefter. Foto: Heiko Junge / NTB

Polestar 1 er lekker, upraktisk og dyr – en merkevarebygger som ikke vil selge i noe stort volum.

I disse dager ruller de første leveringene av Polestar 2 ut på norske veier. Modellen kommer til å bli et vanlig syn når alle kundene har fått sine biler. Dette er en elbil som leverer solid rekkevidde og bra med plass, til en sum og størrelse som matcher Tesla Model 3.

I en eksklusiv krok av Polestars univers står den eneste andre modellen de lager per i dag, og den representerer noe ganske annet på nær sagt alle områder.

Polestar 1 er, som man kan forstå av navnet, egentlig den første bilmodellen Polestar lanserte. Men det er ikke en bil som skal inn og ta markedsandeler i elbil-massemarkedet. Det er en ladehybrid, trolig den eneste med en slik drivlinje som merket kommer til å lage i all overskuelig framtid. Polestars framtid er nemlig elektrisk.

Merkevare

Så har ikke Polestar noen planer om å lage særlig mange av 1-eren heller. 500 i året i tre år er det som har vært uttalt. For dette er i all hovedsak en merkevarebygger, en bil som unektelig ser ekstremt kul ut, og som ikke legger skjul på at den hører hjemme under Volvo-paraplyen.

Frontlyktene er identiske med dem du finner på moderselskapets 60- og 90-serie, interiøret likeså, mens drivlinjen slekter på dem du finner i T8-modellene til Volvo. Selve utseendet har også en Volvo-fortid – fra et konsept vist i 2013, tegnet av Thomas Ingenlath, som nå er sjef for Polestar.

I produksjonsmodellen fra Polestar er karosseriet i karbonforsterkede materialer, noe som gjør at det blitt lett og sterkt – og dyrt.

Noen til Norge

Ifølge importøren har et par norske kunder fått sin Polestar 1, og det er ventet at de blir noen få til. Ikke så rart at det antallet er ytterst begrenset sammenlignet med elbilens kundemasse, for det er ikke bare produksjonsvolumet som gjør Polestar 1 eksklusiv, det er også prisen. Testbilen koster 1,7 millioner kroner, da har den riktignok det eneste ekstrautstyret man kan bestille med bilen, matt lakk til 50.000 kroner.

Bilen er kostbar, men så er det også en GT-bil med 600 hestekrefter. For om drivlinjen har sitt opphav i Volvos velkjente T8-linje, så har Polestar gjort mye med utgangspunktet. Selve bensinmotoren er noenlunde lik, men Polestar har i tillegg tre elmotorer, hvorav to sitter på bakakslingen, ikke én som hos Volvo.

Kraften til disse hentes fra en batteripakke som kunne vært i en helt ok elbil, på 34 kWh. Denne batteripakken er ikke bare kilden til masse krefter, men gir også en rekkevidde som slår alle andre hybridbiler på markedet. Oppgitt elektrisk rekkevidde er 11 mil, noe som stemmer godt overens med det man opplever i virkeligheten.

Lite lyd

På veien er bilen veldig komfortabel. I elmodus er det stille, kun med noe hjulstøy fra de brede dekkene. Bilen har dempere fra Öhlins som kan justeres, men det må gjøre manuelt via skruer. Fordelen er at bilen er satt opp for både en behagelig tur og en litt mer intens en, uten at man trenger å fikle med demperne. Noe av forklaringen er et lett karosseri i karbon, mens all betydelig vekt ligger lavt bilen, noe som gir en veldig fin balanse.

Med 600 hestekrefter, hvorav omtrent halvparten er elektriske, sier det seg selv at dette er en seriøst rask maskin – kort forklart gjennom en null til hundre-tid på 4,2 sekunder. Bensinmotoren og de elektriske motorene har i tillegg et veldig godt samarbeid. Er man i hybridmodus eller det mest sportslige oppsettet, løses det helt sømløst.

Samtidig er det ikke et utpreget sportslig kjøretøy. Styrefølelsen er noe distansert, dog veldig presis, og det er ikke til å komme ifra at bilen er tung. Lyden fra den firesylindrede bensinmotoren er ganske veik. De beste opplevelsene har man når man flyter av gårde i god hastighet, mens man sitter suverent godt i setene og bensinforbruket er nær null.

Polestar 1 er en GT-bil som ikke ligner på noen annen GT-bil. Estetisk stilig, sjelden og litt snodig som bjellesau for et merke som kommer til å bli kjent for elbiler med premium kvalitetsnivå. Men man kan ikke annet enn å la seg sjarmere av påfunnet. Har man en dragning mot høyhalsede gensere og stramme designbriller, er det vanskelig å finne en bil som passer bedre.

Tekniske data

Polestar 1
Pris: 1.655.400.-
Pris testbil: 1.715.000.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1969 ccm 600 hk. 1000 Nm.
Batteri: 34 kWt
Elektrisk rekkevidde: 110 kilometer
Aks: 4,2 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,08 l/mil
Utslipp: 19 g/km CO2. 8,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 122 liter
LxBxH: 4586/1935/2023 mm
Egenvekt: 2345 kilo

Pluss og minus

+

Utseendet
Kjørekomfort
Elektrisk rekkevidde

Totalt upraktisk
Prisen

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse