Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 november 2020 19:30
Del på Facebook
MÅ HA FLERE: Christina Bu sier det minst må bygges 1000 nye hurtigladere i året for å holde tritt med ladebehovet til den stadig voksende elbilparken i Norge. FOTO: Mariam Butt / NTB
MÅ HA FLERE: Christina Bu sier det minst må bygges 1000 nye hurtigladere i året for å holde tritt med ladebehovet til den stadig voksende elbilparken i Norge. FOTO: Mariam Butt / NTB

Tall fra Nobil, som fører statistikk over ladestasjoner, viser at det per i dag er 3020 hurtigladere fordelt på 862 hurtigladestasjoner i Norge.

Det betyr at det siden oktober i fjor har kommet vel 800 nye. Ifølge Elbilforeningen innebærer dette at det i dag er færre biler per hurtiglader sammenlignet med januar i år. Samtidig understreker de at dette langt ifra er nok.

– Vi har tidligere regnet at vi trenger minst 1000 i året for å holde tritt med veksten, men nå selges det jo elbiler som hakka møkk. Så dette er et moderat anslag, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Elbilandelen av personbilsalget var 61,5 prosent i september, og så langt enda bedre i oktober, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Bu og Elbilforeningen sier det særlig er viktig at man får bygget ut hurtigladeinfrastrukturen i distriktene.

– Hurtiglading må være enkelt og tilgjengelig, skal elbiler bli for alle. Det forutsetter storstilt og planmessig utbygging, og ladebransjen må bedre sine rutiner for å sikre at hurtigladerne som finnes, virker, sier Bu.

I forlengelsen av dette kommer Elbilforeningen med fem råd som skal sikre nok hurtigladere:

  • Regjeringen må sørge for at det bygges minst 1000 nye hurtigladere i året, om de skal oppfylle Stortingets mål om kun salg av nullutslippsbiler i 2025.
  • Veimyndighetene må få ansvaret for å planlegge for store ladeparker, i dialog med ladebransjen. Behovet er én ladepark med minst 50 hurtigladere per 150 km langs hovedveinettet.
  • Det må bygges minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesveinettet
  • Hver kommune må ha minst to hurtigladere.
  • Det haster at olje- og energiminister Tina Bru får satt i verk NVEs forslag til nye regler for nettleien, som vil gjøre det mer lønnsomt å bygge ut hurtigladestasjoner i hele landet.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse