Tall fra Nobil, som fører statistikk over ladestasjoner, viser at det per i dag er 3020 hurtigladere fordelt på 862 hurtigladestasjoner i Norge.
Det betyr at det siden oktober i fjor har kommet vel 800 nye. Ifølge Elbilforeningen innebærer dette at det i dag er færre biler per hurtiglader sammenlignet med januar i år. Samtidig understreker de at dette langt ifra er nok.
– Vi har tidligere regnet at vi trenger minst 1000 i året for å holde tritt med veksten, men nå selges det jo elbiler som hakka møkk. Så dette er et moderat anslag, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Elbilandelen av personbilsalget var 61,5 prosent i september, og så langt enda bedre i oktober, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Bu og Elbilforeningen sier det særlig er viktig at man får bygget ut hurtigladeinfrastrukturen i distriktene.
– Hurtiglading må være enkelt og tilgjengelig, skal elbiler bli for alle. Det forutsetter storstilt og planmessig utbygging, og ladebransjen må bedre sine rutiner for å sikre at hurtigladerne som finnes, virker, sier Bu.
I forlengelsen av dette kommer Elbilforeningen med fem råd som skal sikre nok hurtigladere:
- Regjeringen må sørge for at det bygges minst 1000 nye hurtigladere i året, om de skal oppfylle Stortingets mål om kun salg av nullutslippsbiler i 2025.
- Veimyndighetene må få ansvaret for å planlegge for store ladeparker, i dialog med ladebransjen. Behovet er én ladepark med minst 50 hurtigladere per 150 km langs hovedveinettet.
- Det må bygges minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesveinettet
- Hver kommune må ha minst to hurtigladere.
- Det haster at olje- og energiminister Tina Bru får satt i verk NVEs forslag til nye regler for nettleien, som vil gjøre det mer lønnsomt å bygge ut hurtigladestasjoner i hele landet.