Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
19 desember 2020 19:30
Del på Facebook
MAKS: Audi e-tron 60 S er topputgaven av årets bestselger i Norge. Prisen er 170.000 kroner over den billigste e-tron-varianten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MAKS: Audi e-tron 60 S er topputgaven av årets bestselger i Norge. Prisen er 170.000 kroner over den billigste e-tron-varianten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audi e-tron er en megasuksess i Norge, med stadig flere utgaver. Nå kommer «verstingversjonen».

Audi e-tron er årets store suksess. At en stor SUV fra et merke som sjelden har hatt en bilmodell blant Norges ti mest populære kjøretøy, skulle ligge på topp av salgslistene gjennom hele 2020, kom nok overraskende på mange.

Bilen er ikke engang rykende fersk. Den ble introdusert tidlig i 2019, men det var altså først i år det tok skikkelig av.

Én forklaring er at Audi har vært leveringsdyktige. Like viktig er det nok at e-tron har blitt tilgjengelig i flere forskjellige varianter. Den fås med to karosseriformer, en standard SUV og en mer coupé-aktig variant kalt Sportback. I tillegg har den hatt to batteristørrelser, og har dermed truffet enda bredere.

Hestekrefter

Den billigste versjonen, e-tron 50, har startpris under 600.000 kroner, noe som slett ikke er verst for en så stor Audi. Her har man riktignok måttet ta til takke med en oppgitt rekkevidde rett over 30 mil, noe som er snaut for en familiebil i denne størrelsen.

Nå har Audi i tillegg kommet med en versjon som ligger i andre enden av skalaen, en S-utgave. I Audi-universet betyr dette en mer sportslig bil, både når det gjelder drivverk og til en viss grad utseende. Der standardutgavene har to elmotorer, en mindre til forhjulene og en større bak, har S-modellen tre motorer.

Den store motoren fra de andre utgavene er satt foran, mens bakhjulene har fått hver sin av den mindre motoren. Det gir bilen en samlet effekt på 503 hestekrefter, mot 360 i e-tron 55 og 313 i e-tron 50.

Før elbilenes tid hadde en skikkelig kraftig familiebil kanskje 200 hestekrefter. I dag vil noen kanskje tenke at 503 hestekrefter ikke er så voldsomt, Tesla Model X i maks utgave har jo 772.

Likevel kommer vi ikke bort fra at 503 hestekrefter fortsatt er mye, faktisk skikkelig mye. Da Audi kom med en ny S6 i 2006, var det med en V10-bensinmotor på 5,2 liter utviklet av Lamborghini, med 435 hestekrefter. Den var en av de drøyeste familiebilene man kunne få tak i. Den var også avsindig dyr. Folk som gikk for en bil som S6, ble nok sett på som en blanding av idioter og usunt bilinteresserte. I dag har titusenvis av nordmenn en bil med omtrent like mange hestekrefter i garasjen.

Fredelig

Med e-tron S går man fra null til hundre på 4,5 sekunder, med andre ord svært kjapt. Og man kan konfigurere drivverk, styring og gassrespons etter hvor hissig man ønsker at bilen skal være. Med mye av vekten lavt i bilen, ettersom batteriene ligger i gulvet, er det en bil som tar svinger flatt og uten noen form for understyring. Av samme årsak er den også godt balansert, slik at den kan by på en pen sladd hvis man ønsker det.

Sammenlignet med en superkraftig familiebil med konvensjonell motor er e-tron S samtidig en veldig fredelig bil. Motoren er naturligvis lydløs, og lydisoleringen er veldig god, slik at det kommer minimalt med utvendig støy inn i kupeen. Noe som gjør bilen til en veldig fin turkamerat for hele familien.

Det er godt med plass i baksetet, og det samme er i det i bagasjerommet. Kvalitetsfølelsen innvendig ligger noen etasjer over det man finner i en Tesla.

Forbruk

Men én ting kan være litt irriterende hvis turen er lang: Bilen har et svært høyt strømforbruk. Da vi testen bilen, var det nullføre med nedbør, med andre ord ikke ideelle forhold. Samtidig er dette værforhold man må forvente i månedsvis hvert år her til lands. Snittforbruket på en blanding av landevei- og bykjøring endte opp på drøyt 3 kWh per mil. Så på tross av det rause batteri et med en bruttokapasitet på 95 kWh, er rekkevidden i virkeligheten rundt 30 mil.

Audi har med andre ord ikke klart å få bilen til å være videre energieffektiv. Noe av årsaken er helt klart at den er tung. Før man har satt seg inn, veier den over 2,6 tonn. Trøsten får være at den klarer en ladefart på 150 kilowatt, så ladepausene blir ikke så lange hvis man planlegger turen en smule.

Om det virkelig er nødvendig å strekke seg helt til en S-utgave, er ikke opplagt. En e-tron 55 er mer enn sprek nok, og utseendemessig kan man legge inn ekstrautstyr som får den til å se ut omtrent som en 60 S. Samtidig er det kult at elbilene etter hvert kommer med valgmuligheter. Blant de konvensjonelle bilene er man vant til å kunne velge mellom en rekke varianter av en enkelt modell, og det er på tide at elbilene også byr på en slik bredde.

Tekniske data

Audi e-tron 60 S Sportback
Pris: 864.000
Pris testbil: 1.190.130
Motor: 3 elmotorer. 503 hk 973 Nm.
Batteri: 95 kWh
Maksimal ladefart: 150 kW
Forbruk: 2,66 kWt/mil
Rekkevidde: 410 kilometer
Toppfart: 210 km/t
Aks: 4,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4901/2000/1616 mm
Bagasjeplass: 615 liter
Vekt: 2629 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Kvikk
Komfort

Forbruk
Dyrt ekstrautstyr

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse