Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
13 februar 2021 19:30
Del på Facebook
TURISMO INTERNAZIONALE: 02-serien til BMW, som ble laget fra 1966 til 1977, viste hvordan man kunne lage en bil som både var praktisk og morsom. Serien hadde også en ti-utgave. 50 år senere tar 128ti opp tråden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TURISMO INTERNAZIONALE: 02-serien til BMW, som ble laget fra 1966 til 1977, viste hvordan man kunne lage en bil som både var praktisk og morsom. Serien hadde også en ti-utgave. 50 år senere tar 128ti opp tråden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMW har laget mange friske biler, men 128ti er den første som hører hjemme i GTI-segmentet.

I mange tiår har BMW levert sportslige biler, inkludert M-avdelingen tidvis spinnville varianter av familiebiler. Men én type bil har de aldri tidligere leflet med, nemlig GTI-bilen. Dette er en biltype som har ganske stor motor, forhjulstrekk og sofistikert understell.

Kompaktbiler har BMW hatt i porteføljen siden tidlig i dette årtusenet. 1-serien har servert biler med stor motor, men aldri en som sklir inn i sjangeren skapt av Volkswagen Golf GTI på 1970-tallet. Det er egentlig litt pussig, for er det noe BMW alltid har fått til, så er det å lage morsomme biler som er supre i daglig bruk, som er noe av essensen i en GTI-bil.

Dermed er det all mulig grunn til å ha ganske store forventninger når de nå prøver seg med 128ti. Den følger GTI-formelen – med forhjulstrekk, en firesylindret motor med ganske mange hestekrefter, sportslig teknikk og gøyal dekor.

Nå må det nevnes at 1-serien først i 2019 fikk forhjulstrekk, slik at det sånn sett først er nå den kan bli en vaskeekte konkurrent til Golf GTI. Med versjonen som kom i 2019 ble den også ganske ok rent utseendemessig, tidligere hadde 1-serien litt snodige proporsjoner.

Artig look

Testbilen er artig satt opp, med røde dekoreffekter, en liten hekkspoiler og andre ti-spesifikke elementer. Bilen vekker faktisk en smule oppsikt. Flere ganger under testingen møtte vi karer som måtte ta en ekstra kikk på bilen.

I kupeen er det ganske standard BMW, men testbilen har sportsseter, som er gode så lenge man ikke er for brei. Her sitter sjåfør og forsetepassasjer godt skrudd fast. Det gir også den riktige følelsen – av både temmelig praktisk kompaktbil og snerten sportsbil. Noe som rett og slett er essensen i en bil av denne typen.

Da er selvsagt motoriseringen viktig. BMW har, sjangerkorrekt, gått for en turboladet, firesylindret motor. Spreke versjoner av 1-serien har tidligere hatt en sekssylindret motor, og oppsiden her er at ti-motoren er lettere. Kombinert med et understell som er spesialtilpasset til akkurat denne modellen, får man en bil som byr på masse moro når veien kveiler seg.

Krefter

265 hestekrefter er 20 mer enn det som kommer i den aller ferskeste Golf GTI, samtidig som det neppe utgjør noen særlig merkbar forskjell. Det viktige er at kreftene sendes i bakken på en måte som gjør at man ikke må være nordisk mester i håndbak for å håndtere rattet. Noe momentstyring må man regne med, og det er også litt av spillet, men det må ikke ta over kontrollen slik det kan gjøre i biler med dårligere balanse mellom krefter og drivhjul. BMW har valgt å la antispinn og andre relevante funksjoner være litt slakke, slik at de ikke hogger inn om det forekommer en smule hjulspinn. Det er helt riktig løst!

Dette får man når bilen er satt i den mest sportslige av kjøreinnstillingene. For de roligere transportetappene passer det best med normalinnstillingen. Det som er viktig med en bil som dette, er at den ikke overkompliserer. Biltypen skal by på muligheten til litt ekstra moro, uten at det er montert utstyr til mange hundre tusen ekstra. Understellet er for eksempel ikke justerbart, noe som betyr at det må takle både en tur til butikken og noen runder på Rudskogen.

Lekebil

Noe som krever det lille ekstra av ingeniørene. Her har BMW truffet godt. Bilen er stram, men ikke på et nivå som gjør at tupeen løsner. Noe mindre komfort enn det man finner i en vanlig 1-serie må man regne med, men det får man til gjengjeld igjen for når man vil ha det litt gøy på en egnet vei.

Samtidig kunne bilen vært litt mer leken. Lydbildet er forholdsvis konservativt til GTI-bil å være, og bilen kjennes ikke så spretten ut som man kanskje skulle ønske. Det finnes heller ikke noe område i turtallet der bilen virkelig smeller til. På den annen side gjør dette at bilen blir forutsigbar og svært lettkjørt.

128ti er en moden og vellykket GTI-bil. Den klarer på gøyalt vis å være både en lekebil og en voksenbil. Dette er et kjøretøy man kan ha det morsomt med i den virkelige verden, uten å måtte blakke seg totalt.

Tekniske data

BMW 128ti
Pris: 496.400.-
Pris testbil: 614.880.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1998 ccm 265 hk v. 4750 o/min. 400 Nm v. 1750 o/min
Aks: 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,69 l/mil
Utslipp: 157 g/km CO2. 16,4 mg/km NOx
Bagasjerom: 380/1200 liter
LxBxH: 4319/1799/1434 mm
Egenvekt: 1445 kilo

Pluss og minus

+

Mye kjøreglede for pengene
Både praktisk og morsom
Ser kul ut

Kunne vært mer leken

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse