Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
21 februar 2021 19:30
Del på Facebook
KABRIOLET: Mercedes-Benz SL tilhører en slekt med lange tradisjoner. Utgaven med internkoden R129 er fjerde generasjon, og har allerede begynt å stige i pris internasjonalt. Foto: Produsenten
KABRIOLET: Mercedes-Benz SL tilhører en slekt med lange tradisjoner. Utgaven med internkoden R129 er fjerde generasjon, og har allerede begynt å stige i pris internasjonalt. Foto: Produsenten

En gang var de dyre, så kom verdifallet. Nå kan de eldre bilene være på full fart opp i pris igjen.

Det britiske bilbladet Auto Car trekker fram flere sportsbiler de tror har nådd bunnen i verdi. Dette var biler som kostet ganske mye da de kom, men som siden den gang har hatt et formidabelt verdifall. Auto Car mener det er store sjanser for at disse bilmodellene vil ha en helt annen prislapp om noen få år.

En av dem er Jaguar XK, som ble laget mellom 1996 og 2006. Som seg hør og bør er det en stor og stilig sportsbil, som ble levert både som coupé og kabriolet. Nybilprisen i 2000 var 1,2 millioner kroner for versjonen med 284 hestekrefter fra en fireliters, åttesylindret motor, mens XKR-versjonen med 363 hester startet på nær 1,4 millioner. Kabrioletene lå 100.000 over dette.

200.000 på Finn

I dag finner man Jaguar XK til drøyt 200.000 kroner på Finn.no.

– Den kompressormatede XKR-versjonen er den alle vil ha, særlig som kabriolet. Men alle Jaguar XK som er i god stand med en skikkelig servicehistorie, er et godt kjøp, skriver magasinet.

En annen bilmodell i noenlunde samme sjanger, som Auto Car har troen på som investeringsobjekt, er Mercedes-Benz SL, særlig utgaven som ble laget mellom 1989 og 2002. Auto Car påpeker at prisen allerede har begynt å stige, så her må man kanskje skynde seg.

I Norge ligger disse modellene i dag i samme prissjikt som Jaguar XK, stort sett mellom 200.000 og 300.000 kroner. I 2000 startet de på snaut én million kroner, mens topputgaven 600 SL med 396 hestekrefter gikk for rundt to millioner. Alle de nevnte bilene er kabrioleter.

– Fine utgaver har allerede doblet sin verdi de siste fem årene, men de skal høyere enn det, skriver Auto Car.

– En ørefik

Første generasjon Porsche Boxster er en annen sportsbil som er ventet å stige i verdi i tiden som kommer. Den kom i 1996 og ble laget fram til 2004. Boxster kom med to motoralternativer på 220 eller 252 hestekrefter. I 2000 kostet rimeligste modell 625.000 kroner, den dyreste 770.000.

I dag kan man finne avertert til under 200.000 kroner for de eldste og rundt 250.000 kroner for de nyeste.

– Den originale Boxsteren er en ørefik til dem som sier det ikke finnes en billig Porsche, mener Auto Car.

Magasinet mener denne bilen kommer til å stige bratt i verdi, og viser til 914-modellen som en gang var billig, men som nå har blitt en dyr samlerbil.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse