Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 februar 2021 19:30
Del på Facebook
KOMMER SNART: Morten Moum hos den norske Audi-importøren poserer med en e-tron GT. Elbilen var på en snarvisitt til Norge før kundeleveringene skjer til våren. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KOMMER SNART: Morten Moum hos den norske Audi-importøren poserer med en e-tron GT. Elbilen var på en snarvisitt til Norge før kundeleveringene skjer til våren. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audis neste elbilmodell vil neppe vil havne øverst på salgslistene – men kanskje høyt oppe på folks ønskeliste?

Audi e-tron GT er en coupé-sedan som deler plattform og mye teknikk med Porsche Taycan.

– Bilene er i bygget på den samme plattformen og har naturligvis noen likheter, men samtidig er de gjort distinkte for hvert sitt merke. Det er i tillegg et resultat av en naturlig synergieffekt på tvers av merkene i Volkswagen-gruppen, sier Morten Moum, kommunikasjonssjef hos den norske Audi-importøren.

Et par tyskregistrerte e-tron GT er på et lite norgesbesøk i disse dager, slik at pressen kan få et førsteinntrykk av modellen. Fra Norge går visningsturen videre til Sverige og Danmark. De første kundebilene skal leveres i mai, og Moum kan bekrefte at Norge er et prioritert land, slik det gjerne har blitt med nye elbiler.

Prisen starter på 899.900 kroner. Dette er en sterk bil, faktisk den sterkeste Audi noensinne har produsert for gatebruk. Den kommer i to utgaver. Innstegsmodellen har 476 hestekrefter (pluss en boosteffekt i noen sekunder som øker tallet til 530), og den gjør null til hundre på 4,1 sekunder. E-tron GT RS har 598 hestekrefter, 646 med boost, og sprinten til hundre tar 3,3 sekunder. RS-utgaven koster 1,27 millioner kroner.

Kjapp lading

Batteriet er på 86 kWt netto og skal gi en rekkevidde på inntil 49 mil. Ladefarten er, som i Porsche Taycan, av markedets høyeste, med 270 kilowatt.

Moum er klar på at modellen ikke vil bli en bestselger som e-tron SUV, men tror bilen kan appellere til familier siden den har greit med bagasje- og bakseteplass.

– I tillegg kan det være at noen som har ønsket seg en Audi RS-modell nå vil realisere tanken om en drømmebil. Hadde den hatt en like kraftig bensinmotor, ville den fort kostet det dobbelte.

E-tron GT er laget ved hjelp av Audi Sport-avdelingen, som normalt utvikler racingbilene til Audi.

– Jeg mener e-tron GT er det beste fra begge verdener, både Audis satsing på den elektriske drivlinjen og Audi Sport med RS-modellene som er svært viktig for merkevaren, sier Moum.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse