Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
05 mars 2021 13:00
Del på Facebook
VÆRBITT: Regionen Yorkshire ligger nord i England, og er kjent for ville kystlandskap og lyngheier, historiske slott, grønne åser og øysamfunn med norrøne stedsnavn. Foto: Shutterstock / NTB
VÆRBITT: Regionen Yorkshire ligger nord i England, og er kjent for ville kystlandskap og lyngheier, historiske slott, grønne åser og øysamfunn med norrøne stedsnavn. Foto: Shutterstock / NTB

Storbritannia, Cookøyene, Kosovo og Kenya. De som lever av å reise, drømmer om både lange og litt kortere reiser.

For et år siden var nordmenn et av verdens mest reiseglade folkeslag. Vi tok spontanturer til London, kjøpte billigturer til Bangkok og planla sydenferier over en lav sko. Etter at koronaen rammet, har de færreste av oss vært utenfor landegrensene.

Noen føler på reisekløen i større grad enn andre. Vi spurte fire av landets mest bereiste mennesker hvor de drar når de drømmer seg bort.

Renate Sandvik, reiseblogger

– Jeg kan ikke nekte for at det rykker litt ekstra i reisefoten om dagen, sier bodøværingen Renate Sandvik. Hun har besøkt mer enn 100 land, de fleste på alenereise, og skriver om sine eventyr på bloggen Renates Reiser. Den siste turen før «covid» ble en del av dagligspråket, gikk til Den arabiske halvøy.

– Jeg skulle også til Portugal i april i fjor, for å vandre fra landsby til landsby langs kysten, men den reisen ble det selvfølgelig ikke noe av. Samme skjebne led turene jeg hadde tenkt å gjennomføre til Sicilia og Sør-Amerika.

I disse dager drømmer Renate Sandvik om eksotiske og fjerntliggende steder som Irak, Antarktis, Madagaskar, Sudan og Påskeøya. Men et av landene hun drømmer aller mest om, er et hun har besøkt mange ganger før.

– Storbritannia savner jeg veldig mye. Landet er en av mine favoritter, og har alltid vært så nært og lett tilgjengelig.

Sandvik utforsker nye deler av øyriket stort sett hver gang hun drar over. Nå drømmer hun om å bli bedre kjent med regionen Yorkshire i nord.

– Der ønsker jeg å komme tett på naturen og kulturlandskapet i Yorkshire Dales, med fossefall, skoglandskap og små landsbyer. Derfra vil jeg forflytte meg til østkysten, forbi de lilla lyngheiene i Yorkshire Moors, og besøke trivelige kystsamfunn som Whitby og Robin Hood's Bay. Jeg vil også utforske den vakre og historiske byen York, kjent som Jorvik i vikingtiden da norrøne herskere satt på tronen der, sier hun.

Odd Roar Lange, journalist og reiselivsekspert

Odd Roar Lange, som driver nettstedet The Travel Inspector, er en av landets mest erfarne reiselivsjournalister. Til tross for restriksjoner og nedstengninger var 2020 et av Langes mest aktive og minneverdige reiseår så langt i karrieren – og det hele foregikk innenfor Norges grenser.

– Man kan heldigvis reise et helt liv i Norge uten å bli lei, men det er klart jeg gleder meg til at situasjonen i verden blir trygg igjen. Jeg har absolutt noen favoritter som jeg gleder meg til å vende tilbake til.

Lange trekker fram Bornholm, en folkekjær dansk ferieøy rett sør for Sverige. Han har besøkt Bornholm mange ganger, og neste gang blir det for å fordype seg i lokalmatsatsingen.

– Bornholm har omfavnet begrepet «kortreist» som få andre steder jeg vet om. Her har de målrettet jobbet for å utvikle en hel næringskjede av fantastiske matprodusenter. På noen få år har øya fått mer enn 40 bedrifter som står for unik og kortreist mat, sier han.

Et annet reisemål som trigger Langes reisekløe er Kenya, nærmere bestemt naturreservatet Masai Mara.

– Det er særlig en norskeid safarilodge der som jeg ønsker å besøke, som har et spesielt fokus på å ansette lokale kvinner. Mange i området er analfabeter, og har manglet muligheter og rettigheter i generasjoner. Dette er kanskje stedet i verden jeg har mest lyst til å ha med mine to barn, sier han.

Linn Krogh Hansen, journalist og reiseblogger

Blogger og journalist Linn Krogh Hansen har også fått utløp for reiselysten i Norge det siste året. Men er det én ting 2020 har lært henne, er det å gripe muligheten til å gjennomføre drømmereisen når man har muligheten.

– Med andre ord skal vi ikke vente på billigste billett når verden åpner igjen. Da gjelder det bare å pakke kofferten, sier hun.

Første reisemål blir Cookøyene, en tropisk øygruppe i Stillehavet nordøst for New Zealand. Omtrent så langt og så fjernt det er mulig å reise.

– Egentlig skulle jeg dratt dit i 2020, men vi kom oss dessverre aldri så langt. Jeg blir aldri kvitt trangen til å dra dit før jeg kjenner den kritthvite sanden under føttene. Og som utdannet sosialantropolog synes jeg det er veldig spennende med den polynesiske kulturen.

Hvis det tar lang tid før det blir mulig å dra til Cookøyene, har Hansen flere planer. Det er nemlig to land hun fortsatt har til gode å oppleve i Europa. Og praktisk nok ligger de vegg i vegg.

– Nord-Makedonia og Kosovo har jeg lenge hatt lyst til å besøke. Jeg har alltid vært fascinert av krysningen mellom det moderne og det historiske, og enda mer liker jeg å besøke steder mange ikke har så mye kunnskap om og assosiasjoner til fra før.

Helge Baardseth, reisejournalist og forfatter

Reisejournalist og tidligere Vagabond-redaktør Helge Baardseth driver i dag et antikvariat i Tvedestrand. Som alltid reiser han mye gjennom litteraturen, men når muligheten for å ferdes ut av landet igjen åpnes opp, er det ingen tvil om hvor den første turen går.

– Marokko er nok først på listen min. Det er akkurat passe langt unna, og byr på mye variasjon på et relativt lite område. Særlig kystbyen Essaouira opplever jeg som et hjem nummer to, med en avslappet atmosfære og fantastisk sjømat. Etter det er sjansen stor for at jeg tar en tur til Stockholm, som jeg heller aldri blir lei av.

India vekker også en reisekløe det er umulig å bli kvitt, sier Baardseth.

– Jeg trives nesten hvor som helst i India, men akkurat nå kjenner jeg en spesiell lengsel etter landets kulturelle hovedstad, Kolkata. Der ville jeg satt kursen til College Street, hvor de fremdeles trykker bøker med bly og det er tettpakket med små og store bokhandlere. Som i resten av landet er det veldig lett å slå seg ned blant fremmede, ta en kaffe og slå av en prat på engelsk.

Til tross for alle utfordringene koronaviruset har ført med seg, tror Baardseth at reisevanene våre kan ha blitt påvirket på en positiv måte.

– Hvis noe godt har kommet ut av denne tiden, er det at folk har fått en ny bevissthet om at vi allerede befinner oss i ett av verdens beste ferieland. Og kanskje har vi også fått kjenne på hvilket privilegium det faktisk er å kunne reise, slik at vi ikke vil ta det for gitt i samme grad i fremtiden.

(UNDERSAK) Slik er nordmenns ferieplaner i 2021

Tall fra Virke Reiselivs befolkningsundersøkelse viser at 6 av 10 planlegger ferie i sommer, og like mange som før har planer om å ta høstferie.

– For sommerferien er Spania, Hellas, Sverige og Danmark utenlandsfavorittene, mens Vestland er ny favoritt i Norge.

– 7 av 10 tror at reiseaktiviteten i ferien deres vil påvirkes av koronasituasjonen i året vi har foran oss, og de fleste vil tilbringe årets ferier i eget land.

– Om myndighetene ikke fraråder reiser til utlandet, er det sannsynlig at nesten halvparten av dem som skal på sommerferie, tilbringer den i utlandet i 2021. Til sammenligning svarte 6 av 10 at de planla å tilbringe sommerferien i utlandet i fjorårets undersøkelse.

– 50 prosent av dem som planlegger høstferie, svarer at de vil tilbringe den i utlandet om myndighetene ikke fraråder reiser til utlandet. Det er seks prosent høyere enn i fjor.

– Flere enn før planlegger en aktiv ferie, og å utøve aktiviteter er det ferieformålet som øker mest sammenlignet med fjoråret. Fotturer og andre naturbaserte aktiviteter ser ut til å tiltrekke seg mange. Som før er hovedformålet med feriene våre å være sammen med familie og venner.

– 23 prosent svarer at de er mer opptatt av bærekraft nå enn før pandemien, mens kun fem prosent svarer at de er mindre opptatt av bærekraft enn tidligere.

Kilde: Virke reiseliv

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse