Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
18 mars 2021 13:00
Del på Facebook
TIDLØS RETT: Fiskegrateng er alltid godt, her tilpasset moderne smaksløker. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
TIDLØS RETT: Fiskegrateng er alltid godt, her tilpasset moderne smaksløker. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Fiskegratengen må ikke nødvendigvis lages akkurat likt som på bestemors kjøkken.

En luftig, bløt og saftig grateng med sprø skorpe er nok den retten jeg kan klare å spise mest av. Enten den er laget med pølser eller fisk, stiller jeg gladelig på startstreken den dagen gratengspising blir en OL-gren.

Hjemme lager vi oftest den tradisjonelle gratengvarianten, siden det er den barna verdsetter høyest. Men jeg har lært meg et knep – jeg deler formen i to, og lurer inn noen biter med syltet jalapeño på den «voksne» siden. Den sterke, syrlige chilipepperen tilfører en ekstra dimensjon av smak, hete og snert, og gratengen blir med ett mer spennende.

I utgangspunktet er denne gratengen en ganske så mektig rett, med hvit saus og pasta som hovedbestanddeler. Det gjør den friske og sterke smaken fra de militærgrønne jalapeñoene ekstra kjærkommen. Av samme grunn synes jeg det er nærmest nødvendig å servere en råkostsalaten ved siden av. Med sprø konsistens, sprek ingefær og frisk syre gir salaten balanse til måltidet. I OL håper jeg likevel fiskegrateng-grenen kun vil bestå av kun grateng, blottet for tilbehør!

En perfekt fiskegrateng er godt håndverk. Om den skal sufflere seg riktig, slik at den blir lett og luftig, må man ha en fast og fin base av fisk, makaroni og hvit saus. Inn i denne basen vender man piskede eggehviter, på samme måte som når man lager en mousse.

Videre må man smøre formen så gratengen kan heve seg fritt opp uten å stå fast i sidene. Her bruker jeg raust med smør, det gir både god smak og en glatt overflate i formen. Ikke minst bidrar smøret med fett som karamelliserer gratengen der den har kontakt med formen. Får jeg spise de karamelliserte kantene selv, tar jeg et OL til på strak arm! d

Fiskegrateng med jalapeño og råkostsalat

Ingredienser (2 personer)

250 g torsk eller skrei
4 dl kokt makaroni
0,5 ts revet muskat
2 eggehviter
2 ss grovhakket jalapeño
60 g godt smør
4 ss brødkrumme
2 ss smør
2 ss hvetemel
2 dl helmelk
1 gulrot
1/6 rødkål
2 ts revet ingefær
4 ss lønnesirup
1 lime, saften
1 liten bunt koriander

Framgangsmåte

Sett ovnen på 190 grader. Bak torsken med noen dråper olivenolje på, bare til den akkurat flaker seg lett. Slå av alt vannet fisken slipper under bakingen, og sett fisken til side fram til den skal vendes inn i gratengen.

Kok makaroni som anvist på pakken, og sil av vannet. Mål opp ferdigkokt makaroni, men bruk litt skjønn når du skal blande alle ingrediensene så det ikke blir for mye makaroni.

Smelt to spiseskjeer med smør, og rør inn melet. La det få bruse sammen noen sekunder før du tilsetter melken mens du rører godt med en visp. Dette skal bli en tjukk og fløyelsmyk hvit saus. La den få småkoke i 5–6 minutter før du smaker den til med salt og revet muskat.

Bland fisk, makaroni og hvit saus, og smak til med salt enda en gang. Vend inn hakket jalapeño, og sett til side.

Pisk eggehvitene stive. Vend dem forsiktig inn i fiskeblandingen, og hell det hele over i en godt smurt ildfast form. Strø brødkrumme på toppen, og legg et lag med smør skåret med ostehøvel på toppen før gratengen går i ovnen. Stekes i cirka 30 minutter.

Riv gulrot og finsnitt rødkål, tilsett lønnesirup, revet ingefær, koriander og limesaft. Smak til med salt.

Server umiddelbart, mens fiskegratengen er fluffy og råkostsalaten sprø.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse