Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
12 juni 2021 19:30
Del på Facebook
PRISLAPP: Den norske importøren sier prisreduksjonen på Model 3 Standard Range Plus skyldes at «Tesla ønsker å gi flere norske bilkjøpere muligheten til å vurdere Model 3.» Modellen kostet 80.000 mer for ett år siden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PRISLAPP: Den norske importøren sier prisreduksjonen på Model 3 Standard Range Plus skyldes at «Tesla ønsker å gi flere norske bilkjøpere muligheten til å vurdere Model 3.» Modellen kostet 80.000 mer for ett år siden. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Priskutt og riktige oppgraderinger gjør susen. Nå er det nesten umulig å finne en bil som gir mer for pengene enn Tesla Model 3 Standard Range.

Teslas «folkebil», Model 3, flommet inn på det norske markedet for to år siden. Bilen satte umiddelbart rekord som «mest solgte bil på én måned i Norge», og har siden den gang blitt et svært vanlig syn.

Nå har Tesla oppgradert innstegsvarianten, Model 3 Standard Range, og i samme slengen kuttet prisen. For ett år siden kostet modellen 80.000 kroner mer. Med en prislapp på 350.000 kroner og nok plass for en familie, ja da snakker vi folkebil. Det som ikke er like folkelig, er at den har 306 hestekrefter. For ikke lenge siden var standardeffekten i en bil til folket 150 hestekrefter.

Man kan lure på om oppgraderingene baserer seg på tips fra publikum. Det første man merker seg, er et interiør som ikke lenger framstår som en smule uferdig. Den dominerende, horisontale linjen som går langs dashbordet, møter en tilsvarende linje i dørene. Og midtkonsollen, som framstår som robust, har fått en ny layout med nye oppbevaringsrom.

Blikkboks

I første utgave av modellen var dette løst på vel spartansk vis. Om det ikke er kundene som har gitt uttrykk for misnøye, kan det tenkes at de tyske premiumsprodusentenes inntog i elbilkategorien har tvunget fram et høyere kvalitetsnivå.

I tidligere utgaver av Model 3 hørte vi en blikkbokslyd fra gulvet i baksetet hvis vi trampet litt hardt. Den er borte nå. Videre har en del praktisk utstyr, som vindusviskerne, blitt mindre knotete i bruk enn før. Nå kan man aktivere noen funksjoner via spaken på rattstammen, ikke bare via den midtstilte skjermen.

Tesla er i en egen klasse når det gjelder justeringer av eksisterende modeller. Tradisjonen fra de etablerte bilprodusentene har vært at man gir modellene en overhaling halvveis livsløpet, etter cirka fire år, mens Tesla gjør dette nærmest kontinuerlig. De endrer først og fremst på det teknologiske, men i dette tilfellet er det også mange synlige fysiske forbedringer. For norske kunder kan det være verdt å merke seg at bilen for første gang har varmepumpe. Det betyr at man kan få enda mer ut av batterikapasiteten om vinteren.

Flere hakk opp

De synlige justeringene har hevet kvalitetsnivået flere hakk. Bilen har rett og slett blitt et bedre sted å være. Og de gode kjøreegenskapene vi kjenner fra modellens første utgave, er der selvsagt fortsatt. Man må regne med noe hjulstøy, noe som er helt vanlig i en bil av denne størrelsen, men ellers er Tesla Model 3 Standard Range svært behagelig å kjøre.

Helt uten irritasjonsmomenter er den dog ikke. At så å si alt av funksjoner er plassert på den ene midtstilte skjermen, er tidvis frustrerende. Selvsagt blir man vant til menylogikken over tid, men at man må surre seg inn i en undermeny for å justere sidespeilene, kan aldri bli annet enn tungvint. Heldigvis er justeringen av setene nå overlatt til fysiske knapper på siden av setene.

Før man lærer seg å leve med Teslas særegne logikk, rammes man jevnlig av akutt irritasjon – som sekunder senere avløses av en følelse av at man kjører en bil som burde vært mye dyrere.

Musikkanlegget er bra. Glasstaket med UV- og infrarød beskyttelse gir en romslig følelse, og kreftene gjør nødvendig forbikjøring til en trygg opplevelse. Dette er en bil som funker supert på lange turer, også med et par stykker i baksetet. En gang iblant vil man nok savne bedre støtte til lårene, både foran og bak, men kjørekomforten er ellers strøken.

Lavt forbruk

Ved å velge Standard Range-utgaven, velger man samtidig bort firehjulstrekk. Vi har vinter i Norge, men på en varm sommerdag virker det fjernt, og hvor ofte er det egentlig man trenger trekk på alle fire?

En annen ting som imponerer, er hvor lavt Tesla klarer å holde strømforbruket i bilene sine. De oppgir 1,47 kWt per mil, men vi lå stadig vekk langt under det. Det betyr en realistisk rekkevidde rundt 45 mil om sommeren. Det bør holde. I tillegg lader bilen kjapt, opptil 170 kilowatt.

Ønsker man en familiebil til under 400.000 kroner, er det vanskelig å komme forbi Model 3 Standard Range. Det er flere elbilbiler i samme farvann, men de byr ikke på like mye kraft, kjøremoro og plass – og gir heller ikke tilgang til Teslas velutbygde ladenettverk. I tillegg innebærer oppgraderingen et stort hopp i kvalitetsfølelse.

Til tross for noen irritasjonsmomenter er det ikke til å komme forbi at det neppe finnes andre biler på markedet som leverer så mye for en så lav pris. Tesla har skapt en folkevogn for 2020-tallet.

Tekniske data

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Pris: 349.900.-
Pris testbil: 359.990,-
Motor: En elmotor. 306 hk
Batteri: 65 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Forbruk: 1,47 kWt/mil
Rekkevidde: 448 kilometer
Toppfart: 225 km/t
0-100: 5,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4696/1850/1443 mm
Bagasjeplass: 425 liter
Vekt: 1801 kilo
Tilhengervekt: 1000 kilo

Pluss og minus

+

Økt opplevd kvalitet
Mye bil for pengene
Forbruk og effekt

«Alt» styres fra én skjerm
Liten bakluke

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse