Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 juni 2021 19:30
Del på Facebook
FLERE BILER: Konsernsjef i Polestar, Thomas Ingenlath, sier deres første mål er å passere 100.000 solgte biler i året. Det krever en større modellportefølje enn dagens ene modell, Polestar 2. Foto: Terje Pedersen / NTB
FLERE BILER: Konsernsjef i Polestar, Thomas Ingenlath, sier deres første mål er å passere 100.000 solgte biler i året. Det krever en større modellportefølje enn dagens ene modell, Polestar 2. Foto: Terje Pedersen / NTB

I dag har Polestar kun én modell. Konsernsjef Thomas Ingenlath sier det er uaktuelt å forbli et nisjemerke – og at flere modeller og fabrikker er underveis.

I fjor sommer gikk startskuddet for Polestar, Volvos elektriske undermerke, som bilprodusent for massemarkedet. Da ble elbilen Polestar 2 lansert i noen utvalgte markeder, deriblant Norge. På videolink fra hovedkontoret i Göteborg forteller konsernsjef Thomas Ingenlath at de er fornøyd med mottakelsen, ikke minst i Norge. Siden introduksjonen har det blitt registrert drøyt 5000 biler på norske skilt.

Nå gjør de seg klar for neste steg.

Premium

– Polestar 3 er en premium luksus-SUV. Den skal bygges på samme plattform som neste generasjon Volvo XC90, men de blir svært ulike. Jeg mener at dette vil vise hvor forskjellige to bilmodeller kan bli, selv om de bruker samme plattform. Vi gjør vårt med motor, chassis og design, sier Ingenlath.

Med Polestar 3 vil merket inn på det amerikanske markedet. Bilen skal produseres på Volvo Cars produksjonsanlegg i Ridgeville i Sør-Carolina, sammen med andre nye Volvoer. Bilene er tiltenkt det amerikanske markedet og lanseres i løpet av 2022.

Ingenlath sier han forventer at Polestar 3 også kommer til Europa sent samme år. Disse eksemplarene vil være produsert på anlegget i Kina.

Flere modeller

Han er ellers sparsommelig med informasjon om SUV-en, utover at det er en elbil med coupéaktig karosseri, som blir lavere og vil se mer sporty ut enn de andre bilene som har brukt en slik løsning så langt.

Internasjonalt er det SUV-er som er de store salgsvinnerne i dagens bilmarkedet, men Ingenlath understreker at de også skal lage andre typer biler i tiden som kommer. Han påpeker at de er nødt til å ha flere ulike modeller for at merket skal være lønnsomt. Blant annet er det tydelig at de har planer med konseptbilen Precept som er en sedan med coupéform.

– Jeg har ikke noe imot SUV-er, men vi kan ikke ha bare det. Det første målet er å nå 100.000 biler i året, og da holder det ikke med to-tre modeller. Det er ikke sikkert det blir ti forskjellige, trolig et sted midt imellom. Vi ønsker ikke å være en liten nisjeprodusent, sier Ingenlath.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse