Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
03 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
INVASJON: I slutten av august kom første ladning med Tesla Model Y til Norge. Dette er en av flere SUV-modeller som har blitt lansert det siste året. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
INVASJON: I slutten av august kom første ladning med Tesla Model Y til Norge. Dette er en av flere SUV-modeller som har blitt lansert det siste året. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Det siste året har det kommet en rekke nye SUV-modeller. Nå er over 60 prosent av de nye bilene som leveres i Norge, av denne typen.

Ved utgangen av fjoråret var kompaktbiler det mest populære segmentet i Norge blant nybilene. De hadde en markedsandel på 24 prosent og lå dermed et godt stykke foran de kompakte SUV-ene med en andel på 16 og de mellomstore SUV-ene rett bak.

Dette har forandret seg kraftig i år.

Kompaktbil-segmentet er nå passert av de tre SUV-segmentene, ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Kompaktbilene ligger nå på fjerdeplass, også bak de store SUV-ene, og har en markedsandel på 14 prosent.

– Vi ser også at prisnivået på mange av de nye SUV-ene, som i stor grad er elbiler, er tilpasset store kjøpegrupper. Dessuten gjør lav rente det gunstig for mange å kjøpe ny bil nå. I tillegg er elbiler rimelige å bruke og eie, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV i en pressemelding.

Mellomstore

Det er særlig blant de mellomstore SUV-ene veksten er stor, og det er også her det er levert aller flest biler. Sammenligner man samme periode i fjor, er årets tall langt over en dobling.

En rekke nye elbilmodeller, som Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq, BMW iX3, Ioniq 5 og Tesla Model Y, selger svært godt. Men det er faktisk ingen av dem som selger aller best – det er det hybriden Toyota RAV4 som gjør.

Så langt i år står SUV-ene samlet for 63 prosent av nybilsalget. Av 116.771 førstegangsregistrerte nye personbiler fra nyttår og fram til 12. september er det 73.461 SUV-er.

Solberg Thorsen i OFV mener likevel at dette ikke nødvendigvis betyr at «alle vil ha SUV».

– De høye salgstallene for denne type nye biler gjenspeiler heller at det er ulike nye SUV-modeller som dominerer tilbudet i markedet.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse