Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
07 oktober 2021 13:00
Del på Facebook
LUKSUSSKIVE: Smørstekt toast med comté hever konseptet «brødskive med pålegg» til himmels. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
LUKSUSSKIVE: Smørstekt toast med comté hever konseptet «brødskive med pålegg» til himmels. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Oster burde havne i hovedroller mye oftere.

Det eneste jeg liker bedre enn å spise ost, er å komponere egne osteretter. Ikke et vondt ord om en stabel Ritz-kjeks og en klase druer, men et måltid med ost kan være så mye, mye mer.

Salte, feite, modne, rike oster. Oster som er bløte, og oster som er faste. Oster med og uten mugg. Det er så mye godt å velge mellom i osteverdenen! Og det er så gøy å lage mat med de ulike ostene, enten man bruker dem som smakstilsetning eller som stjerne i eget show. Ofte kan én og samme ost kle mange forskjellige smaksretninger. Noe fruktig og søtt det vanligste, men mange oster trives også i selskap av bitterhet, syre, friskhet og fedme.

Som regel serverer vi ost temperert, men i ukas rett er det et poeng at osten er helt kald. Vi er nemlig ute etter kombinasjonen av den varme toasten rett fra stekepannen og den revne, kalde osten på toppen.

X-faktoren i denne oppskriften er et produkt som verken er veldig kjent eller spesielt enkelt å få tak i. Men ikke gi opp, det er smidig å bestille det på nett. Vi snakker om tonkabønner, et unikt krydder som består av små, brunsvarte, tørkede bønner. Bruksområdet omtrent som for vanilje og kanel. Aromaen kan også minne litt om kanel, fordi både kanel og tonkabønner inneholder stoffet kumarin. I store menger er kumarin giftig og kan føre til leverskade, men moderat bruk er ikke noe problem. Vi finner kumarin i mange norske planter også, blant annet i flere gressarter, inkludert gulaks. Den gode duften av nyslått høy vi kan kjenne fra tørket gulaks, skyldes nettopp kumarin-innholdet.

Tonkabønner er nydelig til min favorittost comté. Denne franske osten matcher på et vis tonkabønnene. Jeg gjetter på at det skyldes at osten er lagret i grotter, men ikke skyt meg hvis jeg tar feil. Det jeg imidlertid er helt sikker på, er at ukas rett smaker helt fantastisk.

Arme ridder med comté og sherrysirup

Ingredienser (2 personer)

2 store, daggamle skiver loff eller lyst surdeigsbrød
1 dl helmelk
2 egg
1 stk. tonkabønne (eventuelt litt malt kanel)
1 ts sukker
en klype salt
1 dl søt sherry, f.eks. Pedro Ximénez
100 g comté 24 måneder
1 ss meierismør

Framgangsmåte

Bland melk og egg med litt sukker og salt, og piske det fint sammen med visp eller stavmikser. Rive med fint rivjern en halv tonkabønne i blandingen. Om du ikke har tonka, kan du bruke litt kanel.

Dypp loff eller lyst surdeigsbrød i blandingen til skivene har absorbert så mye av væsken de er i stand til. Stek så skivene over medium varme i godt, saltet smør. Det er viktig at smøret er saltet, om ikke bør du salte litt ekstra. Stek rolig på medium varme til skivene er litt sprø og skikkelig gylne på begge sider.

Ha sherryen over i en liten kjele, og la den reduseres ned til en tyktflytende karamell på rolig varme. (Denne karamellen, som kan stå i romtemperatur i ukevis, er fantastisk både til oster eller som del av en vinaigrette til salat. Prøv for eksempel vinaigretten til en salat med litt geitost, valnøtter og ferske fiken!)

Server toasten rykende varm med en god skje sherrysirup på. Avslutt med et berg av revet comté – jo mer finrevet, desto bedre.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse