Nylig rullet den aller siste BMW i3 ut av fabrikken i Leipzig.
Produksjonen av BMW i3 startet i 2013. Totalt har det blitt laget 250.000 eksemplarer av elbilen, og rundt 30.000 av dem har havnet i Norge.
– BMW i3 har vært en ubetinget suksess for BMW i Norge. Den har fungert som en døråpner inn i elbilverdenen både for mange kunder og vår organisasjon, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.
Toppåret for salg var 2018 da det ble levert 5687 nye i3 i Norge. Dette året var den Norge tredje mest populære personbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Året før var den nest mest populær. Totalt sett siden 2013 ligger bilen på sjuende plass av alle modeller som har vært i salg.
– Over 80 prosent av kjøperne er førstegangskjøpere av BMW. Selv har vi kunnet bygge masse erfaring som har kommet godt med i lanseringen av andre elektriske modeller de siste årene, forteller Tegneby.
Volumet beveger seg
Tegneby mener BMW kunne ha solgt et bra volum med i3 et par år til i Norge.
– Men etter ni år på markedet er det naturlig at stafettpinnen går videre. Vi er også avhengige av produksjonskapasiteten på fabrikken, til eksempelvis nye BMW iX1.
Han legger til at volumet på elbiler beveger seg mer i retning av kompakt-SUV-er og bort fra det han kaller «det klassiske bybilsegmentet». Tegneby mener modellen har en prominent plass i norsk elbilhistorie:
– Når vi om noen år ser tilbake på elbilenes første periode i Norge, vil BMW i3 være et av ikonene, alltid relevant, med sin helt unike tilnærming til produksjon og bruk av ulike materialer.