Opel Astra har aldri sett bedre ut. Foreløpig er det lite som tyder på at det vil løse merkets utfordringer i Norge.
Opel har nærmest fordampet i Norge siden århundreskiftet. Den gang hadde merket en markedsandel på rundt 10 prosent her i landet, nå er den på litt over én prosent. De har med andre ord laget biler som ikke har truffet særlig godt i massemarkedet, og når de faktisk gjorde det, med Ampera-e, så klarte de ikke å levere biler til kundene.
Det har ikke vært så greit å være Opel de siste 20 årene. Det kan se ut som at det som en gang var Opels fordel, at de i all hovedsak laget veldig streite biler, over tid har gjort at de ble for anonyme for folk flest.
Da Mokka-e ble lansert for halvannet år siden, sa sjefen for den norske importøren at Opel altfor lenge har vært «han kjedelige onkelen fra Essen», mens målet framover skulle være å framstå som «en hipp fyr fra Berlin». Mokka-e ble presentert med en ny designlinje, der særlig fronten var viktig, med noen hint til 70-tallets Manta. Den samme fronten finner man igjen på den rykende ferske Astra.
Astra-modellen var merkets mest populære for tjue år siden, og akkurat som den gang er den i dag tilgjengelig som en femdørs kompaktbil og etter hvert som stasjonsvogn. Men det er ikke lenger en generisk bil, den ser tvert imot kul ut, med skarpe linjer og trekk som gjør at den skiller seg litt ut.
Feil drivlinje
Dette er en bil som i utgangspunktet skal fighte mot Volkswagen Golf, problemet er bare at det norske nybilmarkedet langt på vei har glemt at Golf eksisterer: Etter første halvår 2022 ligger Golf på 76. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet til veitrafikken. Selvsagt fordi den ikke er en elbil. Samme problemstilling er det for Astra, i hvert fall inntil videre. Ved lansering er det nemlig kun en ladehybrid som er tilgjengelig.
Samlet systemeffekt er 180 hestekrefter, og den elektriske rekkevidden er seks mil. Følger man skikkelig godt med, vil det ringe noen bjeller nå, for det er akkurat det samme som man kan få i den nesten helt nye Peugeot 308. Noe som ikke er så rart. Begge merkene er en del av Stellantis-gruppen, og Astra og 308 er teknisk sett svært like. Faktisk har de så mye felles at de har en identisk egenvekt, 1603 kilo.
Det betyr også at Astra snart vil komme med en ladehybrid til, tilsvarende 308-versjonen med 225 hestekrefter. Og både Astra og 308 kommer som elbil om et års tid.
Voksen bil
Dagens Astra gjør unna småkjøring med batterikraft, mens bensin må til når destinasjonen er et stykke unna. Det naturlige er å sette bilen i hybrid-modus, slik at bilen selv finner ut av miksen mellom de to motorene og forbruket blir ganske sympatisk. På lengre turer havner man under halvliteren på mila.
På veien er Astra en voksen bil, i den forstand at den føles som den er større når det gjelder komfort og lydnivå. Den er satt opp på en svært fin måte. I tillegg er setene og ergonomien på førerplassen skikkelig bra. Selve designen er også behagelig, med en skjermplanke med kjøreinformasjon foran føreren og alt det andre på skjermen i midten. Opel har gått for sitt eget uttrykk på skjermene, som er litt uvant, men trolig noe man venner seg til over tid. Og så har de gjort en smart ting: Selv om bilen har en berøringsskjerm, finnes det hurtigknapper for de viktigste funksjonene. Det betyr mindre plunder når man kjører
Ikke GTI
På svingete landeveier framstår Astra som mindre sporty enn utseendet skulle tilsi. Motoren er ikke så veldig ivrig på å levere en artig kjøreopplevelse, det samme gjelder egentlig understellet som har en del sideveis-bevegelser i svinger. Den hybride drivlinjen bruker ofte litt tid på å bestemme seg for hvilken motormiks som bør brukes. Det er heller ikke mulig å bruke girhendlene på rattet uten at bilen overstyrer valget etter kort tid.
Om Astra ikke er så sporty, er den uansett en god kompaktbil, på samme måte som halvbroren Peugeot 308. Men før elbilversjonen er på plass, er Astra bare en parentes. Det gjenstår også å se om elutgaven får samme drivlinje som dagens Stellantis-produkter. Hvis drivlinjen ikke blir oppgradert, er den i minste laget for en bil som dette.
Tekniske data
Opel Astra GS Line Hybrid 180 AT8
Pris: 434.900.-
Pris testbil: 486.900.-
Motor: 4 syl. Turbo.
Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 180 hk. 360 Nm.
Batteri: 14,2 kWt
Elektrisk rekkevidde: 60 kilometer
Aks: 7,6 sekunder
Toppfart: 225 km/t
Forbruk: 0,11 l/mil
Utslipp: 24 g/km CO2. 34,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 352/1268 liter
LxBxH: 4374/1860/1442 mm
Egenvekt: 1603 kilo
Tilhengervekt: 1450 kilo
Pluss og minus
+
Utseende
Komfort
Ergonomi
–
Drivlinjen
Sikten bakover