Bilmagasinet Autocar har sett på hvilke sportsbiler som har størst potensial til å stige i verdi. Dette er modeller som de mener er litt oversett i dag, men som snart kan få sin renessanse.
Audi TT (1998–2006)
Dette er en den første generasjonen av TT som er basert på samme plattform som datidens Volkswagen Golf. Ett år etter introduksjonen ble den også tilgjengelig som kabriolet. TT hadde i starten to forskjellige firesylindrede motorer på 180 eller 225 hestekrefter, og etter hvert en V6 med 250 hestekrefter. Det finnes både Quattro-firehjulstrekkversjoner og varianter med forhjulstrekk.
Autocar advarer om at mange av dem nå har gått svært langt.
De fineste utgavene går i dag for rundt 100.000 kroner i Norge, mens de som har gått over 200.000 kilometer, kan koste under 40.000 kroner.
Mazda RX-8 (2003–2012)
RX-modellene til Mazda har alltid vært spesielle på grunn av wankelmotoren. Den første kom i 1971. RX-8 har en motor på 1,3 liter som yter fra 192 til 215 hestekrefter, avhengig av utgave. Bilen har bakseter, og dørene til disse er såkalte «selvmordsdører» som slår ut bakover.
Modellen ble trukket fra det europeiske markedet i 2010 da RX-8 ikke lenger overholdt utslippskravene i EU. Det har heller ikke kommet en erstatter.
Det ble solgt svært få RX-8 i Norge, men på bruktmarkedet finnes det noen eksemplarer der høyeste verdisetting er 150.000 kroner. Det skal per i dag finnes 183 registrerte RX-8 i Norge.
Porsche Boxster (1996–2004)
Boxster var med på å redde selskapet ved å være en billigere modell enn 911, men med klassiske Porsche-kjøreegenskaper. Bilen slo an, og det finnes et godt utvalg til salgs, også i Norge.
Autocar mener første generasjon Boxster fortsatt er den billigste veien inn til Porsches univers.
Boxster er en toseters roadster med midtmontert motor. De første årene var den på 2,5 liter og 201 hestekrefter. Etter hvert fikk den større volum og mer effekt, inntil 252 hestekrefter.
Prisene i Norge i dag er fra 300.000 og nedover. Utgaver som har gått langt, ligger ned mot 100.000 kroner.