I dag har ikke Jeep en eneste elbil. Elektrifiseringen av merket starter i 2023, med fire nye modeller i løpet av et par år.
Jeep er et mikroskopisk merke i Norge. Så langt i år ligger det på 36. plass på statistikken over nybilregistreringer, med 84 biler. Det er betydelig svakere enn fjoråret, faktisk 80 prosent ned. Jeeps markedsandel er på 0,1 prosent hittil i 2022.
Årsaken er en produktlinje som befinner seg et godt stykke unna det nordmenn flest vil ha – inkludert en total mangel på elbiler. Fra neste år vil dette forandre seg. Da lanserer Jeep den nye modellen Avenger, en kompakt-SUV med elektrisk drivlinje. Bilen skal bygges i Europa og er beregnet på det europeiske markedet.
Jeep er en del av Stellantis-gruppen, og i likhet med blant annet Peugeot 2008 og Opel Mokka bygges Avenger på konsernets CP-plattform. Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef hos Stellantis Norge, sier drivlinjen blir oppdatert for Avenger. Det er ventet at bilen får en rekkevidde på 40 mil.
Velkjent stil
Innen 2025 skal Jeep lansere tre elbilmodeller til: Recon, Wagoneer S og Grand Wagoneer.
– Recon er i praksis en moderne elektrisk Wrangler som kan kjøre Rubicon Trail og tilbake til nærmeste by for å lade, sier Pettersen.
Hvilket vil si at den skal ha solide terrengegenskaper. Produksjonen av Recon starter i 2024.
De to siste er større SUV-er, som Jeep omtaler som premiumbiler. Wagoneer S skal ha en rekkevidde på 64 mil. Med 600 hestekrefter skal null til hundre ta 3,5 sekunder. Bilen blir etter planen vist fram i 2023, med produksjonsstart i 2024.
Grand Wagoneer, den største av elbilene, skal ha en rekkevidde på 80 mil.
Jeeps målsetting er at halvparten av bilene de selger på hjemmemarkedet i USA, skal være elbiler innen 2030. I Europa satser merket på 100 prosent elbiler innen utgangen av dette tiåret.