Xpeng viser med G9 hvor rask utviklingen er hos mange av de kinesiske bilprodusentene.
Xpeng har vært i Norge et par år, med elbilmodeller som har vært jevnt over skuffende. Bilene har ladet seint, én hadde sågar chademo-kontakt – noe som er like moderne som å drive med Blu-ray-utleie. Rekkevidden har heller ikke imponert. Og en av modellene ble trukket tilbake før noen egentlig rakk å få med seg at den var lansert. Et par av dem har heller ikke vært videre heldige med estetikken.
Det virket rett og slett som denne kinesiske startup-sjappa ikke hadde helt dreisen på biler. Så da de i fjor viste fram en stor familiebil, en SUV kalt G9, var ikke forventningene spesielt høye. Den så riktignok ganske fresh ut, men kunne den levere på rekkevidde og ladefart?
Nylig var et par forproduksjonsgaver innom landet. Disse er svært tett på bilene som kommer til høsten, men har foreløpig noen problemer med ting som kart og feilmeldinger.
Lynkjapp læringskurve
Etter at vi har sjekket faktaarket og tatt bilen nærmere i øyesyn, kan vi fastslå at Xpeng har lært raskt. Kanskje skremmende raskt, sett fra andre bilprodusenters ståsted.
De etablerte merkene har brukt bemerkelsesverdig lang tid på i det hele tatt å komme med elbiler, og de har ofte nøyd seg med litt stusslige spesifikasjoner. Xpeng G9 kommer 50 mil rekkevidde og en ladefart på 300 kilowatt – omtrent tre uker etter at produsenten trakk modellen med chademo ut av det norske markedet.
300 kilowatt er mer enn hos noen annen bil som er i handelen i dag. Og ikke nok med det, kvalitetsfølelsen innvendig er tilsynelatende helt på høyde med etablerte premiummerker. Det er skinn der det strengt tatt ikke er nødvendig å ha det, under dashbordet for eksempel. Dørene har soft-close, passasjersetet foran har fotskammel, og stereoanlegget er dundredigert. Går man for Performance-utgaven, som vi prøvde, får man 551 hestekrefter og en akselerasjon på 3,9 sekunder fra null til hundre. Det siste er egentlig ganske unødvendig, men hører med hvis man skal spise dessert med de store og dyre familie-SUV-ene.
Rekkevidden er oppgitt til 52 mil, mens forbruket ennå ikke har offisiell måling. På vår tur viste bilen forbrukstall rundt 2,2 kWt per mil.
Prisen
G9 er 489 centimeter lang og 167 høy, med en akselavstand som er to millimeter under tre meter. Med bagasjeplassen på 660 liter rommer bilen mer enn den så å si like lange og høye Audi Q8 e-tron. I det hele tatt er utstyr og spesifikasjoner minst på høyde med Audis nylig oppgraderte bestselger. I tillegg kan G9 dra en henger på 1,5 tonn. Det er riktignok noen hundre kilo mindre enn Q8 tar, men mer enn nok for hageavfall. I tillegg kan det nevnes at G9 har en romslig frunk.
Problemene for de etablerte premiumbilene stopper ikke her. Xpeng G9 Long Range Performance har en startpris – inkludert det aller meste av utstyr – på 665.000 kroner. Oops, dette er rundt 200.000 kroner under en velutstyrt Q8.
Også på veien er holder G9 bra nivå. Bilen har luftfjæringer som klarer å ivareta komfort og stabilitet. Med en vekt på 2,4 tonn er det viktig at understellet håndterer massen når det blir svinger. Det finnes eksempler på store biler i salg i dag som krenger og nærmest skvalper gjennom svinger og over rufsete underlag, dette er ikke et problem i G9.
Ferskinger
Xpeng G9 kan være et hint om hva som er i vente for de etablerte europeiske produsentene. Utviklingsfarten hos kinesiske bilprodusenter er uvanlig høy. Produsenter som for kort tid siden ble sett på som stusslige, kommer nå med biler som er minst like gode som bilene fra europeiske konkurrenter. Hvordan dette landskapet ser ut om et par år, kan man tenke seg til.
Et element som taler imot Xpeng, er at selskapet er ferskt – det ble startet for mindre enn ti år siden. De fleste som handler noe så kostbart som en bil, ønsker trygghet rundt kjøpet. Det betyr at Xpeng og andre nykommere må klare å overbevise kundene om de fortsatt eksisterer om noen år.
Det som gir troverdighet, er at G9 framstår som et godt skrudd produkt. I tillegg har bilen garantier som matcher de beste: sju år eller 160.000 kilometer nybilgaranti, og åtte år eller 160.000 km kilometer for batteriene.
Det skal bli interessant å se hvordan de amerikanske og europeiske bilprodusentene svarer på den kinesiske utviklingen.
Tekniske data
Xpeng G9 LR 4WD Performance
Pris: 665.550 kroner
Pris testbil: 675.550 kroner
Motor: To elmotorer. 551 hk 717 Nm.
Batteri: 98 kWt
Maksimal ladefart: 300 kW
Rekkevidde: 520 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 3,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4891/1939/1670 mm
Bagasjeplass: 660/1576 liter
Vekt: 2360 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Kvalitetsfølelse
Pris
Ladefart
–
Ukjent merke
Skepsis til kinesiske produsenter