Annonse
Dansegalla var 2019 980 x 300 Dansegalla var 2019 320 x 250
Silke Bagschik fra Volkswagen i samtale med den norske Volkswagen-direktøren Harald Edvardsen-Eibak da en konseptversjon av I.D. var besøk i Norge i sommer. Den tyske bilprodusenten har jobbet tett med den norske avdelingen i utviklingen av deres kommende elbiler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Silke Bagschik fra Volkswagen i samtale med den norske Volkswagen-direktøren Harald Edvardsen-Eibak da en konseptversjon av I.D. var besøk i Norge i sommer. Den tyske bilprodusenten har jobbet tett med den norske avdelingen i utviklingen av deres kommende elbiler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

2019 blir et år med rekordmange elbillanseringer, både store og små.

I Norge er etterspørselen større enn tilbudet når det gjelder elbiler. Mange nye elbiler skal lanseres i 2019, men det gjenstår å se om produsentene er i stand til å forsyne norske bilkjøpere med tilstrekkelig mange kjøretøy.

Dyr Aston Martin
Mot slutten av 2019 kommer Aston Martin sin første elbil. Rapide E er basert på dagens Rapide-modell, som ble lansert i 2010.

Batterikapasiteten blir på 65 kWh. Selskapet sier målet er at bilen skal ha en rekkevidde på mer enn 30 mil i WLTP-sykulsen.

Thomas Øvreseth hos den norske importøren sier forventet pris i Norge er 2,75 millioner kroner.

– Bilen ser ut til å bli skikkelig rå, men spørsmålet er om kundene vil kjøpe en elektrisk Aston Martin fremfor en med V12-motor når prisene er forholdsvis like.

Han sier det foreløpig ikke har kommet noen bestillinger fra norske kunder.

Første Audi
E-tron er Audis første elbil. Den har en startpris 652.000 kroner og en WLTP-rekkevidde på 46,6 mil.

– De første kundebilene blir utlevert fra uke ni i 2019, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Sinervo forteller at de har rundt 7500 personer på reservasjonslisten i Norge.

– Jeg kan ikke si eksakt hvor mange biler vi får i 2019, men vi er et prioritert marked og er lovet god tilgang på Audi e-tron. Produksjonen av våre biler er allerede i gang.

Om cirka ett år kommer Audi med en elbil til, e-tron Sportback, som skal lages på samme fabrikk i Brussel.

Kompakt DS
DS 3 Crossback E-Tense er bygget på en ny plattform som skal brukes til elbiler i PSA-systemet. Det er en kompaktbil, 4,12 meter lang, og batteripakken skal være på 50 kWh. Foreløpig sies det at rekkevidden skal være «over 30 mil» i WLTP-syklusen.

– Per i dag har vi 1600 på reservasjonsliste, som har betalt 3333 kroner, sier Stian Gihle, PR- og informasjonsansvarlig for DS.

Det er ventet noen få biler hit på tampen av 2019, mens den store utrullingen tar til i starten av 2020.

Det antydes en pris som ligger mellom 320.000 og 350.000 kroner, avhengig av utstyr.

To Kia
– De første e-Niro har kommet til Norge og er ute hos mange av forhandlerne. Vi begynner utlevering av kundebiler i januar og februar, sier Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig hos Kia.

I 2019 er også en ny generasjon Soul klar, den kommer i andre kvartal.

– Det vi vet, er at den kommer med batteriet på 64 kWh som nå sitter i e-Niro. Europeiske spesifikasjoner, priser et cetera kommer nærmere lansering.

SUV fra Mercedes-Benz
Mercedes-Benz kommer med sin første elbil i EQ-serien. Det er ventet at EQC skal ha en rekkevidde på 50 mil. Den har to elmotorer, én på hver aksling, med en samlet effekt på 408 hestekrefter. Null til hundre skal ta mindre enn fem sekunder.

– Norsk pris blir klar til salgsstarten i andre kvartal 2019, mens bilen er forventet lansert midt i året, sier Audun Hermansen, informasjonssjef hos den norske importøren.

De har for øyeblikket 2300 reservasjonsholdere på EQC.

EQC er på størrelse med GLC-modellen.

Tredørs Mini
I 2019 kommer en helelektrisk Mini. Marius Tegneby hos importøren sier den er basert på dagens tredørsversjon. Foreløpig har de ikke sluppet noen tekniske data.

– Vi vil åpne for forhåndsreservasjon på nyåret, sier Tegneby.

Nissan med større batteri
Nissan Leaf var Norge mest populære personbil i 2018. Modellen kommer i 2019 med en større batteripakke, trolig på 60 kWh.

– Vi får bilen til Norge i løpet av første halvår, mer informasjon om den kommer i løpet av januar. Det er ennå litt tidlig å si hvordan leveringstakten blir, da ikke er satt i produksjon ennå, sier Knut Arne Marcussen, informasjonssjef hos den norske Nissan-importøren.

Polestar med Model 3-konkurrent
Polestar, som er Volvos undermerke, skal satse elektrisk. Først ut er en ladehybrid kalt Polestar 1. Den andre bilen fra Polestar skal, ikke overraskende, hete Polestar 2.

– Vi jobber mot å vise fram Polestar 2 i første kvartal 2019, sier Brent Ellis, PR-ansvarlig for Polestar i Europa.

Ellis sier alle modellene etter den aller første skal være helelektriske.

Han anslår en rekkevidde på 50 mil for Polestar 2, og en motoreffekt på rundt 400 hestekrefter. Bilen blir på størrelse med Tesla Model 3, med samme type karosseri.

– Den går i produksjon tidlig i 2020.

Året etter kommer den tredje bilen fra Polestar, som skal være en elektrisk SUV.

Norge er et av de første landene merket skal etableres i.

Kraftig Porsche
I 2019 kommer Porsche med sin første elbil, Taycan. Bilen har en motor på mer enn 600 hestekrefter og en rekkevidde på drøyt 50 mil i NEDC-syklusen.

– Vi forventer en pris et sted mellom Cayenne og Panamera, sa Robert Meier, sjef for ferdigstillelse av Taycan, til Automotive News.

Publikasjonen anslår at en sannsynlig pris vil være 80.000 euro i Tyskland. I Norge vil dette tilsi en pris på drøyt 750.000 kroner.

Drivlinjen skal bestå av to motorer, en på hver aksling.

Teslas folkebil
Mange har stått på reservasjonslisten til Tesla Model 3 i snart tre år. Nå er bilen straks klar.

– Levering begynner i februar, og alle som bestiller Model 3 før nyttår, kan forvente å få bil i løpet av første halvår, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Ved introduksjonen er det to utgaver som er tilgjengelige, Performance og Long Range. Førstnevnte har en rekkevidde på 53 mil og en startpris på 555.000 kroner. Model 3 Long Range starter på 464.000 kroner og har en rekkevidde på 54,4 mil

Volkswagen med el-serie
Volkswagen har vist diverse elbilkonsepter under fellesnavnet I.D., som skal bli til en hel modellserie.

– Produksjonsstart på den første I.D er i desember 2019. Bilen blir den første på en helt ny plattform for elbiler. I.D. kommer til Norge i første halvdel av 2020, sier Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.

Selskaper sier I.D. skal ligge i samme prissjikt som Golf.

Ifølge informasjonssjefen har man ennå ikke åpnet for noen reservasjonsløsning, men det vil dukke opp til neste år.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til post@ksu.no.
For kommentarer vennligst bruk kommentarfeltet under.

Annonse
Annonse

Flere tema-artikler

  • Alle
  • Bil Og Motor
  • Bolig Og Fritid
  • Mat Og Drikke
  • Reise
hent flere hent alle
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Relevant innhold

Annonse