Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 oktober 2019 10:30
Del på Facebook
FAVORITT: Av alle gode ting er gratinerte sjøkreps det aller beste. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
FAVORITT: Av alle gode ting er gratinerte sjøkreps det aller beste. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

Hva som er det beste jeg vet? Svaret er enkelt: Dette!

Jeg har fått spørsmålet utallige ganger: Hva er det beste du vet? Og jeg har alltid samme svaret: Norsk sjøkreps, som er det beste skalldyret i verden! Den skak være kløyvd på langs, fylt opp med smør tilsmakt estragon, og til slutt gratinert. Til dette ønsker jeg meg ikke noe annet tilbehør enn sitronbåter og noen ristede surdeigsskiver.

Gratinering av sjøkreps eller hummer er en utmerket teknikk som kan gjennomføres på flere måter. På profesjonelle kjøkken har vi noe som snodig nok kalles «salamander» – det er en åpen ovn med kun overvarme, som kan heves og senkes. Alternativet hjemme er å sette ovnen på overvarme eller grillfunksjon, og plassere brettet høyt i ovnen. En annen teknikk, som kanskje er hakket hvassere enn å gratinere med overvarme, er å legge sjøkrepsen med skallsiden ned på grillen. Krepsen toppes med smør før du setter på lokket. Slik får du ekstra mye smak av det varmebehandlede skallet, kombinert med røyksmak fra grillen.

Sjøkreps er fryktelig dyrt, og det er vanskelig å få tak i, så sørg for å bruke alt! Jeg pleier å la klørne henge på når jeg gratinerer krepsen, men i verste fall kan det innebære at klokjøttet ikke blir spist – fordi det er vanskelig å rense når man sitter til bords. Vil du sikre deg at alt blir brukt, kan du i stedet ta av klørne og koke dem for seg, rense alt klokjøttet møysommelig ut og lage krepserøre av det.

Og kanskje viktigst av alt: Ta vare på skallene, og rist dem i en kjele med litt olje, en knert tomatpuré og grønnsaker som stangselleri, hvitløk, fennikel, noen tomater og estragon. Dette kokes ut med litt konjakk om du er i det råflotte hjørnet, hvis ikke bruker du litt tørr hvitvin. Kok det så opp med en fløteskvett og vann nok til at skallene er dekket. Etter 30–40 minutters koking har du basen til verdens beste suppe.

Gratinert sjøkreps med toast og sitron

Ingredienser (2 personer)

8 levende sjøkreps
2 hvitløksfedd
1 stor bunt estragon
8 ss meierismør
Salt
Nykvernet pepper
4 skiver lyst surdeigsbrød
1 sitron

Fremgangsmåte

Kutt opp smøret i terninger så det raskere blir temperert. Mens du venter på at smøret skal bli mykt, knuser du estragonblader og hvitløk i en morter sammen med litt salt. Piske opp det tempererte smøret sammen med urteblandingen. Smak til smøret med sitronsaft, litt salt og nykvernet pepper.

Dette smøret kan med fordel lages i forveien, rulles til pølser i matpapir og fryses inn.

Kløyv sjøkrepsen gjennom hodet først, så stakkaren ikke pines for lenge. Kløyv så videre andre veien, mot haletuppen, men pass på at du ikke deler den helt igjennom. Du skal kunne åpne krepsen opp til det vi kaller en «butterfly». Fjern så tarmen og paven (magesekken).

Legge krepsen på et stekebrett med skallsiden ned, og topp hele den åpne flaten med masse estragonsmør.

Stek dem i ovn med grillfunksjon i 3–5 minutter avhengig av størrelsen på krepsen.

Server med ristet brød og sitronbåter.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse