Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto fra Ulsteinvik Verft. Foto: Halvard Alvik / NTB
Illustrasjonsfoto fra Ulsteinvik Verft. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går slapp NRK Hordaland nyheten som har ligget litt og lusket i bakgrunnen. Vestland fylkeskommune nedprioriterer lokalt næringsliv og viktig industriutvikling for småpenger. Verftsindustrien i Norge har i mange år slitt i negativ retning, med redusert ordrepågang, der kommunale og nasjonale kontrakter blir sendt ut av landet.

Staten og fylkene bør se den store «helheten» og mer langsiktig i distriktsøkonomien. Det er essensielt for vår distriktsutvikling at vi benytter våre lokale leverandører i industrien. Vi har nå i en lengre periode slitt med økonomiske utfordringer i de tradisjonelle bransjer, som er hjørnesteinsbedriftene i distriktssamfunnene. Ringvirkningene og opprettholdelse av velferdstilbud i distriktene er total avhengig av lokal satsing.

Når Vestland fylkeskommune ikke ser helheten på regnestykke, hvor en differanse på 16 millioner kroner resulterer i at man sender kontrakten ut av landet. Det som er svært forunderlig med en fylkesordfører i fra det partiet som hevder de er mest distriktsvennlig kan stille seg bak slike avgjørelser og nedprioritere distrikts-Norge og næringsliv.

INP stiller seg svært undrende til den kommende mulige endringen i regjeringssammensetning, med AP og SP i førersetet. Bygging av en fremtidig norsk kunnskapsarbeidsplass blir ikke vektlagt, vi mister lokale opplæringsplasser og ikke minst økonomiske tilskudd til kommuners slunkne økonomi. De 16 millionene i forskjell, vil man potensielt kunne hente inn i alle ringvirkningene en lokal kontrakt vil tilføre den lokale økonomien.

Industri- og Næringspartiet (INP) kan ikke stå inne for denne korttenktheten våre folkevalgte praktiserer når de tar avgjørelser. Det er på tide at vi tar et kraftige oppgjør med denne ukulturen, hvor man ikke ser på helheten eller ringvirkningene de avspiser kommunene med.

Vi skal prioritere å produsere våre skip i Norge, for å beholde verdiskapning, kunnskap og teknologi. Da kan vi ikke stå inne for at man bare ser på den enkle bunnlinjen. Vi må praktisere og vektlegge Konsekvenspolitikk på lengre sikt, ikke frarøve verdiskapningen i lokalsamfunnet.

INP utfordrer sittende fylkesting å gå aktivt inn med føringer som stiller større krav til dem som skal avgjøre disse kontraktene. Vi skal se helheten, og de positive ringvirkningene skal være en vektor man tar med i det totale regnestykket. Dette er en negativ trend vi ser og INP vil ta tak i denne utviklingen for å sikre et fremtidige bedre helhetsbilde. INP ser at det er de føringene igjennom EØS-avtalen og de forpliktelser dette medfører som resulterer i slike ukloke avgjørelser. Derfor vil INP si opp dagens EØS-avtale. Vi skal kunne klare å ta bedre valg enn dette.

Godt valg 13. september.

Av: Owe Ingemann Waltherzøe, leder, og Finn Arne Follestad, fylkesleder i INP.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøVi får vente og sjå. Regjeringa har ikkje konkludert.Rogfast har ein bompengeandel på nesten 80 prosent,  mot Møreaksen på 20 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrStortinget har gjort anmodningsvedtak at staten skal overta garantiansvaret for bompengeandelen ved riksveier. Dette utarbeides nå. Tror du ikke det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse