Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 mars 2024 20:49
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Da NTP kom 22.03.24 skrev Sunnmørsposten at Møre og Romsdal er kranglefylket, som kanskje har fått det vi ba om: «Skal Nordvestlandet komme seg ut av ørkenen, må vi være bedre forberedt og stå mer samla når NTP rulleres igjen i 2028.»

Skuffelsen er stor over hvor lite samferdselsmidler vårt fylke får, bl.a. er Møreaksen skjøvet ut av NTP. Den er nå inne som to av ti nasjonale utviklingsprosjekter, og får kun midler til planlegging. Avisen antydet at det skyldes Frank Sve (Frp) som stadig prøver å stoppe Møreaksen.

Annonse
Annonse

Det har vært stor enighet om Møreaksen både på Stortinget og i Fylkestinget. Og at hele Møreaksen må ferdigstilles samtidig. Siden trinn 1 fjordkryssingen Vik–Molde har mye lenger byggetid enn trinn 2 Vik–Ålesund, må trinn 1 starte lenge før trinn 2.

Men samme dag skrev Sunnmørsposten at trinn 2 fra Ålesund må bygges først. Som umuliggjør å ferdigstille hele Møreaksen samtidig. Synes ikke avisen det er viktig at fylket står samlet likevel?

Avisen er i harnisk over at samferdselsminister Nygård vurderer å dele trinn 1 fjordkryssingen i to deler, og lurer på hvem har satt han på tanken. Hadde avisen tatt med de to siste avsnittene i Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne, ville avisens lesere se at idéen er luftet tidligere.

Det er ikke nytt. Når børen blir for tung økonomisk til å ta to i slengen, så tar man del for del. Slik som Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim, fjord etter fjord.

Da kan man enten starte fra Vik og bygge Tautratunnelen først, eller starte fra Molde og bygge Julsundbroen først. Problemet for Sunnmørsposten synes å være at samferdselsministeren ønsker å starte i Molde.

Annonse
Annonse

Avisen er bekymret for at prosjektet vil stoppe opp etter at Julsundbroen er bygget, og kun være til glede for innbyggerne på Otrøya. Vi andre må fortsatt ta ferge Vestnes-Molde kanskje evig.

Seriøst? Burde ikke avisen være enda mer bekymret for at om man starter å bygge Møreaksen i Ålesund, så vil prosjektet stoppe opp før Tautratunnelen blir påbegynt?

Fergeleiet i Molde legger beslag på viktig areal og skaper store trafikale problemer. Det må flyttes ut av sentrum, som skaper vansker for syklister og fotgjengere. Å starte i Ålesund vil gjøre den midlertidige flyttingen mer påtrengende og vare lenger, og økt sjanse for at ferge blir permanent. For tre samband.

Beklager Sunnmørsposten, argumentet henger ikke på greip. Avisen har null troverdighet. Det er ingen grunn for å tro at hele Møreaksen blir raskere ferdig om man begynner i Ålesund, heller ingen grunn for at det blir lettere å finansiere alle delene.

Men avisen viser et viktig poeng. Når Sunnmørsposten kjemper så iherdig for den delen av Møreaksen de selv hevder ikke er nevnt med et ord i NTP, så er det langt mindre greinalaust å kjempe for den delen som er nevnt, og som ministeren ønsker å starte med.

Avisen synes å ønske å være samlende, men slår bena under seg selv. Den målbærer holdninger der viktige veivalg framstår som en borgerkrig. Skal fylket stå samlet må en ha køkultur når midler tildeles. Det er allerede flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Tiden vil vise om Sunnmørsposten ønsker å være brobygger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 23 dager siden
    Møreaksen gjør Gossen og Otrøya fergefri. Møreaksen gir også fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Og Møreaksen gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes.

    Frp ønsker alt dette. Men ikke med Møreaksen. Greinalaust.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 27 dager siden
    SV er fornøyd med at fylket får lite penger til samferdsel, de ønsker mer til jernbane i sentrale strøk, og mer til gangveier. De vil ikke ha penger til Møreaksen, de vil ha fortsatt ferge.

    Frp vil heller ikke ha penger til Møreaksen. De vil ha fergefri forbindelse til Otrøya og Gossen. De vil også ha fergefri fjordkryssing, ikke via Otrøya men lenger inn. Dette blir i sum langt dyrere enn Møreaksen, som de mener det ikke er nok penger til.

    Dette bør være obligatorisk lesning for alle politiske partier: 
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/bg3VPe/refleksjoner-i-lys-av-nasjonal-transportplan

    Her er også interessant lesning:
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/RGPgB8/om-vegbygging-i-moere-og-romsdal
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Angående klima: 
      «I dei store bruprosjekta på E39 Ålesund-Molde og E39 Stord-Os kan det kuttast CO2-utslepp med inntil 80 prosent i byggjefasen. Dette kan gjerast ved hjelp av nye materiale og ny teknologi.»

      https://www.smp.no/nyheter/i/XbGy9E/vegprosjekt-paa-vestlandet-kan-gjere-store-co2-kutt
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 18 dager siden
      @Terje Sundsbø Ja, eg har lest presseoppslaga. Også SVV sin eigen publisering.

      Det er positivt til at både stålarbeid og framstilling av betong blir ein del av det grøne skiftet. Men det er eit stykke fram før Prodtex på Fiskå er skalert opp frå 110 meder lågbru til å utkonkurrere kinesarane på bruer med 1600 m spenn og seglingshøgde på 75 meter.

      Også at desse elementa blir ein del av framtidig prosjekt som er plassert i utviklingsporteføljen.

      Men, ingenting av dette stettar krava frå Klimautvalet og Miljødirektoratet der det må innførast tiltak som mellom anna struper biltrafikken, og som også tar ned farta på vegane. Begge desse elementa går rett i strupen på argumenta for Møreaksen.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du hevder jo at trafikken på Møreaksen er liten, spesielt i forhold til nærområdene til Ålesund. Skal argumentet om å strupe biltrafikken være troverdig, så må tiltakene settes inn der trafikken er størst. 
      Hvor mener du trafikken er størst? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 17 dager siden
      @Terje Sundsbø Dette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. 

      Sjøl om SVV legg alt i ei utviklingsmapper så skal trafikkreduksjonen vere gjennomført innan utgangen av den nye NTP. 

      Med andre ord, der er ikkje rom for korkje visjonen bak Møreaksen,  eller Møreaksen i seg sjøl.

      Lik det eller ikkje. Det er bare å ta fram reknestaven. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 17 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding av Ålesundstunnelene eller andre sterkt trafikkerte sentrumsnære veier. Fergeavløsningsprosjekter ferdigstilt langt fram i tid er ikke slike prosjekter. De er viktige distriktspolitiske virkemidler.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes da?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse