«Å hevde at de 20–30 milliarder kronene som staten har spart på å ikke bygge Møreaksen kommer til anvendelse for andre samferdselsprosjekt i fylket, er i beste fall tøvete. Ryker Møreaksen, så ryker i hvert fall Hafast. Den lista kan gjøres lengre.»
Dette er sitat fra SMP-journalist Geir Strand sin kommentar «Bråket om Møreaksen er et varsel om hva vi har i vente» (krever abonnement). Strand peker på store brister i motstandere til Møreaksen sin logikk, men er ganske ukritisk til sin egen.
Samlede kostnader for Hafast + Møreaksen + Halsa-sambandet er minst 100 mrd. Hafast inkludert alle følgekostnader fra Volda til Breivika krever mer enn halvparten av nevnte beløp. Kostnaden for en helt ferdig «Møreaksen» mellom Molde og Ålesund, samt følgekostnader – kjenner ingen. At den blir mer enn 20-30 milliard er imidlertid åpenbart, og Halsa-sambandet koster også noen milliard.
Logikken i at når Møreaksen er bygget, så blir det lettere å realisere andre prosjekt i fylket er litt spesiell. Dersom kostnaden for Møreaksen blir langt billigere, som f.eks 10–15 milliard – da kunne det blitt enklere å realisere også andre prosjekt i fylket. Men, dersom kostnaden for MA blir som svært mange tror – minst 40 mrd, da blir det full stopp for andre prosjekt i fylket.
Det er en viss frykt på Sunnmøre at dersom strekningen Molde–Vik, omtalt som «del 1» bygges først, så vil de 20–30 milliardene som Strand nevner være helt eller tilnærmet oppbrukt. For Sunnmøre er jo E136 fra Ålesund til Dombås viktigst, samt at trafikken mellom Ørskogfjellet og Ålesund er langt større enn enn Molde–Vik.
Rekkefølgen i utbygging bør skje i henhold til behov og trafikk – ikke nærsynt lokalpatriotisme. Skalkeskjul som denne bærebjelken i argumentasjonen for Møreaksen om vekst og utvikling av bo- og arbeidsmarked for Ålesund og Molde er avslørt. Summen av avstand, bompenger og bilkostnader vil ikke gi vekst – snarere motsatt. Med samlede årlige reisekostnader til og fra jobb langt over kr 100.000,- blir det ingen vekst i pendlingen mellom byene.
Utsettelsen for Møreaksen er avklart, men ikke hvilke konsekvenser utsettelsen kan få. Gamle kostnadstall er utdatert og har nå liten verdi. Neste trinn er tall fra KS2, og der er kravene hevet mange hakk.
Ny E39 gjennom fylket kan byges på mange vis, og valgene gir ulike lengder, reisetider, kostnader og andre viktige forhold som miljø og sikkerhet. Å satse på alternativ som gir best score på parametrene er ikke tøvete.