Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
17 oktober 2024 13:38
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sylvi Listhaug, Frp's partileder, ønsker reduksjon i offentlige utredninger, hun mener Norge er rammet av en utvalgssyke. Som illustrasjon stablet hun samtlige utredninger fra 2017 i en godt over to meter høy stabel i Stortingets vandrehall, en stabel som har kostet oss nærmere én milliard. Men hun sier ingen ting om hvor mye disse utredningene har spart oss for av gale beslutninger.

Det er ikke første gang Frp forsøker å begrense innflytelsen fra eksperter og fagetater. For en del år tilbake uttalte Listhaug fra landsmøtets talerstol at Frp skal «stå opp mot ekspertene». Frank Sve (Frp) går her i bresjen, i sin iherdige kamp for å bringe vanry over fagetater som fremlegger utredninger ikke i samsvar med hans egne ønsker. Han går heller ikke av veien for stadig å uttrykke tydelig ringakt overfor eksperter han er uenig med. Å diskreditere fagfolk er en skremmende strategi. Å underminere faglighet er også et angrep på våre utdanningsinstitusjoner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I sin store iver for å stoppe Fergefri E39 Møreaksen, i hvert fall fjordkryssingen i Romsdal, ønsker han å halvere fagstaben fra Statens vegvesen i fylkeskommunen i Møre og Romsdal. De har brukt mye tid på å utrede Møreaksen, etter at Stortinget i 2014 valgte dette konseptet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Et prosjekt som kom inn i NTP i 2017, med en samferdselsminister fra Frp. Dette påbegynte arbeidet vil Frank Sve (Frp) stoppe.

Isteden vil Frank Sve (Frp) ha Romsdalsaksen og dertil flere utredninger, et prosjekt Stortinget forkastet i 2014. Likevel har prosjektet hele tiden vært utredet på linje med Møreaksen. Men da avisen Tidens Krav like før stortingsvalget i 2021 «avslørte» at alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen ikke var oppdatert sammen med de andre alternativene, skapte Frank Sve (Frp) et stort medieoppstyr. Og han fikk fylkesutvalget til å sende brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV har kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.

Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene for alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene fra Norconsult forelå ville ingen vite av de. Sløseri i regi av Frank Sve (Frp).

I analysene av Romsdalsaksen er flere viktige aspekter konsekvent utelatt. Når levetiden for flytebroene er omme, er kostnadene for å fjerne disse enorme konstruksjonene, som også hemmer skipstrafikken, ikke med i kalkylene. Slikt er heller ikke med i de samfunnsøkonomiske analysene. Stikk i strid med tanke på sirkulær økonomi. I forhold til Møreaksen er også kostnadene for fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen utelatt med Romsdalsaksen. Romsdalsaksen overfører begge disse kostnadene skruppelløst til framtidige generasjoner.

Når broen over Langfjorden kommer vil Romsdalsaksen miste en stor del av sitt trafikkgrunnlag. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og har størst trafikkgrunnlag. Trafikken på de tre fergestrekningene som avløses med Møreaksen er over dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, selv om den er gratis og døgnåpen. Møreaksen gjør to store øysamfunn landfast. På Sunnmøre og Nordmøre finnes det flere fergeavløsningsprosjekter med statlig finansiering. Slik som Eiksundtunnelen og Nordøyvegen på Sunnmøre, samt Krifast og Atlanterhavstunnelen på Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Annonse
Annonse

Vestnes Frp ønsker å kunne gå i land i Molde sentrum fra en gratis ferge. De lukker øynene for at fergeleiet må ut av Molde sentrum, og ignorerer at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Vil de følge Frank Sve (Frp) og bytte ut fergen med Romsdalsaksen, men la øyboerne på Gossen og Otrøya forbli evig avhengig av ferge? Eller ønsker de både Romsdalsaksen og at disse øyboerne også skal få bomfrie døgnåpne hverdagsveier? Til sammen vil det koste langt mer enn Møreaksen, et prosjekt Frp mener er for dyrt.

Politikere som ønsker fortsatt ferge er i utakt med folket, alle meningsmålinger viser at flertallet ønsker å reise fergefritt. I økonomiske nedgangstider er det ofte fergetilbudet som kuttes først. Å tro på økt frekvens og billigere ferger med en fylkeskommune på konkursens rand er uansvarlig. Miljøforkjempere som ønsker å redusere biltrafikken spenner samtidig beina unna fergetilbudet. Alle fergeavløsningsprosjektene på Sunnmøre og Nordmøre viser at døgnåpne veier har et mye større trafikkgrunnlag. Det gjelder sikkert også i Romsdal.

Fylket sitter igjen med bare 0,25% av samferdselsmidlene i NTP uten Møreaksen. Frp er fornøyd og hevder ikke en krone er tapt. Isteden er pengene gått til jernbane på Østlandet, hvor det allerede er flust med veier og jernbane. Det var akkurat som forutsatt, å si nei til Møreaksen medfører at pengene går til andre. Det vil de fortsatt gjøre. Et nei til fergefri E39 er akkurat det resten av landet ønsker seg – en større del av kaken.

Frank Sve (Frp) stiller store spørsmålstegn ved utredningene av Møreaksen, som nå har havnet i en utviklingsportefølje i NTP. Utredninger pålagt av Stortinget. Hvor er spørsmålene omkring utredningene av Romsdalsaksen, et prosjekt knapt noe politisk parti stiller seg bak? Er ikke det også sløseri med skattebetalerne sine penger?

Mener Frp's selvutnevnte samferdselsministerkandidat det bare er strekninger på Sunnmøre, som mellom Ålesund og Vestnes, at det er greit at det fortsatt brukes penger på utredninger? Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, mens vi venter på at Livsnerven på Vestlandet, Fergefri E39, skal komme til Romsdalsfjorden? En helt unødvendig flytting forårsaket av utsettelser, og en enorm sløsing med skattebetalernes penger. Mens Frp stikker hodet i sanden.

Fergefri E39 er et stort og viktig nasjonalt prosjekt som må løftes opp, og Møreaksen må flyttes fram i køen. Den fjerner tre fergesamband og seks fergekaier, og frigjør enorme mengder strøm, et vesentlig bidrag i klimakampen. Skal man fortsette med ferger og stengte hverdagsveier – uten å ane kostnadene?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 1 måneder siden
    Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere selv vel ofte. Sett fra en maskin ingeniørs synspunkt, så har dere flere ganger opphevet en del av de fysiske lovene. Men gøy uansett. Fint om dere kan bringe inn NYE faktorer fremfor å kjøre reprise dag etter dag. Dere blir mer og mer lik en del statlige reklamekampanjer hvor formålet ene og alene er å indoktrinere allmennheten.  Men nå er det på tide med fornying.  
    Ha en fortsatt fin aften!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Arne Almaas Hei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint om du kan følge din egen oppfordring, og komme med ny oppklarende informasjon. Eller kan du ikke? Er du kanskje den 3. sparringspartneren?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Møreaksen kan bygges svært billig, og samtidig gi fastlandsforbindelse til Otrøya og Gossen. Man bygger sten for sten, ikke alt på en gang, akkurat slik som resten av fergefri E39 Kristiansand-Trondheim. Broen på nordsiden av Romsdalsfjorden bygges først. Deretter tunnelen under Romsdalsfjorden. 

    Strekningen mellom Ålesund og Vestnes overlates til Nye Veier AS og Eksportveien, og belaster dermed ikke Møreaksen. Disse pengene tas fra de årlige bevilgningene til Nye Veier AS, uten behov for ekstrabevilgninger. Da ender man opp med den traséen som Stortinget vedtok i 2014, og som er raskest for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og som har størst trafikkgrunnlag. 

    Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise - det er greinalaust sløseri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Den bør blir mindre om den deles opp. Hvis Eksportveien bygges hele strekningen fra Ålesund til Dombås, så er det en selvfølge at kostnaden for strekningen Ålesund - Vestnes ikke kan belastes Møreaksen. Det utelukker ikke samtidig ferdigstillelse av strekningen Breivika til Molde. Nye Veier AS velger selv prioritering innenfor den rammen de tildeles - ingen ekstra bevilgninger er påkrevet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    Når fergene forsvinner frigis enorme mengder strøm. Det blir en stor miljøgevinst.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Du mener at de siste bakkene opp til Dombås på E6 sørfra Oslo ikke helt nøyaktig samsvarer bakkene fra Vestnes til toppen av Ørskogfjellet. Men du har ikke data som viser hvor stor en eventuell forskjell i strømforbruk er? Rekkeviddetesten til NAF går kun i motbakke, ikke t/r. Hvorfor tror du da at forbruket i snitt t/r Vestnes - Ørskogfjellet skulle være større, det er tross alt både opp og ned, ikke bare opp. For tunnelen mellom Vik og Ørskogfjellet på Møreaksen er det bar og tørr vei hele året, det bør gi lavere strømforbruk.

      Endelig har du forstått poenget med SVV sine analyser. De viser reisetiden for de som har det travelt og derfor holder seg til skiltet hastighet. Det demonstrerer pendleromlandet. Det er ikke for å motbevise noe som helst, kun en viktig del av fakta. Men ikke all trafikk er arbeidspendling.

      Så det virkelig store spørsmålet - betales det markedspris for strøm til elfergene? Med en vanvittig høy effekt for hurtiglading må dette koste langt mer enn hjemmelading av elbiler. Da blir regnestykket virkelig interessant.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg står fast ved at di tolking er feil, og eg er så optimistisk på dine vegne at du forstår det.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Ingen betviler at du selv mener du har rett. Selv uten dokumentasjon.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det er du som ikkje er i stand å underbygge påstanden din.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser til deg selv. Du trenger ikke gjøre vurderingene på vegne av andre.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    For å sitere en greinalaus Stortings- og fylkespolitiker: "Ferger koster det det koster". Han aner absolutt ikke hva fergedriften koster. Ignoranter med makt er farlig.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse