Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jon-Ivar Nygård (Ap), samferdselsminister
Kronikk
Jon-Ivar Nygård (Ap), samferdselsminister
21 desember 2024 16:44
Del på Facebook
Foto: Skitterphoto/Pexels
Foto: Skitterphoto/Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Nå er vi inne i høysesongen for taxiturer. Det kan være vanskelig å navigere i taxijungelen, og jeg frykter at ikke alle passasjerene er kjent med hvilke rettigheter de har.

La meg starte med å være tydelig på én ting: Dette er ikke en svartmaling av taxinæringen. Vi er helt avhengige av taxi i det totale transporttilbudet i Norge. Jeg vet at det er utallige taxisjåfører som yter fantastisk service hver eneste dag og som har en utrolig yrkesstolthet. Jeg ønsker alle slike seriøse aktører hjertelig velkomne!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men det skal være trygt å trygt å kjøre taxi i Norge – for både passasjerer og sjåfører. Derfor begynte vi å rydde opp i næringen så fort vi kom i regjering.

Vi har innført en rekke endringer som skal øke kvaliteten i næringen og som skal komme passasjerene til gode. I disse tider er det mange som skal ta taxi til eller fra fest, og det er kanskje lenge siden de sist satt i en taxi. Da kan det være greit å vite hva man har krav på før man setter seg inn i taxien.

Her er mine fem råd for en trygg taxitur i julehøytiden:

  1. Bruk app! I appen får du et pristilbud før turen starter. Det gjør det enklere å vite hvor mye du turen kommer til å koste – og du unngår et prissjokk ved turens ende.
  2. Se etter taklampe, taksameter og løyvenummer! Det er krav om at alle taxier skal ha taklampe, løyvenummer på siden av bilen og taksameter. Se etter dette når du velger, og styr unna dersom bilen ikke er utstyrt med dette.
  3. Velg den taxien du selv ønsker! Står du ved en taxiholdeplass og det er mange taxier, er det ikke riktig at du må ta den første i rekken. Velg den taxien og det selskapet du selv ønsker.
  4. Be om pristilbud før turen starter! Ikke alle er klar over dette, men sjåføren skal uoppfordret komme med et pristilbud når du sier hvor du skal. Får du ikke et pristilbud, bør du be om det for å slippe en ublid overraskelse ved ankomst. Det er nemlig den laveste prisen som gjelder uansett. Er taksameterprisen lavere enn pristilbudet du fikk fra sjåføren, er det taksameteret som gjelder. Hvis pristilbudet fra sjåføren er det laveste, så er det dette som gjelder.
  5. Ble du allikevel ikke fornøyd med turen? Klag.Nå er det krav om at taxiselskapene skal ha en klageordning og du har krav om opplysninger om klageretten. Benytt deg av denne, om du ikke er fornøyd. Om du er fornøyd, så bør du skryte!

Ikke mer «ville-vesten»

Taxifrislippet som kom med drosjereformen i 2020 førte til at det ble Texas i markedet og antall løyver skjøt i været. Til sjuende og sist var det passasjerene som ble skadelidende ved at prisen og kvaliteten på tjenestene ble mer uforutsigbar. I tillegg ble det så mange ulike aktører i taxi-jungelen at det var nærmest umulig å få oversikt.

Annonse
Annonse

Derfor tok regjeringen grep. Spillereglene må være de samme for alle, slik at vi kan beholde de seriøse aktørene, luke bort de useriøse og ikke minst forbedre forbrukervernet.

Nå har vi fått på plass de trygge rammene som gjør at det skal bli slutt på ville vesten-tilstandene. Vi mener det er viktig at løyvehaverne har den nødvendige fagkompetansen. Derfor er det nå krav om at løyvehaver må avlegge eksamen hos Statens vegvesen. Alle løyvehaverne må også være tilknyttet en sentral som har sentralløyve, med overgangsordning frem til 1. mars 2025. I tillegg har vi innført krav om garanti fra enten bank eller forsikringsselskap.

Dette er bare noen av grepene regjeringen har tatt for å rydde opp i næringen, og for å sørge for at vi som passasjerer kan sette oss inn i en taxi med større forutsigbarhet og bedre forbrukervern. I tillegg sørger det for at sjåførene får en bedre arbeidshverdag med tydeligere rammer, hvit økonomi, like spilleregler, bedre sikkerhet og ryddige arbeidsforhold.

I tillegg til dette har vi også innført midlertidige maksimalpriser for praiing av drosje gjeldende fra januar 2025. Tiltaket skal hindre at drosjekunder i sentrale områder får urimelige og uforutsigbare priser på sine drosjereiser.

Med dette håper jeg at flere nå kan nyte julefesten og nyttårsfeiringen uten å uroe seg over prislappen for å komme seg hjem!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse