Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 1 dager siden
    Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er høyest prioritert spurte jeg en venn. Rettere sagt ChatGPT. Her er svaret. Del

    Du sa:
    Hvilken Eurpavei er prioritert på førstplass blant politikerne og næringslivet i Møre og Romsdal ?
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    E136, kjent som "Eksportvegen" gjennom Romsdalen, er høyt prioritert av både politikere og næringslivet i Møre og Romsdal. Denne veien er avgjørende for transport av varer og personer, spesielt for eksportbedriftene i fylket. NHO Møre og Romsdal har uttrykt betydelig støtte for utbedring av E136, med fokus på å fjerne flaskehalser for å forbedre fremkommeligheten.
    NHO
    I tillegg er E39-prosjektet, kjent som Møreaksen, som planlegger en fergefri forbindelse mellom Ålesund og Molde, også en viktig prioritet. Dette prosjektet har som mål å nesten halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket, noe som vil styrke Møre og Romsdal som en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion.
    NHO
    Disse prosjektene er sentrale i innspillene til Nasjonal Transportplan (NTP) fra regionale aktører, som understreker behovet for investeringer i infrastruktur for å støtte næringslivets vekst og konkurranseevne.
    NHO
    Kilder

    4o
    Du sa:
    Jeg spurte om 1. proritet
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    Førsteprioritet blant politikere og næringslivet i Møre og Romsdal er E136, "Eksportvegen". Denne veien er svært viktig for transport av varer og tjenester, og fungerer som hovedåren for eksportbedrifter i regionen. Fokus ligger på utbedring og modernisering av veien for å sikre bedre fremkommelighet og øke verdiskapningen i fylket.

    GODT NYTTÅR !!!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Arne Almaas Problemet med disse KI-verktøyene er at de baserer seg på alle typer kilder, som hyppig leste avisartikler. De er ikke så oppdatert på offentlige dokumenter og sakspapirer, der kildene til fakta ligger.

      NHO har, på linje med politikerne, bedt om utbedring av E136. Dette arbeidet er allerede i gang, med Nye Veier AS. NHO har også bedt om fortgang i arbeidet med Fergefri E39 Møreaksen. Også et prosjekt som er valgt av berørte kommuner, fylkesting og Storting.

      PS: For en tid tilbake spurte jeg om energiforbruket til elbiler pr. mil og pr. 10 kilometer. Svaret pr.10 kilometer var 10 ganger pr. mil. Du må gjerne sette din lit til ChatGTP, det gjør ikke jeg. Spør hvilken nettleie som betales for lading av elfergene på E39 Vestnes-Molde, samt kostnaden for strømforbruket, eksempelvis i 2023.

      Godt nytt år.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Arne Almaas Kranglefant eller plageånd,  litt etter korleid ein ser det.

      Når det gjeld E39,  strekningene Vik til Molde og Breivika til Vik,  er denne plassert i utviklinsportefølje, eller møllpose, uten lufting i minst 6 år. Det står i Tildelingsbrevet frå Regjeringa.

      I sitate i den andre kommentaren er siktemålet forenkling. Så lenge prosjektet Vik til Molde ligg så er der ikkje noko stor grad av forenklingspotensiale. Det var tatt ut i forrige innsparingsrunde. 
      Det blir snakka om å starte frå Molde og sjå korleis det går. Utan fullt perspektiv er ei slik forenkling å definere Molde til Nautneset som fylkesvegprosjekt utan tunellmasse til å bygge fylkesvegen over Kjerringsundet. 

      Der det er forenklingspotensiale er strekninga Breivika til Vestnes med utøving av sunn fornuft på veistandard.  Der ligg der høve i Tildelingsbrevet til utgreiing, slik SVV er i ferd med å konkludere på strekninga Digerneset til Ørskogfjellet. Konklusjon var forventa,  og kommunisert skriftlig  før jul. Men prosjektorganisasjonen i svvvart litt barbert når leiaren vart flytta til Stadt skipstunell,  eit anna dødfødt pengebruk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 20 timer siden
      @Terje Sundsbø Et moment som aldri har vært omtalt annet enn i positiv retning er Nyhavna og behovet for berdskapsvei til denne.  Her er KI grei å ha. Faktabasert som få. 

      Etter 35 år i oljebransjen er jeg klar over at de fleste felt har strukket haleproduksjonen lenger enn forventet. Men dersom vi får en total stopp for leteboring nord for 62. breddegrad ligger det meste og de flest argumenter svært dårlig ann. Merk at tallene allerede er ET år gamle.

      Hva er gjenværende levetid for prosessanlegget på Nyhavna basert på gjenværende reserver i Ormen Lange, Aasta Hansteen og satelittene til denne. Fakta hentes fra sokkeldirektoratetes åpne database på net


      Du sa:
      Gitt at der blir stopp for videre utbygginger nord for 62 grader nord. Hva er levetiden basert på kjente resurser
      ChatGPT sa:

      For å beregne levetiden til Nyhamna basert på kjente reserver og med antakelsen om at det ikke vil bli noen videre utbygginger nord for 62°N, må vi ta utgangspunkt i de gjenværende reservene fra Ormen Lange, Aasta Hansteen, Dvalin, og tilknyttede satellittfelt. Dette er avhengig av produksjonsprofilene for hvert felt, samt kapasiteten og utnyttelsen av Nyhamna.

      Gjenværende reserver og produksjonsdata (per 31.12.2023):
      Ormen Lange: 79,46 millioner Sm³ o.e.
      Aasta Hansteen: 21,04 millioner Sm³ o.e.
      Dvalin: 31,97 millioner Sm³ o.e.
      Totale gjenværende reserver = 132,47 millioner Sm³ o.e.

      Gjennomsnittlig årlig produksjon:
      Historiske data for årlig produksjon fra feltene:

      Ormen Lange: Produksjonen har variert, men typisk rundt 15-20 millioner Sm³ o.e. per år.
      Aasta Hansteen: Produksjon på omtrent 3-5 millioner Sm³ o.e. per år.
      Dvalin: Forventet produksjon på rundt 2-4 millioner Sm³ o.e. per år.
      Antatt total årlig produksjon: 20–30 millioner Sm³ o.e. per år.

      Beregning av levetid:
      Levetiden kan estimeres som:

      Med de gjenværende reservene på 132,47 millioner Sm³ o.e. og en antatt årlig produksjon på 20–30 millioner Sm³ o.e.:

      Ved høy produksjon (30 millioner Sm³ o.e. per år): Levetid ≈ 4,4 år.
      Ved lav produksjon (20 millioner Sm³ o.e. per år): Levetid ≈ 6,6 år.
      Usikkerheter og faktorer som påvirker levetiden:
      Teknologiske forbedringer: Økt utvinning gjennom kompresjon og andre tiltak kan forlenge levetiden.
      Reduksjon i produksjon mot slutten: Produksjonsprofilene vil typisk avta over tid, som kan føre til at levetiden forlenges utover estimatene basert på jevn produksjon.
      Eventuelle tilknyttede felt: Felter som allerede er besluttet og under utvikling kan påvirke levetiden noe, men dersom det er en stopp for videre utbygging, vil bidraget fra nye felt være begrenset.
      Konklusjon:
      Uten videre utbygginger nord for 62°N, er den estimerte levetiden til Nyhamna basert på kjente reserver rundt 4–7 år, avhengig av produksjonshastigheten og reservoarforvaltning.







    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er liten tvil om at utviklingsporteføljen i NTP ikke vil overleve stortingsvalget høsten 2025. Da vil H gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP.

      Forenkling kan også være å dele opp, ikke ta alt samtidig. Slik som eksempelvis E136 Ålesund-Dombås, der Nye Veier AS tar én del og SVV én del. Med uavhengige bevilgninger.

      Forøvrig vil en start på Fergefri E39 Møreaksen Molde-Julneset-Otrøya gi rikelig med tunnelmasse til å bygge Kjerringsundet.

      Sunn fornuft på veistandard er å bygge veien én gang. Ikke bygge samme vei flere ganger, slik som man må med Ålesundtunnelene.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 18 timer siden
      @Arne Almaas Hvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal dette dekkes inn?

      Her fra Shell sin norske nettside om Nyhamna: 
      Norge leverer omtrent 20-25% av all den naturgassen Europa og Storbritannia trenger og vi er den største enkeltleverandøren av gass til det Europeiske markedet. Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter med gass. Utnyttelsesgraden forventes økt fra 75% til hele 85%.

      Fortsatt ingen ting om strømkostnadene for fergene over Romsdalsfjorden?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 9 dager siden
      @Terje Sundsbø Dersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til bompengesatsar med glideskala. Basert på 4,3 mrd I bompengeandel. Dersom du summerer opp så er den høgste satsen i sum omlag identisk med satsen i KS2 rapporten som har korrigert for kostnadsauke på 22 prosent i forhold til svv sine tall. Bompengeandelen er ca 5 mrd. Trafikkprognosene er ca dei samme som SVV hadde i sin presentasjon, og også i særskilt rapport på 10 sider med grunngjeving.

      I lengd tilsvarer Ryfast omlag det samme som Tautratunellen når den var ferdig i 2017.  Og prisen for Ryfast var 7-8 mrd. 

      Rogfast er i statsbudsjettet som vart lagt fram i 2023 estimert til 33 mrd for ca doble lengde i høve til Tautratunellen. 

      Difor er referansegrunnlaget usikkert i det som er lagt fram.

      Forøvrig skal klima og miljø sterkere inn i planlegginga enn hittil praksis. Dette vil få konsekvenser for eksempel Møreaksen.  Dette er å lese i veileder som Regjeringa publiserte i dag.
      Innen eventuell mulig oppstart er fleire reguleringsplaner etter plan-ig bygningslova gått ut på dato.

      Ingen sektor er skjerma frå omstillinga, også anleggsaktivitet.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 9 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? 

      Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten som for SVV sine analyser.

      Du bør merke deg at trafikkprognosene, selv med høye bomsatser, gir et større trafikkgrunnlag på Møreaksen enn med ferge. Repeter dette for deg selv, du glemmer det stadig.

      En stor del av utslippene fra Møreaksen skyldes produksjon av sement. Her er det nå i gang forsøk som gir en gedigen reduksjon av utslippene. SVV vil gå over til elektriske anleggsmaskiner om få år, det er også positivt for Møreaksen.

      Utslippene fra skipsfart er større enn fra biltransport. Det er til sjøs miljøkampen nå må foregå. Dette bør du også repetere for deg selv.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 9 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.

      Ja, eg har studert rapporten frå svv om trafikkgrunnlaget, inkludert at dei antar ein ÅDT på ferga frå furneset på 3040 biilar i 2030. 
      Men også ei avskalling på grunn av bompengesatsane når bomsnitta er etablert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 8 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .

      Men forhåpentligvis får vi ikke flere selvmotsigelser angående bompenger og trafikkgrunnlag fra deg på en stund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 8 dager siden
      @Terje Sundsbø Fastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 

      1. Totalkostnadene og fastsetting av finansieringa, bidrag frå Staten og andel som skal betalast frå traffikantane,  låneopptak mot nedbetaling frå bompasseringane.
      2. Trafikkgrunnlaget som erutrekna av SVV I dette tilfellet.
      3. Lånetenter som skal leggast til og nedbetalast gjennom nedbetalingsperioden.
      4. Administrasjonsgebyr til selskapet som skal kreve inn pengane.

      KS2 rapporten skal vedleggast bompengeproposisjonen for endelig behandling I Stortinget.  Før løyving over Statsbudsjettet blir ikkje bygging starta.

      SVV har framskaffe underlagsmaterialet til vurderinga av TØI/Dovre i dette tilfellet etter ein mal som er vanlig. Sjå tilsvarande for Rogfast. 

      Dersom SVV har feila i sine trafikkalkyler blir også KS2 rapporten feil.

      KS2 rapporten presiserer må bompengeandelen i kroner koriigerast for meirkostnadane, pro rata slik eg tolker den.

      Dersom di tolking er rett blir prosjektet gravlagt momentant. Sjøl etter mi tolking blir det vanskelig å finne gjenklang for slike satser. Husk at der er samsvar mellom SVV og KS2 etter 2022 kostnader. 

      Og, til slutt Statens andel av Møreaksen fort kan overstige Rogfast. 

      Dette er du ikkje i stand å motbevise. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 12 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse