Industri- og Næringspartiet (INP) går hardt ut mot dagens jernbanesystem i Norge, og kaller det et «skinnegående New Public Management-mareritt».
Det skriver partiet i en pressemelding.
Partiet krever en fullstendig omorganisering av jernbanen, etter at Riksrevisjonen har slått fast at situasjonen er «kritikkverdig».
INP mener jernbanereformen fra 2017 er hovedårsaken til problemene, og vil gjeninnføre NSB som et samlet selskap.
Jernbanereformen har mislyktes
INP mener at oppsplittingen av NSB har vært en fiasko. Partileder Ann Jorun Hillersøy og Stein Olav Kåsa i programkomiteen uttaler at «tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper». De mener dette har ført til ansvarsfraskrivelse, der «alle skylder på alle».
- Riksrevisjonen har kritisert driften av norsk jernbane.
- Overføringene til sektoren har økt dramatisk, men tilbudet har blitt dårligere.
- Rapporten fra Riksrevisjonen viser at 2023 var en ny bunnotering.
- Antall forsinkelser og innstillinger har økt, og målene for driftsstabilitet er ikke nådd.
- I 2023 ble forsinkelsene målt til 37.000 timer.
– Fullstendig uholdbart
Riksrevisjonens leder, Schjøtt-Pedersen, sier at jernbanen har fått mye penger uten at tilbudet har blitt bedre, og peker på at antall innstillinger og forsinkelser har økt med åtte prosentpoeng sammenlignet med forrige undersøkelsesperiode.
INP omtaler situasjonen som fullstendig uholdbar. Riksrevisjonens rapport beskriver situasjonen som «kritikkverdig», som brukes ved «betydelige svakheter, feil og mangler».
INP vil ha én samlet jernbane
INP ønsker å følge opp Riksrevisjonens rapport og gjøre punktene om til politikk. Partiet støtter fagforbundene LO, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i ønsket om én samlet jernbane under ett felles selskap.
INP mener at en enhetlig selskapsmodell vil gjøre det lettere å holde de ulike delene av jernbanen ansvarlige, og mener det vil bidra til å redusere ansvarsfraskrivelse.
Gjenopprette tillit og gjenkjenning
Videre ønsker INP å ta tilbake NSB-navnet, for å «gjennopprette tilliten og gjenkjenningen blant publikum». De mener at jernbanereformen var et «ideologisk eksperiment» drevet fram av Frp og Høyre, og at den ble tvunget gjennom uten å lytte til råd fra ansatte, eksperter og forskere.
INP slår fast at «ideologi og ønsketenkning ikke har noen plass i politisk planlegging». Partiet ønsker å sette «kundens behov i fokus» og sikre at jernbanen leverer et tilbud som er tilpasset publikums ønsker og behov.