Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
27 desember 2024 12:17
Del på Facebook
Illustrasjon laget med KI-tjeneste fra Google.
Illustrasjon laget med KI-tjeneste fra Google.

Industri- og Næringspartiet (INP) går hardt ut mot dagens jernbanesystem i Norge, og kaller det et «skinnegående New Public Management-mareritt».

Det skriver partiet i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Partiet krever en fullstendig omorganisering av jernbanen, etter at Riksrevisjonen har slått fast at situasjonen er «kritikkverdig».

INP mener jernbanereformen fra 2017 er hovedårsaken til problemene, og vil gjeninnføre NSB som et samlet selskap.

Jernbanereformen har mislyktes

INP mener at oppsplittingen av NSB har vært en fiasko. Partileder Ann Jorun Hillersøy og Stein Olav Kåsa i programkomiteen uttaler at «tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper». De mener dette har ført til ansvarsfraskrivelse, der «alle skylder på alle».

  • Riksrevisjonen har kritisert driften av norsk jernbane.
  • Overføringene til sektoren har økt dramatisk, men tilbudet har blitt dårligere.
  • Rapporten fra Riksrevisjonen viser at 2023 var en ny bunnotering.
  • Antall forsinkelser og innstillinger har økt, og målene for driftsstabilitet er ikke nådd.
  • I 2023 ble forsinkelsene målt til 37.000 timer.

– Fullstendig uholdbart

Riksrevisjonens leder, Schjøtt-Pedersen, sier at jernbanen har fått mye penger uten at tilbudet har blitt bedre, og peker på at antall innstillinger og forsinkelser har økt med åtte prosentpoeng sammenlignet med forrige undersøkelsesperiode.

Annonse
Annonse

INP omtaler situasjonen som fullstendig uholdbar. Riksrevisjonens rapport beskriver situasjonen som «kritikkverdig», som brukes ved «betydelige svakheter, feil og mangler».

INP vil ha én samlet jernbane

INP ønsker å følge opp Riksrevisjonens rapport og gjøre punktene om til politikk. Partiet støtter fagforbundene LO, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i ønsket om én samlet jernbane under ett felles selskap.

INP mener at en enhetlig selskapsmodell vil gjøre det lettere å holde de ulike delene av jernbanen ansvarlige, og mener det vil bidra til å redusere ansvarsfraskrivelse.

Gjenopprette tillit og gjenkjenning

Videre ønsker INP å ta tilbake NSB-navnet, for å «gjennopprette tilliten og gjenkjenningen blant publikum». De mener at jernbanereformen var et «ideologisk eksperiment» drevet fram av Frp og Høyre, og at den ble tvunget gjennom uten å lytte til råd fra ansatte, eksperter og forskere.

INP slår fast at «ideologi og ønsketenkning ikke har noen plass i politisk planlegging». Partiet ønsker å sette «kundens behov i fokus» og sikre at jernbanen leverer et tilbud som er tilpasset publikums ønsker og behov.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse