Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø Dersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til bompengesatsar med glideskala. Basert på 4,3 mrd I bompengeandel. Dersom du summerer opp så er den høgste satsen i sum omlag identisk med satsen i KS2 rapporten som har korrigert for kostnadsauke på 22 prosent i forhold til svv sine tall. Bompengeandelen er ca 5 mrd. Trafikkprognosene er ca dei samme som SVV hadde i sin presentasjon, og også i særskilt rapport på 10 sider med grunngjeving.

      I lengd tilsvarer Ryfast omlag det samme som Tautratunellen når den var ferdig i 2017.  Og prisen for Ryfast var 7-8 mrd. 

      Rogfast er i statsbudsjettet som vart lagt fram i 2023 estimert til 33 mrd for ca doble lengde i høve til Tautratunellen. 

      Difor er referansegrunnlaget usikkert i det som er lagt fram.

      Forøvrig skal klima og miljø sterkere inn i planlegginga enn hittil praksis. Dette vil få konsekvenser for eksempel Møreaksen.  Dette er å lese i veileder som Regjeringa publiserte i dag.
      Innen eventuell mulig oppstart er fleire reguleringsplaner etter plan-ig bygningslova gått ut på dato.

      Ingen sektor er skjerma frå omstillinga, også anleggsaktivitet.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? 

      Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten som for SVV sine analyser.

      Du bør merke deg at trafikkprognosene, selv med høye bomsatser, gir et større trafikkgrunnlag på Møreaksen enn med ferge. Repeter dette for deg selv, du glemmer det stadig.

      En stor del av utslippene fra Møreaksen skyldes produksjon av sement. Her er det nå i gang forsøk som gir en gedigen reduksjon av utslippene. SVV vil gå over til elektriske anleggsmaskiner om få år, det er også positivt for Møreaksen.

      Utslippene fra skipsfart er større enn fra biltransport. Det er til sjøs miljøkampen nå må foregå. Dette bør du også repetere for deg selv.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.

      Ja, eg har studert rapporten frå svv om trafikkgrunnlaget, inkludert at dei antar ein ÅDT på ferga frå furneset på 3040 biilar i 2030. 
      Men også ei avskalling på grunn av bompengesatsane når bomsnitta er etablert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Du er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .

      Men forhåpentligvis får vi ikke flere selvmotsigelser angående bompenger og trafikkgrunnlag fra deg på en stund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 6 timer siden
      @Terje Sundsbø Fastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 

      1. Totalkostnadene og fastsetting av finansieringa, bidrag frå Staten og andel som skal betalast frå traffikantane,  låneopptak mot nedbetaling frå bompasseringane.
      2. Trafikkgrunnlaget som erutrekna av SVV I dette tilfellet.
      3. Lånetenter som skal leggast til og nedbetalast gjennom nedbetalingsperioden.
      4. Administrasjonsgebyr til selskapet som skal kreve inn pengane.

      KS2 rapporten skal vedleggast bompengeproposisjonen for endelig behandling I Stortinget.  Før løyving over Statsbudsjettet blir ikkje bygging starta.

      SVV har framskaffe underlagsmaterialet til vurderinga av TØI/Dovre i dette tilfellet etter ein mal som er vanlig. Sjå tilsvarande for Rogfast. 

      Dersom SVV har feila i sine trafikkalkyler blir også KS2 rapporten feil.

      KS2 rapporten presiserer må bompengeandelen i kroner koriigerast for meirkostnadane, pro rata slik eg tolker den.

      Dersom di tolking er rett blir prosjektet gravlagt momentant. Sjøl etter mi tolking blir det vanskelig å finne gjenklang for slike satser. Husk at der er samsvar mellom SVV og KS2 etter 2022 kostnader. 

      Og, til slutt Statens andel av Møreaksen fort kan overstige Rogfast. 

      Dette er du ikkje i stand å motbevise. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse