Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Norges Bank / Nils S. Aasheim
Foto: Norges Bank / Nils S. Aasheim
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Ap og samferdselsministeren fortsetter å sløse vekk store beløp på galskapens prosjekt Møreaksen, sjølv om prosjektet er heilt ute av NTP.

Samferdselsministeren unnlater gong etter gong å svare på mine spørsmål, om korleis det er mulig å drive regulerings og planarbeidet i samband med Møreaksen, planar som kun gjelder i 10 år, når Møreaksen er fjerna heilt vekk frå NTP sin 12-års periode.

Annonse
Annonse

Dette betyr at ein «kastar pengar ut av vinduet» då arbeidet etter 10 år må gjerast på nytt. Og, sjølvsagt totalt vekkasta då Møreaksen aldri skal byggjast.

Dette er derimot heilt i tråd med dagens regjerings økonomiske politikk, der sløseri med offentlege midlar står sterkt, i staden for å prioritere vegvedlikehold og ta ned antall hardt skadde og døde i trafikken.

Dette statsbudsjettet og regjeringa sin NTP medfører fortsatt auka vedlikeholdsetterslep, som berre på fylkesvegene passerer no 100 milliard kr.

Annonse
Annonse

30–50 prosent av dei alvorlige ulykkene skuldast dårleg vedlikehold, vegbane og vegstandard.

Statens vegvesen og samferdselsministeren seier blankt nei til å bruke ei kr på andre vegprosjekt her i fylket, slik som til dømes Voldatunellen som er byggeklar og faktisk ligg i NTP.

I staden opplever vi èin særdeles svak samferdselsminister som ikkje maktar å styre Statens vegvesen region midt til å stoppe pengesløseriet på Møreaksen.

Det er åpenbart at det som skal til for å stappe Møreaksen prosjektet langt ned i søppelkassa, og samtidig instruere Statens vegvesen til å gjøre det dei skal, er eit stort og sterkt FrP etter Stortingsvalget neste haust.

Tar gjerne over samferdselsministerposten, og det fyrste som skal skje er å prioritere dei verkelege viktige vegane her i fylket og i resten av landet, og skrote Møreaksen ein gong for alle.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg les KS2 at andelen av prosjektet er 20 prosent.
Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrSom sagt - ikke alle leser KS2-rapporten på samme måte som du. Eksempelvis har andre påpekt at den overfører all ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKS2 rapporten og konklusjonane skal lesestoff bare på ein måte, nemlig justering av svv sine tall og konklusjon på finansiering. ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrVi har ikke behov for belæring om KS2-rapporten. Ikke mange leser KS2-rapporten på samme måte som deg.De fleste har registrert ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKS2 rapporten er bestilt av Finansdepartementet som grunnlag for vedtak i Stortinget når dei skal fatte investeringsvedtak, eller bompengeproposisjonen som ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrIkke mange leser KS2-rapporten på samme måte som deg. De fleste har registrert at du ikke svarer på spørsmålene du får, ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse