Annonse
Ingvild Kjerkol (Ap), leder av Stortingets energi- og miljøkomité
Ytring
Ingvild Kjerkol (Ap), leder av Stortingets energi- og miljøkomité
14 oktober 2024 13:24
Del på Facebook
Foto: Markus Distelrath / Pexels
Foto: Markus Distelrath / Pexels
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Klimapolitikken må være ærlig og realistisk – og den må virke. Bare slik kan den gjennomføres på en rettferdig måte.

Vi skal kutte utslipp, samtidig som vi skaper jobber. Folk skal være helt trygge på at det skjer på en forsvarlig måte, i et forsvarlig tempo. Arbeiderpartiet er garantisten for dette. I årets statsbudsjett fremmer vi nettopp en rettferdig og realistisk klimapolitikk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Miljøbevegelsen kritiserer oss for å åpne for å kutte utslipp i Europa, gjennom kjøp av kvoter. Det virker nesten som om det er noe umoralsk i det. Men kjøp av kvoter kutter helt reelle utslipp av klimagasser.

Klimagassutslippene er globale. Det utgjør akkurat like mye for klimaet om vi kutter utslipp i Norge eller i utlandet.

Det kan til og med være bedre å kutte utslipp der de er klare for å kuttes, dersom teknologien for å kutte i Norge ikke er moden eller koster ekstremt mye.

Annonse
Annonse

Og det er ikke alle klimatiltak som er modne ennå. Andre koster mye. Det er ikke fornuftig å skyve fram ufornuftige tiltak på bekostning av alle andre hensyn. Det er bedre å beholde muligheten for å kutte utslipp i andre land.

Så skal vi selvfølgelig fortsette å kutte utslipp i Norge også. Og det ligger mange gode klimatiltak i statsbudsjettet, som for eksempel:

  • Vi foreslår nye klimatiltak for lastebiler og skip for nesten to milliarder kroner.
  • 2,8 milliarder i året på klimaomstilling i industrien. Krav om at 40 prosent av industriens midler til CO2-kompensasjon skal brukes på klimatiltak.
  • Det blir dyrere å forurense ved at CO2-avgiften økes til 1405 kr/tonn.
  • Økt krav om biodrivstoff i veitrafikk og sjøfart.
  • 1,2 milliarder kroner til elektrifisering av tungtransport.
  • Krav til nullutslipp i nye offentlige anskaffelser av ferjer.
  • Hurtigbåtprogrammet i Miljødirektoratet tilføres 200 millioner kroner, slik at fylkeskommuner som finansierer hurtigbåttjenester kan få kompensert økte utgifter.
  • Ny matkastelov kommer våren 2025.
  • 35 milliarder kroner til flytende havvind.
  • Øremerke 887 millioner kroner til energieffektivisering i boliger.

De som sier vi må gjøre mer, har helt rett. Og det skal vi gjøre. Det visste vi fra før. Men dette er store penger og store investeringer, som kommer til å kutte helt reelle utslipp.

Heldigvis går klimagassutslippene ned i Norge nå – i 2023 med 2,3 millioner tonn, ifølge Miljødirektoratet. Størst nedgang var det fra veitrafikk, industri og olje- og gassutvinning. Norske utslipp er nå på sitt laveste nivå i hele perioden, 9,1 prosent lavere enn i 1990. De skal fortsette å gå ned.

Samtidig skal klimapolitikken være rettferdig og realistisk. Det er ikke feil å gjøre fornuftige avveiinger, det er bra. Det er sånn vi skaper jobber og kutter utslipp. Og så lenge Arbeiderpartiet sitter i regjering, skal folk være trygge på at dette er den politiske linja.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNo er det slik at NTP var ut på høyring, mange innspel, også SVV som ikkje tilrådde bygging.Så et det ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er regjeringen som spiller hasard, med utsettelser og endring av planer. Slikt kaos koster, det har Erna Solberg (H) ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDå er vi tilbake til utgangspunktet,  Molde kommune hat spelt hasard i blind tru på Møreaksen. Dei kunne heilt sikkert fått ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrÅ flytte fergeleiet i Molde til Reknes er reisetidsmessig meningsløst, og nå også umulig. Da er Mordalsvågen løsningen, om en ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet blir meir kostbart å flytte det til Mordalsvågen.
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrTror du virkelig seilingstiden mellom Reknes og Grandfjæra, som bare utgjør noen få minutter, er grunn for en kostbar flytting ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse