Annonse
Frank Sve
Ytring
Frank Sve
16 januar 2025 17:23
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Geir Inge Lien skal bygge Møreaksen, på bekostning av E136 Exportvegen og resten av samferdselsfylket.

Det var med interesse eg las i Midsundingen intervju med Sp Lien og Gjeldsvik, der begge predika at Møreaksen måtte byggjast raskast råd, og det glupe var å starte med tunell til milliardar bak Molde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ganske useriøst når den samme Sigbjørn Gjeldsvik er Leiar i Transportkomitéen og tidligare statsråd i dagens Sp og Ap regjering, og skal forfekte regjeringa sin politikk.

Useriøst med bakgrunn i at Gjeldsvik og co har teke Møreaksen heilt ut av den nye 12 årige Nasjonale Transportplanen og er plassert i øydemarka i den såkalla «avviklingsporteføljen». Dette er prosjekt som ikkje kan gjennomførast som planlagt og er sett heilt ut av Stortinget sine planar for samferdsels bygging dei neste 12 åra.

Dette veit Geir Inge Lien, likevel er Møreaksen viktigare for han og Sp her i fylket, enn både E136 Exportvegen og dødsvegen nr. 2 her i landet E39 Solevågseidet–Blindheim til Moa.

Her snakkar vi ikkje ang Møreaksen som å bære høy til ein døyande hest, men rett og slett kaste høyet på dynga.

Annonse
Annonse

Geir Inge Lien og Sp trenger ikkje lure mykje på kvifor partiet ligg å vaker rundt sperregrensa når ein fortsatt vil bygge galskapens prosjekt Møreaksen, medan dei viktige næringsvegane og trygge veier her i fylket blir nedprioritert.

FrP vil i ei ny regjering prioritere dei viktige vegane her i fylket, slik som E136 Exportvegen, E39 Solevågseidet–Blindheim til Moa, forbi Batnfjorden i tunell, rv. 70, Voldatunellen og ikkje minst rv. 15 Strynefjellet m/arm til Geiranger.

Så får Geir Inge Lien fortsette å fokusere og arbeide for samferdselsprosjekter som slett ikkje blir bygd, som også er fasiten på Sp sitt engasjement for samferdsel i regjering.

FrP derimot vil fortsette å arbeide for å bygge landet, med ein aktiv, realistisk og utviklande samferdselspolitikk til det beste for vanlige folk og næringslivet i heile Møre og Romsdal.

Av: Frank Sve, 1. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen Stortingsrepresentant (FrP)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet du ikkje har forlart er påstanden din: ""Kullkasting av planer og utsettelser er kostbart. Det må regjeringen ta på ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er absolutt en dårlig og kostbar løsning å legge prosjektene i skuffen og ikke gjøre noe med disse de ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du sikter til dette " Det er en forferdelig dårlig og bortkastet bruk av penger. For hvis vi legger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDa jeg henviste til en link kalte du dette for tungetale. Har du lest linken jeg ga?
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu må tole å bli utfordra på å presisere kva nivå Staten sitt medvirkning skal slå inn.Husk at forskrift om ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrSjikane synes å være Naturvernforbundets varemerke.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse