Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
14 januar 2025 19:46
Del på Facebook
Illustrasjonen viser en trase som er 5–6 mil kortere enn Hafast + Møreaksen. De 2 røde strekene viser ca samme avstand fra Grodås.
Illustrasjonen viser en trase som er 5–6 mil kortere enn Hafast + Møreaksen. De 2 røde strekene viser ca samme avstand fra Grodås.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det behøves et langsynt perspektiv for trasevalg på Europaveger, og de skal ikke gå gjennom byer og tettsted.

Det finnes ingen fasit på avstand fra stamvegene til de mest folkerike områdene. Bodø (E6) og Florø (E39) har omkring 5 mils avstand til stamvegen, mens lengden for Kristiansund til «folketomme» Gjemnessundet er knappe halvparten. De 3 eksemplene fungerer utmerket.

Annonse
Annonse

Det bor knappe 10.000 i Fauske og drøye 40.000 i Bodø. Nærsynte ville valgt trase via Bodø, men klarsynte valgte Fauske. En kikk på kartet viser hvorfor, for det finnes veg mellom Bodø og Fauske, og slik er det også mellom Kristiansund og Gjemnes. De som bor i byene kan greit kjøre innover mot stamvegen og fortsette ferden der.

Det er interessant å se hvor ulikt Statens vegvesen i Vestland (SVVV) og i vårt eget fylke tenker. 12.12.2024 skrev lokalavisen «Fjordingen» at SVVV tilrår å bruke 3,1 mrd på opprustning av E39 mellom Grodås og Byrkjelo, samt krysse Nordfjorden med bru fra Svarstad. Det betyr en lissepasning for at E39 kan fortsette fra Grodås, via Hellesylt/Ljøen til Sve. Med Statens vegvesen vest sin løsning via Byrkjelo og Hornindal som utgangspunkt, vil Hafast og Møreaksen virke veldig sært.

Ulike veger har ulike formål, og de fleste er selvforklarende. Ei bygate, et enkelt vegsystem i et byggefelt eller en fastlandsforbindelse. Forklaring er unødvendig.

Annonse
Annonse

Stamveger er noe helt annet, for de skal bygge regioner, fylker og landsdeler sammen. De to sistnevnte er jo veldig konkret. Stamvegen sin primære oppgave er redusert reisetid, og bieffektene av det er mange. Lokale trafikale utfordringer som lokale veger og f.eks fastlandsforbindelse for diverse øysamfunn er imidlertid ikke stamvegens oppgave.

E6 binder landsdeler sammen – Nordnorge og Østlandet. Langfjella skiller Østlandet og Vestlandet, og formålet med ny E39 er å få til noe lignende for strekningen Trondheim–Kristiansand vest for Langfjella. Det er en krevende utfordring grunnet kryssing av mange brede og djupe fjorder, og det alpine landskapet i vårt fylke forsterker utfordringene.

Skal våre byer og bygder komme nærmere Førde, Bergen, Haugesund, Stavanger eller andre reisemål, så vil det hjelpe om vegen er kortest, flatest, raskest og ellers best mulig. Mange vestlandske veger går til Oslo, og best mulig samspill mellom de, lokale veger og ny E39 kan styrke vestlandet i stor grad.

For enkelte er all interesse tapt utenfor strekningen Ørskogfjellet–Hjelset.

Vi må ikke bli for nærsynt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse