Det behøves et langsynt perspektiv for trasevalg på Europaveger, og de skal ikke gå gjennom byer og tettsted.
Det finnes ingen fasit på avstand fra stamvegene til de mest folkerike områdene. Bodø (E6) og Florø (E39) har omkring 5 mils avstand til stamvegen, mens lengden for Kristiansund til «folketomme» Gjemnessundet er knappe halvparten. De 3 eksemplene fungerer utmerket.
Det bor knappe 10.000 i Fauske og drøye 40.000 i Bodø. Nærsynte ville valgt trase via Bodø, men klarsynte valgte Fauske. En kikk på kartet viser hvorfor, for det finnes veg mellom Bodø og Fauske, og slik er det også mellom Kristiansund og Gjemnes. De som bor i byene kan greit kjøre innover mot stamvegen og fortsette ferden der.
Det er interessant å se hvor ulikt Statens vegvesen i Vestland (SVVV) og i vårt eget fylke tenker. 12.12.2024 skrev lokalavisen «Fjordingen» at SVVV tilrår å bruke 3,1 mrd på opprustning av E39 mellom Grodås og Byrkjelo, samt krysse Nordfjorden med bru fra Svarstad. Det betyr en lissepasning for at E39 kan fortsette fra Grodås, via Hellesylt/Ljøen til Sve. Med Statens vegvesen vest sin løsning via Byrkjelo og Hornindal som utgangspunkt, vil Hafast og Møreaksen virke veldig sært.
Ulike veger har ulike formål, og de fleste er selvforklarende. Ei bygate, et enkelt vegsystem i et byggefelt eller en fastlandsforbindelse. Forklaring er unødvendig.
Stamveger er noe helt annet, for de skal bygge regioner, fylker og landsdeler sammen. De to sistnevnte er jo veldig konkret. Stamvegen sin primære oppgave er redusert reisetid, og bieffektene av det er mange. Lokale trafikale utfordringer som lokale veger og f.eks fastlandsforbindelse for diverse øysamfunn er imidlertid ikke stamvegens oppgave.
E6 binder landsdeler sammen – Nordnorge og Østlandet. Langfjella skiller Østlandet og Vestlandet, og formålet med ny E39 er å få til noe lignende for strekningen Trondheim–Kristiansand vest for Langfjella. Det er en krevende utfordring grunnet kryssing av mange brede og djupe fjorder, og det alpine landskapet i vårt fylke forsterker utfordringene.
Skal våre byer og bygder komme nærmere Førde, Bergen, Haugesund, Stavanger eller andre reisemål, så vil det hjelpe om vegen er kortest, flatest, raskest og ellers best mulig. Mange vestlandske veger går til Oslo, og best mulig samspill mellom de, lokale veger og ny E39 kan styrke vestlandet i stor grad.
For enkelte er all interesse tapt utenfor strekningen Ørskogfjellet–Hjelset.
Vi må ikke bli for nærsynt.