Folket ønsker ikke fergebommer som stenger veiene 85 % av tiden, folket ønsker å kjøre fergefritt. Skrot fergene, Frank Sve (Frp) tar feil om meningsmålingene. I siste meningsmåling utført av InFact, er det over dobbelt så mange som foretrekker Møreaksen framfor Romsdalsaksen: 33.2 % svarte at de ønsker Møreaksen, mens bare 15,8 % svarte at de ønsker Romsdalsaksen.
Om man ser på hvor mange som totalt ønsker en fergefri kryssing (Møreaksen eller Romsdalsaksen), så er det altså 49 % av de spurte som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Bare 35,5 % svarte at de ønsker et forsterket fergetilbud. Dvs. det er 13,5 % flere som har svart at de ønsker en fergefri kryssing enn de som har svart at de ønsker ferge.
Meningsmålingen i Sunnmørsposten fra mars viser at det er 25,5 % flere i Møre og Romsdal som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de som ønsker ferge, i juni er det 5,7 % flere som ønsker fergefri, og meningsmålingen i juli som Romsdals Budstikke fikk utført i Molde kommune viser 13,5 % flere som ønsker fergefri fjordkryssing. I samtlige meningsmålinger er det altså flere som ønsker en fergefri kryssing enn som ønsker fortsatt ferge.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lanserte i 2010 Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, med målsetting å knytte kystregionene tettere sammen. En indre trasé som Romsdalsaksen bommer på målsettingen. Folket er ikke tjent med en ny vei med lite trafikkgrunnlag, et trafikkgrunnlag som blir enda mindre når broen over Langfjorden kommer. Da vil ingen på nordsiden som reiser via Romsdalen velge omveien om Sekken. Dessuten vil Otrøya og Gossen ikke bli fergefri. Romsdalsaksen ble forkastet i 2014 da Møreaksen ble valgt som trasé.
Bevilgningene til Møreaksen vil ikke forbli i Møre og Romsdal om prosjektet stoppes. Da går pengene til andre høyt rangerte og gryteklare prosjekter i NTP i andre deler av landet. Bevilgningene til samferdsel skjer ikke fylkesvis, men prosjektvis. Budsjettkampen står derfor ikke mellom Møreaksen og andre samferdselsprosjekter i fylket, slik Frank Sve (Frp) bevisst feilaktig fremstiller det, gang på gang.
Fjordkryssingen på Møreaksen erstatter tre ulike fergesamband, som har dobbelt så stor trafikk som Eksportveien gjennom Romsdalen. Det til tross for at veien gjennom Romsdalen er døgnåpen og gratis, i motsetning til fergestrekningene, som dessuten er stengt minst 85 % av tiden.
Noen tror at hvis Møreaksen stoppes vil pengene isteden gå til Eksportveien. Fakta er tvert imot. E136 Ålesund-Vestnes på Eksportveien er også den lengste strekningen på Fergefri E39 Møreaksen. Den mest trafikkerte delen av Eksportveien blir altså finansiert av Møreaksen. Resten av Eksportveien Vestnes-Bjorli blir finansiert via den årlige potten til Nye Veier AS. Denne potten og Nye Veier AS sine prioriteringer av E136 Eksportveien påvirkes ikke av Statens vegvesen sin bygging av E39 Møreaksen.
Frank Sve og Frp tør ikke stille det avgjørende spørsmålet – ønsker folket fergeavløsning også for øyene Gossen og Otrøya i Romsdal, slik som Nordøyane på Sunnmøre? Fylkestinget og Stortinget har allerede svart et rungende JA – med Møreaksen. Og velgerne har fulgt opp i valg etter valg, og gitt et solid flertall til de partiene som kjemper for Møreaksen.
Omkampenes tid er forbi. Det nye fylkestinget i Møre og Romsdal, et resultat av velgernes stemmegiving i høst, har enda en gang bekreftet at de ønsker Møreaksen og Kjerringsundet, en vei de ønsker staten skal ta over ansvaret for. Ellers vil dette påføre fylkeskommunen gigantiske kostnader, som vil gå ut over andre samferdselsprosjekter i fylket vårt i tiår på tiår framover. Meningsmålingene bekrefter at folket ønsker fergefritt – skrot fergene.